Gå til innhold

fjerne katalysator

Ranger emnet


TiNy

Anbefalte innlegg

Har hørt prat om lamba sonder og slike ting. Det sies at med en gang du tar av "katta" har du et problem med målingene og slikt.

 

Hvordan går man fram?

 

Håper jeg har hørt feil, slik jeg bare trenger å fjerne det midtre røret + katta og klaske på noe nytt?

 

Spørsmålet er generelt, men i mitt tilfelle er det snakk om MkIII Golf GTi.

 

Noen som har peiling?

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å fjerne katalysator, men du må for all del ikke ta ut innmaten. Da får du en spesiell klang i eksosen... høres helt jævli ut på de bilene jeg har vært borti. Blir sånn hulrom klang hehehehe :)

 

Det beste er å lage eller kjøpe en katalysator erstatter. Så når du skal på eu-kontroll er det bare å sette den på igjen slik at du tilfredsstiller avgass kravene.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne katten?? er det ikke bare å ta den ut da? :D

 

vst5.jpg

 

Neida, erstattningsrør er tingen. Svendsen Eksos lager til deg, med hull til lambasonden for rundt 1000 kroner.

 

Det er en tidligere tråd anngående dette temaet som du kan lese her:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=2168&highlight=katalysator

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben selger vi gjengepartiet til lambdasonden beregnet på å sveise på et rør. Koster ca. 100spenn... rør har dem på mekonomen. Koster deg kanskje 200kroner hvis du har utstyr til det?? Lambdasondens oppgave er å måle hvor mye oksygen det er i eksosen. Sitter som regel foran katalysatoren. Det spiller ingen rolle om det er kat. eller ikke...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det ha noe å si på lamda dingsen om du har kat eller ikke?

Jeg har fjærna katten, vill det si at lamda måler dingsen måler feil? Den eneste forskjellen er vell bedre gjennom strømning?

Må jeg da ha Lamda dings måler for større eksos hastighet eller annet trykk?

 

***Ble ikke spesielt klok på denne tråden...***

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av katten, det er ikke noe problem. Og som du sier kan du bare smæsje inn ett eller annet isteden, du velger selv hvordan du vil gjøre dette..

MEN, det er ikke sikkert at det vil gi noen effektøkning, snarere tvert om, det kommer ann på bilen din.. sjekk ut http://www.gtiklubben.nu Her er det skrevet og spurt en hel masse om akkurat det, og der er det MANGE med maken bil som deg :)

 

En ting som skal legges til: katten demper en hel masse støy.. vær forberedt på vesentlig mer støy når du tar den bort.

også er det jo selvfølgelig ulovlig da, så det er greit å kunne sette den tilbake relativt greit til EU-kontroll osv, dersom de ikke "overser" den lille detaljen.. (lager du det så det er ett helvete å bytte er det vanskelig å overse detaljen, lager du det slik at det blir en enkel bolt on greie som tar 5 min å bytte så er det mye lettere å overse mangelen... så om du lager en enkel bytteløsning er det ikke sikkert du trenger å bytte det, lager du ikke en enkel bytteløsning så er du dømt til å måtte bytte for å få den godkjennt.. ;) )

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapp opp katten ta ut innmaten og sett inn et rør inne i katten,da ser det ut som den er der ved en evt EU kontroll (de blir mistenksome dersom "boksen" ikke er der) også slipper du den "rare" lyden som noen nevnte her tidligere... legg selvsagt skjøten på oversiden slik at den ikke er synlig unnenifra så skal det nok gå greit

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så kommer de og sier at de vill sjekke om katten er i orden da,så skrur de løs katten på den ene siden og sjekker om det er i orden inne i den med den søte lille lommlykten sin,da kan det fort bli prakk med og forklare hvorfor det er bare et rør det,og hvorfor det er en sveiseskjøt på toppen!!men dette er det sjeldent at blir sjekket,så det er liten sjanse for og bli oppdaget med dette!!;)

itj sant

Skrapbil med mange farger snart renovert til vidunder bil med samme farge! he he.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by D-1

men så kommer de og sier at de vill sjekke om katten er i orden da,så skrur de løs katten på den ene siden og sjekker om det er i orden inne i den med den søte lille lommlykten sin,da kan det fort bli prakk med og forklare hvorfor det er bare et rør det,og hvorfor det er en sveiseskjøt på toppen!!men dette er det sjeldent at blir sjekket,så det er liten sjanse for og bli oppdaget med dette!!;)

 

Dette sjekker de vel kun dersom måleverdiene dine er på trynet eller?

aldri opplevd det...men sjansen er jo der:(

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nyere biler har mer enn en lambdasonde, gjerne en ved manifolden, en rett før kat'n og en rett etter, for å kontrollere funksjonen på kat'n. T6 motoren min hadde ikke mindre enn 6sonder!!! Nå er det nok bare en, men det er med et helt annet styresystem(haltech). Har man en sonde etter kat'n også, og fjerner kat, vil det settes feilkode på at kat'n er ødelagt, og bilen går dermed dårligere... Da er det jo ingen vits å fjerne den...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange utfordringer med andre ord....

 

 

Jeg har en Supersprint back box på bilen nå, men ikke ikke noe mer på eksos siden.

 

Bør jeg drite i å fjerne kat'en og sørge for et fullstendig effektanlegg med grenør og hele pakka?

 

Hva har dere gjort?

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår