Gå til innhold

blink-parklys?

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

Har dere sett bak på bussen, har de gjerne 2 x blinklys som bliker "motsatt"?

Det er ganske enkelt å koble det opp faktisk! trenger bare noen relèer (doble). De koster vel 50kr stk, så skal du ha litt kabel i tillegg, samt kabelsko.

Relè koblinger

86 på relè skal ha strøm fra blinklys

30 på relè skal ha strøm fra den orginale parkpære-kabelen

85 på relè skal til chassis (jord)

87A skal gå til parkpære-holderen

Da skal parkpæren blinke når man bruker blinklys!

En annen måte å bruke det på:

Man kunne koblet sammen blinklys og parklys fremme, for så å blinket med begge to (av/på), som amcar biler gjør. ca. samme fremgangsmåte.

Se for dere front-park-lampen blinker motsatt av blinklysene!

Ps. tviler på at det er lovlig, så jeg skal ikke gjøre det selv.

snakk med feks. biltilsynet før dere evnt gjør modden!

Jeg vet ikke om man må ha orange blinklys. Det finnes jo amcars som blinker med røde lys bak feks.

ps. samme metode kan brukes til å bruke bremselys til blinklys feks.

hvorfor virker det?

* 87A vil ha strøm når det ikke er styrestrøm på relèet.

* 87 vil ha strøm når det er styrestrøm på relèet.

ergo. ingen styrestrøm (blinklys av) = strøm på 87A (park).

styrestrøm (blinklys lyser) = strøm på 87 (blinklys eller park, evnt ingenting).

Hva skjer om du bygger om?

tror nok purken stopper deg! så jeg hadde forhørt meg med biltilsynet om det er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoTore

Man må ha orange blinklys, men man har nok lov til å ha orange parklys.

ja, jeg lurer på hvordan det ser ut med både blinklys og parklys som blink-parklys.. dvs. at begge lyser konstant, til man blinker, da blinker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

du tar fortsatt utgangspunkt i at 87a og 87 er forskjellig strøm...:rolleyes:

sagt det før og sier det igjen, det er et dobbelt arbeidsrelè med to punkter for utgående strøm, siden begge er 87 er det samme strømmen, så teorien din vil ikke virke. du måtte i såfall snudd polariteteten og brukt jord fra blinklys som signal til parklyset ditt, og brukt plussen på parklys som jord til relèt.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Jeg har gjort det samme på suburban til far min, han har ei markeings lampe på framskjermen som brukes til blink og! Det du gjør er å koble blink ledningen rett innpå park lys ledningen ved den aktuelle lampa, da blinker den da du setter på blink lyset!!!!!

"We ride together, We die together, Volvo boys 4 life"

Volvoen: 83` 244 blå. 235000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider