Gå til innhold

vannavkjølt IC

Ranger emnet


Schlasken

Anbefalte innlegg

hjelper det noe særlig og vannavkjøle intercooleren? tenkte på og mekke et system med biltemas spyleveskekit til 100 spenn..

har det noe for seg? hvor mye vil tempen på ladeluften minke? uansett er det tøfft med røde knapper i coupe`n :D

post-355-13804850552503_thumb.jpg

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På varme dager kan det funke ganske bra.. spesielt for å kjøle ned intercooleren mens man står i kryss og venter på grønt lys ;)

 

Sånn egentlig mest et poeng for biler med cooleren montert oppå motoren.. blir litt varmere der enn nedi spoileren vettu, spesielt når man venter på lyset ;)

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Schlasken

hjelper det noe særlig og vannavkjøle intercooleren? tenkte på og mekke et system med biltemas spyleveskekit til 100 spenn..

har det noe for seg? hvor mye vil tempen på ladeluften minke? uansett er det tøfft med røde knapper i coupe`n :D

 

Har du ikke sett vanninnsprøytningskitet fra krb?? Det er jo en spylertank, pumpe og slange fra VDO, i tillegg er det en trykkføler og en litt spesiell dyse... Må da være bedre med vanninnsprøytning enn å prøve å kjøle med en stakkars spylerdyse...bare en tanke...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vannkjøle intercooleren ved å bruke fordampningsvarme. Atomkraftverk og datamaskiner til nerder blir kjølt ned slik. Populært kaldt BONG kjøler

 

Grovt sett, så består det av vannstråler som renner ned i et rør, der en vifte på bunnen av røret blåser luft opp mot vannstrålene. Fordi vannet fordamper, så kreves energi. Det er da mulig at kjølevannet kommer UNDER omgivelsestemperatur.

 

Siden du har en bil, så kunne du brukt vinden til å kjøle ned vannet, det kalde vannet kunne så gått ned til intercooler.

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig det som er poenget med vannkjølte intercoolere ja...

 

Flere biler har dette orginalt, og flere av dem bruker faktisk bare vannet fra spylervæske-tanken. Så det burde tilsi at det egentlig er ett fett hvordan man gjør det bare man har tank + pumpe + dyse + bryter i cupe.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

 

Har du ikke sett vanninnsprøytningskitet fra krb?? Det er jo en spylertank, pumpe og slange fra VDO, i tillegg er det en trykkføler og en litt spesiell dyse... Må da være bedre med vanninnsprøytning enn å prøve å kjøle med en stakkars spylerdyse...bare en tanke...

 

nå snakker jeg om vannavkjølt IC, ikke vanninsprøytning. jeg vet ikke med deg, men jeg driter ikke penger så et hjemmemekka opplegg hadde vært akkurat passe. det kan uansett ikke gjøre noen skade...

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at dette skal hjelpe særlig, må du ha ganske høyt ladetrykk (eller egentlig høy overflatetemp på intercooleren)

 

 

Bra artikkel om dette her:

 

http://www.autospeed.com/A_1132/page1.html

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en av de billigste måter å videre utvikle turbo bilen sin på ja!

Som schlasken sier, vi driter ikke penger! ;)

Det biltema settet fungerer fint det! men enda enklere er dette: Ta spylevæske tanken din (eller en annen tank fra en annen bil på høggern), og legg opp slange til en pumpe (lyktespyle pumpe til en gammel taunus funker faktisk veldig bra!), og legg slangen videre ned til IC`n. Lag så en rør (metall) på ca lik lengde som IC`n, og tett den i ene enden. Bor deretter mange 1mm (eller mindre) hull i en rekke på røret, og fest det i overkant av ic`n med hullene vendt rett nedover! På denne måten sprøyter du vann over hele IC`n ;)

For å styre pumpa, legger du opp en pluss ledning via et relè, og til pumpa, og styrestrøm til relèet, ifra en bryter i coupèen, og via en trykk bryter som går på turbotrykket ditt! :) Da styrer du vannet sånn at du ikke bruker vann uten å presse motoren, ergo slipper å fylle vann HELE tiden.. ;)

 

Ja, dette kalles husmor trim! :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Schlasken

 

nå snakker jeg om vannavkjølt IC, ikke vanninsprøytning. jeg vet ikke med deg, men jeg driter ikke penger så et hjemmemekka opplegg hadde vært akkurat passe. det kan uansett ikke gjøre noen skade...

 

Med vannkjølt IC, mener du da ved spray på overflaten eller som det erpå noen biler, en IC som er omgitt av kjølevann?

Tror Celica GT-four har det.

 

edit: doh så nå da du mener spray.. Gå for Biltemakit, det verste som skjer er at det ikke virker!

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Schlasken

 

nå snakker jeg om vannavkjølt IC, ikke vanninsprøytning. jeg vet ikke med deg, men jeg driter ikke penger så et hjemmemekka opplegg hadde vært akkurat passe. det kan uansett ikke gjøre noen skade...

 

Tenkte bare at du kan kjøpe spylertankopplegget fra biltema, og komplettere det med trykkføler og dyse fra krb, det kan da umulig koste så mye mere enn 500spenn?? Vips, så kan du skru opp trykket ytterligere... Men husk at vannet i tanken fryser om vinteren;)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår