TIversen Skrevet August 3, 2004 Rapporter Share Skrevet August 3, 2004 Hvor mye kvadrat burde jeg ha fra + til forsterkerene baki? Har vel forsterkere på 1000W til sammen. Hvordan type signalkabler fra spiller til forsterker burde det være. Noen som kan spesifisere noen? Holder det med 2,5kvadrat til alle høytalerne i bilen.. Fra forsterker til frontsett osv? Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 3, 2004 Rapporter Share Skrevet August 3, 2004 Jeg vil egentlig råde deg til å legge så tykk kabel som du har råd og lyst til. Det er bra å være sikker på at du ikke taper noe i strømkablene, pluss at det er greit om du skulle oppgradere senere. Å trekke strømkabler er en liten drittjobb det kan være greit å kun gjøre èn gang.. Signalkabel: Angående kabler er det alltid masse diskusjon. Jeg ville prøvd å deponere på et par-tre skikkelige kabler, og kjøpt en billig 5-meters biltemakabel. Hører du forskjell går du for den du synes låter best, eller evt. den du har råd til ;) Uansett bør signalkabler i bil være så godt skjermet som mulig. Supra EFF-1 er i følge tester en meget god allround-kabel, mens Supra DAC skal være veldig bra på bass. Kjekt om du skulle ha separat sub-utgang på spilleren. Ulempen er at du må lodde på stikkene selv.. Angående høyttalerkabel kommer det nok litt an på hva slags elementer du skal drive, og hva slags forsterker du driver dem med. Men som et generelt råd ville jeg sagt 2,5 kvmm til frontsett og 4 kvmm til bass. Sånn sirkomsnusk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audio Skrevet August 4, 2004 Rapporter Share Skrevet August 4, 2004 Bilradiospes har en grei tabell over hvor tykk strømkabelene burde være 2,5 kvmm funker fint til høyttalere, kanskje litt tykker til sub`en... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet August 4, 2004 Rapporter Share Skrevet August 4, 2004 hvis du ikke kjener noen som er gode på å lodde eller du har loda selv så ville jeg nok kjøpt ferdig terminerte kabler. jeg liker stinger veldig godt. de har god skjerming på kablene sine og de koster ikke all verdens. sjekk nærmeste torshov butikk feks Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 husk: det kan være lurt å ha like tykk jordings-kabel fra forsterkeren til chassi som den kabelen som går fra + på batt. til + på forsterker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Når det gjelder tykkelse på høyttalerkabler, er jo tykkere dess bedre en myte som ikke alltid stemmer. Problemet er at tykke kabler faktisk introduserer visse problemer. Det aller viktigste er at materialene i kablene er av god kvalitet, jeg ville mye heller benyttet en tynn kabel bygget av gode materialer, enn en tykk av middelmådig karrakter. Når det gjelder strøm må jeg nok si meg enig med ePiFaNT, legg så tykke kabler du har råd til. På signalsiden, er det i bil viktig å velge kabler med god skjerming, men husk, det finnes ekstremt mange overprisede kabler på markedet. Kabler som ikke er verd halvparten av prisen. De mest kjente merkene er ofte de værste (uansett hva slags kabel man snakker om). Jeg har vært borte i mange dyre kabler som ikke er annet en en kosmetisk forfinet billigkabel. De beste kablene lager man selv. Mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Har noen greie signalkabler her fra Basic som koster 155kr stk for 5 meter dobbeltskjermet. Helt grei og kurrant og IKKE overpriset kabel.. Så har jeg RF punch kabler til ca 140kr stk Og Type RF til 995kr for 5 meter Powerkabel som kan ta med 6 kanaler fra spilleren og bak til 580kr for 5 meter. Stinger har noen til rundt 360kr Så litt å velge mellom :) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Sitat Originally posted by Mr. SQ Når det gjelder tykkelse på høyttalerkabler, er jo tykkere dess bedre en myte som ikke alltid stemmer. Problemet er at tykke kabler faktisk introduserer visse problemer. Det aller viktigste er at materialene i kablene er av god kvalitet, jeg ville mye heller benyttet en tynn kabel bygget av gode materialer, enn en tykk av middelmådig karrakter. Når det gjelder strøm må jeg nok si meg enig med ePiFaNT, legg så tykke kabler du har råd til. På signalsiden, er det i bil viktig å velge kabler med god skjerming, men husk, det finnes ekstremt mange overprisede kabler på markedet. Kabler som ikke er verd halvparten av prisen. De mest kjente merkene er ofte de værste (uansett hva slags kabel man snakker om). Jeg har vært borte i mange dyre kabler som ikke er annet en en kosmetisk forfinet billigkabel. De beste kablene lager man selv. Mvh Støtter den Glenn... når jeg vinner i lotto så skal jeg sende en bestilling på komplette kabler av de du vet.. Hvis lotto premien strekker til da :rolleyes: Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingCamel Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Sitat Originally posted by Mr. SQ De beste kablene lager man selv. Forklar? :) Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Sitat Originally posted by KingCamel Forklar? :) Har egentlig ikke lyst til å forklare hvordan jeg ville bygget den ultimate kabel. Dere vil tro jeg er tullerusk.:D ;) mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Sitat Originally posted by Soundstream Arosa Støtter den Glenn... når jeg vinner i lotto så skal jeg sende en bestilling på komplette kabler av de du vet.. Hvis lotto premien strekker til da :rolleyes: Hadde du skullet bruke en lottogevinst på dette, ville jeg nok laget noen vesentlig heftigere kabler til deg enn disse vi har pratet om. mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Sitat Originally posted by Mr. SQ Hadde du skullet bruke en lottogevinst på dette, ville jeg nok laget noen vesentlig heftigere kabler til deg enn disse vi har pratet om. mvh Ja, man kommer jo langt med 50kr :D Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Sitat Originally posted by Zetec Ja, man kommer jo langt med 50kr :D Er utrolig hva man kan få til for 50kr, men hva jeg hadde i tankene koster nok vesentlig mer. Selvkost er så høy at det er helt dødfødt kommersielt mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Hehe, kan tenke meg etpar fordyrende ledd i oppbygging av kabler, satt og regna litt på renhetsgrad mm i matrerialteknologiforelesningene på skolen for noen år siden. Dere vil ikke tro hvor dyrt det er å produsere kobber, sølv og gull i 99.99999% kvalitet :D Materialer som skjermer og samtidig er fleksible er ikke gratis heller. En ting jeg kan nevne er at om en har rene koberledere som er sammenkrølla og mishandla kan en varme dem opp til 150 grader, holde dem der i 20 min, et voila alle dislokasjoner og interne spenninger i materialet og dermed eventuell motstand er borte ved rekrystalisasjon, uten at uønsket kornvekst har funnet sted. Sørg for at isolasjonen tåler varmen elers blir det lett suppe, hehe :D Målte lett forskjellen i elketronisk potensiale på en mishandla Black Knight fra Nordost som en i klassen hadde. Det var kveldens innblikk i metallurgi og materialteknikk. I morgen tar vi for oss Nietches verdensbilde :D Eller kankje ikke. Trøtt. Legge seg nå.... Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Sitat Originally posted by Mr. SQ Hadde du skullet bruke en lottogevinst på dette, ville jeg nok laget noen vesentlig heftigere kabler til deg enn disse vi har pratet om. mvh Synes det var ille nok jeg... Etter hva jeg kan se av signaturen din så skylder du meg en PM ;) Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg