Gå til innhold

Clutch / Girkasse ?

Ranger emnet

Breisladdern

Anbefalte innlegg

Vel skulle prvøekjøre bilen litt i går, men merker at den er veldig vanskelig å få i gir, spesielt revers, der bare butter den i noen drev som får rundt, man hører det "surrer" når jeg dytter den opp mot revers. Jeg får den i de andre gir med en del makt.

Så jeg tenkte at det sikkert bare var clutch vaieren som var slakk.. Så etter mye stramming så virker den litt lettere å få i gir. Men er fortsatt veldig tungt, og revers er like umulig, men jeg prøver da å kjøre en tur, men den bare slurer på clutchen, hadde strammet vaieren altfor mye...

Men er det noen som har noen tips til hvorfor clutchen ikke løser ut helt? kjenner at det er noe som går rundt når jeg skal sette den fra fri til revers... Men med _så_ stram vaier så skal det jo ikke være mulig..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

d med girkassen vet jeg ikke, men at den slurer kan være at clutch plata er slitt da, slik at d har blidt en slik glasert over flate så den barre spinner på svinghjulet! jordet bilen min ble sån, kunne stå i ro med clutchen ut å gi full gass å gire:P bilen flytta seg ikke en meter heller:D

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg sjekka clutchen før jeg satt alt neddi bilen..

Og girkassa virka fint for 2-3mnd siden, etter det har den liggi tørt i verkstedet.

Kan jeg ha gjort noe galt i giroverføringa? Der hvor man fester girspaken?

Men alikevel så skulle man vel ikke merke at tannhjula i girkassa går rundt når jeg har clutchen inne..

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite med respons her..

Justerte ned tomgangen og nå ser det ut til at det er bittelitt letter å få den i gir stillestående...

Men når jeg skal ha den fra 1. til 2. så må jeg dra så hardt at girkula hopper av..

Også er det en rar sluring når jeg slepper clutchen etter å ha byttet gir.. Ikke vanlig sluring, men en skikkelig hakkete sluring, rister i hele bilen...

tror jeg gir opp volvo og kjøper meg billig japse snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket ikke det så veldig, det er det lageret som sitter innerst i clutchuset mot girkassa?

Var litt slark i det, men altså den kassa der med den samma clutchen brukte jeg i nesten hele fjor høst, og da var det ikke noe tull.. Eneste jeg har gjort er å sette den i en annen bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fått rørt på den lille rammen som sperrer for reversen.....? Den sitter helt i bunn på girspaken og er skrudd på med 2 stk 8 mm.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo tok av den da jeg tok ut girstanga.. men satt den på plass igjen... alikevel så skal ikke den ha noe å si på at den er vanskelig å få i gir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Lite med respons her..

Justerte ned tomgangen og nå ser det ut til at det er bittelitt letter å få den i gir stillestående...

Men når jeg skal ha den fra 1. til 2. så må jeg dra så hardt at girkula hopper av..

Også er det en rar sluring når jeg slepper clutchen etter å ha byttet gir.. Ikke vanlig sluring, men en skikkelig hakkete sluring, rister i hele bilen...

tror jeg gir opp volvo og kjøper meg billig japse snart...

slurer? hmm, har du satt på clutch plata feil vei?:D

- V O L V O -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den blir for trang mot 1 og 2 gir så kan det oppstå... Det skjedde med meg iallfall.

Jeg løsnet den og satte den i første, deretter skrudde jeg den fast der.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Kan jo hende...

Tok den ut for å se om det var mye igjen, og satt den inn igjen, veit at det pleier å stå "flywheel" på svinghjuls siden, men sto ikke noe på denne, og den var også lik i begge ender..

Men hva om jeg har satt den feil, hva kan skje da?

da har du garantert satt den inn feil vei, ser like ut fra begge sider, men fjærene vil kun strekke seg i en rettning om du skjønner, så du har garantert satt den feil vei da, da vil d riste som faan, men d varierer da, noen ganger lite noen ganger MYE. ta den ut å snu den du;)

- V O L V O -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo dritt jobb å ta ut girkasse og svinhjul nå som motoren sitter i bilen.. ikke har jeg bukk heller.. :(

Men sliter den mer på clutchen når den står feil vei?

Må nok spare opp til turboclutch så får jeg heller bytte det når jeg har råd til den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider