Gå til innhold

Porting av topp ?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hey å hopp ja....

 

Lurer litt på å få portet,slipt eller hva som kan gjøres får å få litt x-tra power....

 

Hva kan jeg gjøre, ? pris ? og effekt ?

 

Mvh En nysjerring og takknemlig gutt ;)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinne bros i Skjeberg skulle ha 5000kr for å porte et par topper for meg. Effekten du henter er vanskelig å si, kommer ann på hvor bra toppene flower fra før. Men med litt små rått opsett fra før er det ingen problem å hente 50hk.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt small block ford hadde jeg neppe sendt toppa til porting. Ett par brukte(eller nye) alu topperhadde vært mitt valg.

Ett sett nye trick flow high port koster 1100 dollar.(ca 7600kr+mva og frakt!!!)

ett sett med edelbrock performer rpm koster nesten det samme.

husk at dette er komplette topper med rustfrie ventiler.

Ikke noe vits å sende standard toppene til porting når du kan legge på litt å få nye alu topper!

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste ulempen er vell at alu toppene også bør portes. Trenger jo ikke nødvendigvis å få skinne bros til å porte dem. Finnes nok av folk i miljø som kan gjøre en lett porting på kveldstid.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en lett porting er greit men å koste på ett sett 289 topper en seriøs porting med fresing av nye og større seter, nye ventiler og styringer osv. er bortkastet.

Bare vektreduksjonen er egentlig en god grunn nok etter min mening.

Ett sett bra alu topper fløder sikkert rett ut av esken like bra som ett sett porta 289 topper.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke porte selv!

Her er en link. Søk, å du finner sikkert fler.

 

http://www.ottawa-vdubbing.com/info/techtips/headporting/index.htm

 

Ellers Kr. 5000 for en porting høres mye ut, en "pocketporting (enkel porting men som fort gir en 20 hester til) koster mindre en 250 dollar i usa.

Men kjøp heldre nye topper det finnes mye å velge på i prisklassen 800-1200 dollar å da er ALLT nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjemmeporting av en topp gir ofte dårligere resultat enn om toppen var urørt, uten flowbenck bør man vel egentlig ikke gjøre mer enn og fjerne litt støpeskjegg her og der.

 

En artig løsning jeg har sett på 302 var 351 topper og 13:1 stempler, det var vist en stor jobb da både topper og innsug måtte freses en del, men resultatet ble bra.

Kompen endte hvis jeg ikke husker feil på ca. 11:1 og toppene hadde en VE på 109.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by stepside

Hvorfor ikke porte selv!

Her er en link. Søk, å du finner sikkert fler.

 

http://www.ottawa-vdubbing.com/info/techtips/headporting/index.htm

 

Ellers Kr. 5000 for en porting høres mye ut, en "pocketporting (enkel porting men som fort gir en 20 hester til) koster mindre en 250 dollar i usa.

Men kjøp heldre nye topper det finnes mye å velge på i prisklassen 800-1200 dollar å da er ALLT nytt!

 

Med tanke på at porting av 16 hull fort tar 20 timer...og så synes du 5 lapper er dyrt? Hadde man tatt vanlige verkstedpriser på det,da hadde det vært dyrt.. :)

Pocketporting er ikke veldig bra...er i praksis bare en økning av diameteren på porten,"graving av et høl"...senker innsugshastigheten,noe som flytter effektkurven oppover. En av grunnene til at forbruk går opp...og noe enhver idiot kan få til. Ergo er det billig...men da får du hva du betaler for. :)

 

PS: I den linken bruker de slipesteiner...det gjør man ALDRI på alutopper....håpløst,det pakker seg hele tiden. Skal man følge den,kjøp ordentlige roterende freser istedet i det minste...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

En hjemmeporting av en topp gir ofte dårligere resultat enn om toppen var urørt, uten flowbenck bør man vel egentlig ikke gjøre mer enn og fjerne litt støpeskjegg her og der.

 

En artig løsning jeg har sett på 302 var 351 topper og 13:1 stempler, det var vist en stor jobb da både topper og innsug måtte freses en del, men resultatet ble bra.

Kompen endte hvis jeg ikke husker feil på ca. 11:1 og toppene hadde en VE på 109.

 

Går ut ifra at de oppga VE etter bremsing..? Er ikke bare toppene som har skylda for det der...innsug og kam matchet til portareale og fløde,tenker jeg... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at 5000 er mye når du får et nye topper som yter mer en noen porting av "vanlige" topper noengang vill gjøre for 7-8000 (til chevy 5-6000). Da er det dyrt!

Hva verkstedstimer og timepris på norske verksteder gjelder legger jeg den diskusjonen død, men utfra ditt resonemang 20 timer til porting=5000Kr???? Vet du noen verksted som tar 250 kr timen?

5000 er nokk for en "avansert" pocketporting med noen polering kanskje, rensing m.m......

 

En hjemmeporting (pocket) gir ikke dårligere resultat om du gjør den "hjemme". Det som gir et dårligt resultat er hvis du ikke vet hva du gjør.

Det finnes noe litteratur og mange linker på nettet, få hevder at man får noe særlig mer en 20-30 hester hvis man porter selv, å det kan jo alltid hva noe, å så kan det jo være morro, selv om til og med en idiot kan gjør det enligt Turboed1

:-) .

 

Ellers kjøp nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by stepside

Klart at 5000 er mye når du får et nye topper som yter mer en noen porting av "vanlige" topper noengang vill gjøre for 7-8000 (til chevy 5-6000). Da er det dyrt!

Hva verkstedstimer og timepris på norske verksteder gjelder legger jeg den diskusjonen død, men utfra ditt resonemang 20 timer til porting=5000Kr???? Vet du noen verksted som tar 250 kr timen?

5000 er nokk for en "avansert" pocketporting med noen polering kanskje, rensing m.m......

 

En hjemmeporting (pocket) gir ikke dårligere resultat om du gjør den "hjemme". Det som gir et dårligt resultat er hvis du ikke vet hva du gjør.

Det finnes noe litteratur og mange linker på nettet, få hevder at man får noe særlig mer en 20-30 hester hvis man porter selv, å det kan jo alltid hva noe, å så kan det jo være morro, selv om til og med en idiot kan gjør det enligt Turboed1

:-) .

 

Ellers kjøp nytt!

 

Jepp...jeg tar 5000...for porting av 16 hull. Andre jobber ligger på omtrent 300 i timen. Ikke alle som flår folk,skjønner du...men skal du ha en topp/kam /innsug som gjør deg istand til å kjøre fra "alle",da koster det mer,seff.

Og,de fleste "High-Flow"-toppene som man kjøper er laget med litt vel store hull...de har stirret seg blinde på flowtallene...selv om jeg er veldig enig i at de designmessig (og vektmessig) er mye bedre enn 30 år gamle orginaltopper.. :)

Det jeg prøver å si er at å kjøpe et sett nye ettermarkedstopper og så sette seg ned for å "øke flow'en fan" uten å ane hva man gjør er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Lager man større hull i de toppene,går den faktisk dårligere,ja...bortsett fra på 6500 rpm.. (eller hvor nå turtallssperra ligger..) ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligt!

Så langt har jeg ikke funnet noen norske verksteder som kan amerikanske biler som jobber for under 500. I sverige har jeg funnet i vart fall en som kan det, å der er timeprisen halvparten.

Gjør du andre jobber også eller er har du spesialisert deg på maskinering?

 

Jeg er igang med et litt større motorprosjekt (vell, ikke så stort da) å kunde nokk trengt en del assistanse (spesielt hvis jeg går for Vortectopper).

 

Enig i det med flowtallene, hastigheten (velocity) har nokk mist like mye å si har jeg forstått?

Etter å ha gitt opp Vortec toppene pga at jeg er usikker på kvaliteten på moddene de gjør i USA (finnes sikkert mange som kan dette "over there" men hvem?) heller jeg nå mest til AFR 195 eller kanskje 180 toppene. Er vell i trå med det du mener kanskje?

Det er til en 350 motor (som kanskje skal bli 383....).

 

Helt enig med deg når det gjelder "selvporting" av nye "performance" topper. Dette er inget for amatører. Tenkte mest på å "leke" litt med gammelt skrap........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger mest motorer,uansett merke...sliter litt med lokale om dagen,men får etterhvert opp et lokale her heime.. :)

 

Har ikke så mye kjennskap til de toppene,men kan jo se hva jeg finner ut om dem... så forresten at de grommeste V8-byggerene i Statene sliter med å nå 90 hk per liter på vanlig pumpebensin (91 oct) med verstingene sine.... :)

 

Hastigheten er alfa og omega....å få høyere flow er bare å vie ut kanalen litt det. Å få høyere flow UTEN å senke hastigheten rett før ventilen er det som er tingen...det er også mye vanskeligere.

 

Er et firma i Sverige som utvikler topper til Chevy nå....med 4-V og overliggende kam uten vippearmer....sikkert 100 hk ekstra bare fordi man kan kjøre lavere fjærtrykk. :D Kan jeg hjelpe med noe,er det bare å spørre,så skal jeg prøve å svare.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår