Gå til innhold

Olje til Audi S2

Ranger emnet

maccx

Anbefalte innlegg

Originally posted by Quattro73

Hallo !!!! knock Les hele tråden så skjønner du !!!!

Det jeg sier er at en slitt motor med dårlige ventiltetninger vil bruke mer olje ved bruk av Mobil 1 5W-50 enn ved bruk av Castrol eller Valvoline 10W-60.......

Hvem har nevnt 5W-30 olje?????

Jeg nevnte 5W-30 olje :) Tydelig at jeg ikke var helt våken i går.

Jeg bruker også 10W-60 olje om sommeren, da med korte skifteintervall (5000 km), siden smøreevnen til disse oljene blir dårligere ganske raskt (pga. forholdsvis stor mengde tilsetningsstoffer, mykgjørere osv..).

På vinterstid går jeg over til 5W-40. Sammen med Ultima (rød) batteriet blir ikke kaldstart noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du at racingoljer har begrenset levetid ved hissig bruk? Etter hardkjør på bane skal egentlig oljen byttes da den har mistet mye av sine egenskaper. Dette gjelder spesielt turbomotorer, og konklusjonen må da bli ; ikke kjør bilen hardt :)

Dette problemet vil vel de færreste av oss komme opp i ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 6 months later...
bruker Castrol SLX 0W-30 på min 2.3 20v, går det fint å bruke den? eller er den litt for tynn?

Stakkars motor...

Les innlegg nr 4 i denne tråden, der står det hvilke oljer som er OK, støtter også Esso Ultron 5W-40.

Styr unna Shell Helix!

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om en Motul 300V 5w-50 på en 2,2 RS2 motor?

Bilen blir brukt i lave temperaturer, lite hardkjør men han skal en tur nedover i Europa i sommer og da blir det vel litt høyere temp enn vi er vant til her oppe. :)

Bør gå bra vil jeg tro. Bruker samme olje på min CBR600 og er ikke tenkt å skifte merke :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars motor...

Les innlegg nr 4 i denne tråden, der står det hvilke oljer som er OK, støtter også Esso Ultron 5W-40.

Styr unna Shell Helix!

rart olja selges da?, .. kan du forklare nærmere hva du mener med stakkars motor? ble brukt SLX før jeg kjøpte bilen å, lurte bare på om det kansje lønner seg med litt tykkere olje?

ser du på linken under her så står det att SLX'en kan brukes i standard motorer opp til 200hk..

http://www.kollevold.no/castrol.htm

1983 Audi Coupe GT 2.3 20v

1986 Volvo 760 GLE

1987 Opel Ascona C 2.0i GT (solgt)

1986 Opel Ascona C 1.6s (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang motoren startes er det metall mot metall uten oljefilm imellom. Det samme er problemet med Mobil1 0W-40, da olja er så tynn at lagerbukker, kam o.l. er helt tørre etter at motoren har stått litt (refererer til uttalelser fra Hans Dahlbäck).

Hvordan er oljeforbruket med denne oljen?

Oljen din er også sykt dyr (190/liter), både Mobil1 5W-50 og Valvoline Racing 10W-60 fås kjøpt til en drøy hundrings per liter.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang motoren startes er det metall mot metall uten oljefilm imellom. Det samme er problemet med Mobil1 0W-40, da olja er så tynn at lagerbukker, kam o.l. er helt tørre etter at motoren har stått litt (refererer til uttalelser fra Hans Dahlbäck).

Hvordan er oljeforbruket med denne oljen?

Oljen din er også sykt dyr (190/liter), både Mobil1 5W-50 og Valvoline Racing 10W-60 fås kjøpt til en drøy hundrings per liter.

ok, så hvorfor lage slik olje da? å hva er da olja beregna på hvis den ikke er brukbar i biler? men tror uansett jeg kjøper litt tykkere olje neste gang, og, ja den er DYR.. oljeforbruket er minimalt.. faktisk

1983 Audi Coupe GT 2.3 20v

1986 Volvo 760 GLE

1987 Opel Ascona C 2.0i GT (solgt)

1986 Opel Ascona C 1.6s (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk Kjør Castrol TWS 10-60, dette er en konge olje, har du en sliten motor kan du bruke den som kalles txt på værkstedet, husker ikke butikk navnet. slx olja går også.

Men castrol er konge har jobbet på vag værksted som har brukt både castrol og shell og gir ikke en krone for shell olja aslå skikkelig dritt olje :pisser: shell

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
bruk Kjør Castrol TWS 10-60, dette er en konge olje, har du en sliten motor kan du bruke den som kalles txt på værkstedet, husker ikke butikk navnet. slx olja går også.

Men castrol er konge har jobbet på vag værksted som har brukt både castrol og shell og gir ikke en krone for shell olja aslå skikkelig dritt olje :pisser: shell

Jeg ville ikke valgt olje fra en leverandør (Castrol) som hevder oljen er fullsyntetisk når innholdet er gamle dinosaurer :)

Castrol inneholder ikke fnugg av PAO og syntetisk ester som er basis i (så godt som) alle fullsyntetiske oljer. Castrol begynte i 1997 å markedsføre behandlet dinosaur-olje (hydrocracking) som syntetisk olje. Mobil, Shell og andre gikk selvfølgelig til søksmål, men tapte mot Castrols dyktige advokater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt olje fra en leverandør (Castrol) som hevder oljen er fullsyntetisk når innholdet er gamle dinosaurer :)

Castrol inneholder ikke fnugg av PAO og syntetisk ester som er basis i (så godt som) alle fullsyntetiske oljer. Castrol begynte i 1997 å markedsføre behandlet dinosaur-olje (hydrocracking) som syntetisk olje. Mobil, Shell og andre gikk selvfølgelig til søksmål, men tapte mot Castrols dyktige advokater.

personlig så er det et fett for meg, for jeg har skrudd opp mange motorer og må si at ingen er så bra som de som har godt med castrol i alle fall.

Men sikkert mange med motargumenter men den er den jeg liker, liker og skru reine og fine motorer.

ps shell olja som blant annet møller e-18 brukte helsyntetiske, fikk alle vag motorer til å få ventlil tikk pluss at dem grodde igjend med møkk. mens når jeg jobbet på hamasx(hønefoss) pluss et annet bilværksted der oppe, så var det ingen ventil tikking og dem var reine inni på vag bilene, og alle hadde gått med castrol,

svaret sier nokk for min del.

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig så er det et fett for meg, for jeg har skrudd opp mange motorer og må si at ingen er så bra som de som har godt med castrol i alle fall.

Da har du visst ikke skrudd på motorer kjørt med Mobil1 5W-50!

Husk at Castrol har skylden for at bl.a. mange motorer bruker mye olje (ventiltetninger morkner) og at BMW-motorer kjørt på Castrol spiser kammer!!!!

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at Castrol er dårlig olje. Men Castrol driver med markedsføring som er helt på kanten av loven. Castrol oljen har egenskaper som om den var syntetisk (det var hovedargumentet til Castrols advokater i rettsaken som gikk i USA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider