Gå til innhold

Trenger hjelp til oppkobling..

Ranger emnet

Prodius

Anbefalte innlegg

For å si det sånn så har jeg aldri tatt i en bilstereo før så dette ble et litt usikkert tema for meg å bevege meg inn i da.. hehe.. Kjøpte meg en e36 318 her om dagen og der satt det en explod spiller med en red attack forsterker og en 10" bass baki.. Problemet er at denne bassen er ikke koblet til forsterkeren pga at forrige eier trodde det var noe galt med forsterkeren eller en sikring.. Hvordan kan jeg finne ut dette?

Legger også ut noen bilder av hva som lå løst baki der, som jeg lurer på hvor skal hen :rolleyes:

Bilde(01).jpg

Bilde(02).jpg

Bilde(03).jpg

Bilde.jpg

Veit ikke om dette er til noe hjelp men.. Ligger også 2 ledninger til der.. En tynn brun ledning og en tykk blå ledning.. ser ut som den blå er høytaler ledning av et slag..

Er helt n00b jeg da, så jeg veit ikke hvor mye dere får ut av dette, men et sted må man jo begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Lien

For å si det sånn så har jeg aldri tatt i en bilstereo før så dette ble et litt usikkert tema for meg å bevege meg inn i da.. hehe.. Kjøpte meg en e36 318 her om dagen og der satt det en explod spiller med en red attack forsterker og en 10" bass baki.. Problemet er at denne bassen er ikke koblet til forsterkeren pga at forrige eier trodde det var noe galt med forsterkeren eller en sikring.. Hvordan kan jeg finne ut dette?

Legger også ut noen bilder av hva som lå løst baki der, som jeg lurer på hvor skal hen :rolleyes:

Bilde(01).jpg

Bilde(02).jpg

Bilde(03).jpg

Bilde.jpg

Veit ikke om dette er til noe hjelp men.. Ligger også 2 ledninger til der.. En tynn brun ledning og en tykk blå ledning.. ser ut som den blå er høytaler ledning av et slag..

Er helt n00b jeg da, så jeg veit ikke hvor mye dere får ut av dette, men et sted må man jo begynne?

Hmm, prøver å hjelpe deg litt med å fortelle hvilke kabler en slik ekstern forsterker skal ha:

- Phonokabel fra spiller (ser ut på bilde 1 som det er en dobbel phono fra spilleren din) skal inn på forsterkerens input.

- Styrestrøm (veldig tynn og ofte blå ledning) fra spiller inn på forsterkerens remote terminal. Dersom denne ledningen ikke er tilkoplet vil ikke forsterkeren lyse når spilleren slås på.

- Strømkabel (tykk og helst rød) fra bilens batteri inn på forsterkerens + terminal. På denne ledningen SKAL det være en sikring nær batteriet for å hindre brann hvis +terminalen faller av forsterkeren din og blir liggende mot metall! Dersom denne sikringen har gått vil ikke forsterkeren lyse når spilleren slås på.

- Jordingskabel (tykk og helst sort) fra karosseri (jordingspunkt bak i bilen f.eks) inn på forsterkerens - terminal. Dersom denne mangler vil ikke forsterkeren funke.

- Høyttalerkabel/kabler fra forsterkerens høyttalerterminaler (+- +-) til basshøyttaleren i kassa.

Når det gjelder hvordan phonokablene (2 eller 4 og i hvilke input) skal inn på forsterkeren, så bestemmes dette av forsterkerens oppsett og innstilling. Det samme gjelder delefilter (det som hindrer bassen fra å spille toner over en viss frekvens), men siden vi snakker om sub, så sett forsterkeren på LP (low pass, de lave tonene passerer filtret, de høye borttas) og still inn filtret på 80 hz som en start.

Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta og røsk ut spillern din og sjekk hvor de kablene som du har på bilde 1 sitter på spillern. så tar du den kabelen som sitter på front på spillernog putter inn i hullene ch1 og ch2. rød på rød og hvit på hvit. så tar du den andre lednigen og putter på ch3 og ch4 viss den står på rear på spillern. viss den står på sub eller no så setter du den på ch 5 og ch6.

viss det ikke er no strøm til forsterkeren så legg opp dette. så kobler du på strøm og en ledning ( som kanskje ligger der et sted) som går fra remote på spillern til remote på forsterkern ( sitter som oftes ved strøm tilkoblingene på forsterkern) så skrur du på spillern. viss forsterkern skrur seg på så er det bare å juble, viss ikke sjekk sikringene, viss de er hele så er det no galt med forsterkern og jeg tror kanskje den ikke er verdt å reparere.

viss alt funker så er det bare å koble bakhøytalere på ch 3 og 4, front på ch 1 og 2 og en subb på ch 5 og 6

viss det er noe du ikke skjønte så kan du godt sende meg flere og større bilder av ting på mail, så kan jeg se om jeg kan hjelpe deg videre..

sov godt

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lien

Bilde(01).jpg

Bilde(02).jpg

Bilde(03).jpg

Bilde.jpg

Eller du kan ta deg en 1 times kjøretur til oss på Lillestrøm så skal vi gjøre jobben for deg.

dette er ikke store jobben, og må gjøres på en ordentlig måte. Skulle noe bli koblet feil og brann startes bilr du avkortet ganske brutalt på forsikringen din.

Mvh

Sound Pressure Distribution AS

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Roy A

Eller du kan ta deg en 1 times kjøretur til oss på Lillestrøm så skal vi gjøre jobben for deg.

dette er ikke store jobben, og må gjøres på en ordentlig måte. Skulle noe bli koblet feil og brann startes bilr du avkortet ganske brutalt på forsikringen din.

Mvh

Sound Pressure Distribution AS

Roy

Hørtes nesten ut som en trussel :rolleyes:

Hvis du kobler som de to overstående har sagt, så skal dette gå veldig greit.. Har du noen problemer med det så kan du sikkert ta kontakt med en av de to evt meg, men jeg reiser på ferie i dag da :D

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Hmm, prøver å hjelpe deg litt med å fortelle hvilke kabler en slik ekstern forsterker skal ha:

- Styrestrøm (veldig tynn og ofte blå ledning) fra spiller inn på forsterkerens remote terminal. Dersom denne ledningen ikke er tilkoplet vil ikke forsterkeren lyse når spilleren slås på.

-

hei, satt inn noe anlegg i går, 2 stk diskant i dørene, 2* 6*9 i hattehylla, en ultimate vx4175 forsterker, en 12 ultimate sub.

MEn..hehe.. diskant og 6*9 spiller, og bassen, men bassen får ikke noe effekt fra forsterkeren, det andre er koblet riktig. men det er den som skal inn på remote terminal som jeg ikke fikk til, hvor skal denne inn på spilleren? er det lett og se.?

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den pleier å være lett å se. den er som oftest blå også står det rem på den. (rem står da for remote) viss du ikke finner den kan lett finne den med et multimeter (volt meter) når spillern er av tar du å finner en ledning bak på spillern som du tror kan være remote også putter du + pinnen bortpå den og - pinnen til karosseriet. viss det da vises 12V så kan du ikke bruke den. viss du ikke får no spenning skrur du på spillern. viss du da har spenning på 12V så har du funnet riktig. sånn leter du bare deg gjennom ledningene enkerl ved å skru av og på spillern og måle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Hvis du kobler som de to overstående har sagt, så skal dette gå veldig greit.. Har du noen problemer med det så kan du sikkert ta kontakt med en av de to evt meg, men jeg reiser på ferie i dag da :D

tja, jeg har vært borti folk som har koblet opp anlegg anlegg helt feil fordi de ikke viste hvordan det skulle gjøres og det har endt med at bilen brandt opp. og det må være lov å ikke kunne alt og derfor søke hjelp hos andre. feks jeg kan ikke sveise, derfor lar jeg noen andre få gleden av å lage nye kanaler til meg så det blir gjort ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden får deg til å forstå det jeg skrev som en trussel??? jeg bare spør.

Det er vel en kjensgjerning det at hvis noe går galt ved feilkobling så er en avkortning på forsikring veldig vanlig. Bilstereo montering går jo under bil elektro, og det finnes faktisk en egen utdanning på det feltet.

Og hvis man ser på hva som startet tråden her, så sa han faktisk at han ikke hadde veldig greie på dette, og har man ikke det anbefaler jeg selvsagt at han kontakter sakskyndig personell

Mvh

Roy

Kun råeste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at bilen skal brenne opp ved feilkobling så skal man være så renska for peil..

Har en kamerat av meg, med absolutt null peil på bilstereo, han vet ikke opp eller ned på hvilke merker som er bra, ikke vet han hvor tykke kabelene skulle være, og hvertfall ikke hvordan det skulle kobles, men det fulgte med noe som heter bruksanvisning, og følger man denne er det ikke noe problem..

Har ikke sagt at han ikke skal søke hjelp hos noen, men synes det var drøyt av Soundpressure og omtrent si at bilen hans er brent opp før han har montert anlegget.

Og hva kjørecomputer og annet elektronisk dill dall hadde med dette å gjøre vet jeg ikke?

Følg bruksanvisningene og dette vil ikke være noe problem, så de småproblemene som da eventuellt skulle dukke opp underveis kan du nok få hjelp til her på forumet..

Det er vel sannsynligvis remote'en du mangler siden forsterkeren ikke slår seg på, ledningen er i de fleste tilfeller blå med en hvit stripe på, og merket med rem eller remote.

Og pass på at du har litt tykke kabler til forsterkeren :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at bilen skal brenne opp ved feilkobling så skal man være så renska for peil..

Har en kamerat av meg, med absolutt null peil på bilstereo, han vet ikke opp eller ned på hvilke merker som er bra, ikke vet han hvor tykke kabelene skulle være, og hvertfall ikke hvordan det skulle kobles, men det fulgte med noe som heter bruksanvisning, og følger man denne er det ikke noe problem..

Har ikke sagt at han ikke skal søke hjelp hos noen, men synes det var drøyt av Soundpressure og omtrent si at bilen hans er brent opp før han har montert anlegget.

Og hva kjørecomputer og annet elektronisk dill dall hadde med dette å gjøre vet jeg ikke?

Følg bruksanvisningene og dette vil ikke være noe problem, så de småproblemene som da eventuellt skulle dukke opp underveis kan du nok få hjelp til her på forumet..

Det er vel sannsynligvis remote'en du mangler siden forsterkeren ikke slår seg på, ledningen er i de fleste tilfeller blå med en hvit stripe på, og merket med rem eller remote.

Og pass på at du har litt tykke kabler til forsterkeren :)

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅå få på deg gluggorna og se hva jeg skrev da man! Den siste kommentaren skal jeg frastå å kommentere for den henger ikke på greip!

Roy

Kun råeste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider