Gå til innhold

Ombygning Galant GLI til GTI-16v !

v|ncenT^

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en tråd angående ombygningen min for de som kanskje intresserer seg for denne type bil =)

De som har ført litt med på forumet her har sikkert fått med seg at jeg har kjøpt en donor bil, en GTI-16v i orginal stand, som faktisk har allt inntakt, eneste er at gulvingen har begynt å ruste..

1.jpg

Har hatt den i en god måned nå, men har ikke kommet så ufattlig langt egentlig, ettersom jeg har jobbet på dagtid og har hatt lite krefter til overs på kveldstid. Men nå har jeg endelig ferie, så nå skal ting blir gjort.

Begynte med å skru løs frontene på begge bilene, skal bruke opp igjen den lille "leppa" som sitter på GTI'n, men får ikke brukt selve blekket da dette er skadet.

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Den nye fangeren er nesten satt i sammen, har fått pusset den ordentlig og grunnet den, mangler bare å få den lakkert.

5.jpg

Innvendig har jeg også fått gjort en del, har tatt ut alt interiøret som sitter i GLI'n medhørende gulvteppe, dashbord og alt annet av plastikk deksler, da jeg skal skifte interiøret å bytte ut hele ledningsnettet.

En ting er sikkert, ledningsnettet er noe piss å ta ut p.g.a mongolide festeanordninger.

GTI'n mangler også alt av interiør, dashbord sitter fortsatt igjen da jeg ikke har all verden plass å oppbevare deler på =)

Bilde innvendig av GTI'n:

6.jpg

Bilde av hvordan garasjen så ut før jeg ribbet GLI'n i tilegg til GTI'n:

7.jpg

Nå er den fyllt helt opp til taket takket være min onkels Kadett C deler og verktøy.

Har gjort mer enn det kanskje bildene viser, men har ikke noe oppdatert da jeg har til stadighet å glemme kamera. En ting er sikkert, ting tar tid.

Planer framover: Begynner med uttak av motoren(e) til helgen, så skal det tas ut ledningsnett av begge bilene, så må ledningsnettet og alle komponenter settes inn i den i det andre karroseriet. Så skal GTI motoren+Girkassa på plass igjen med tilhørende duppeditter b.l.a A/C. Så blir sammensetning av interiør og bygging av stereo anlegg.... Kommer nok til å ta tid da jeg vil gjøre ting ordentlig. Følg med for videre oppdateringer !

EDIT: Skrivefeil, sjekk også linken min for galant deler som selges. Oppdateres etterhvert som jeg finner ut av ting jeg ikke trenger.

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har nå husket kamera, men ikke husket å bruke det nesten.. heh... Nå er egentlig alt bare kaos, men det jeg har fått gjort er å skifte over dørtrekk og alt det elektriske i dørene ( mye arbeid ) og de blir ikke så ille, som bildet viser er det noen små flekker, men de håper jeg går vekk når jeg får kjørt igjennom en omgang med Stoffrens i morgen.

8.jpg

ET KNALLBRA TIPS: Skal du røske ut det som finnes i døra og skru ut heise mekanismen så sørg for guds skyld å la vinduene stå i stilling ned, da kommer du til de 2 skruene vinduene sitter fast i... Jeg hadde demontert ledningsnettet før jeg begynte med dørene, og det lønte seg ikke !!!! Fikk ikke ned vinduene, måtte skjære litt i de gamle dørene ( på innsiden) , men det gikk da til slutt =) Tørte ikke å tvangstyre motorene da de fort går sund !!!

I morgen begynner innsetting av GTI-ledningsnettet !

BTW: Noen som vil ta på seg å rødde litt i garasjen min, er bare hulter til bulter nå.. Men blir vel en bil av det til-slutt =)

9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hei å hopp!!! Det der.. .. hehe.. ser ut som et prosjekt ja. Har du kontroll på sakene?? Ser ut som slik som jeg pleier å gjøre det det der.. rive allt ifra hverandre.. så står jeg bare å klør meg i hodet når jeg skal sette sammen:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire dører jeg skal selge komplett ja, med vinduer... men uten noe form for mekanisme innenbords, da dette blir brukt.... Sier i fra når det er klart for demontering, kan ikke demontere alt på en gang, har ikke SÅÅÅ god plass =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Oppdatering...

Nå har jeg fått ut alt fra motorrommet i GLi'n, eneste som står igjen er drivakslinger og møk... så nå skal det shines før GTi motoren skal trøkkes nedi...

Hmm, hadde en eksoslekasje på bilen, og fikk vite at det var i et rør fra eksosmanifoild eller noe, men i dag som jeg tok av den beskyttelses saken på manifoilden oppdaget jeg det.. Det var ikke røret, men det var eksosmanifoilden, det hadde faktisk sprukket ved den ene sylinderen ( og dette er vel ikke bare å sveise vil jeg anta... )

Håper nå på at den som satt på GLi'n passer....

Vet at manifoildene er forskjellig, men det andre "ser ut" til å passe det også.. Men jeg lurer litt på dette, om en GTi manifoild er "bedre enn en GLi" ? Tenker nå på prestanda, har hørt at det er mye å hente ved manifoild bytte ( hørt angående turbo biler ) Men er det samme systemet på motorer uten turbo ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sveising funker fint det.

Manifoilen er jo bare en haug med eksosrør, som igjen er vanlig stål som kan sveises, ikke noe hokuspokus.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blei jeg litt i tvil her...

Har ikke vært borti at manifoilen har vært av støpegods, men så har jeg bare vært borti volvo som regel da..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både GLi manifoilden og GTi manifoilden er nok desverre støpegods, jeg tror ikke det blir noe av å sveise den på GTi'n gitt, holder somregel ikke så lenge...

Skal teste i dag om GLi manifoilden passer, ser sånn ut med tomstokken værtfall.. Men hvis det ikke passer, da /%"¤"#%....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering

beautyandbeast.jpg

Der ser vi begge to i panorama oversikt =) Begynner å bli betydlig ribbet den GTi'n gitt...

motorom.jpg

Sånn ser da altså motorommet ut, når ledningsnett og nesten alt annet er fjernet, har også fått tatt en liten vask nedi der, og det ble ikke så ille... I dag (mandag) skal GTi-motoren heises nedi, men får vel ikke brukt den på en stund før jeg har løst dette :

manifoild.jpg

Så vi får se om det gamle passer først, hvis ikke blir det tur til sverige =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

oj oj oj, lenge siden jeg har oppdatert denne posten her nå... Kommer tilbake med informasjon og bilder på søndag ( 3.Oct ) har vært meget opptatt med å få vogna på hjul, men nå er den så si ferdig, starter og går som et uvær... heh =) På søndag ( hvis været holder seg ) skal det poleres ! STAY TUNED !

Lenke til kommentar
Del på andre sider