Trotto Skrevet August 4, 2004 Rapporter Share Skrevet August 4, 2004 Nå har turboene på min bil gått i stykker for 3. gang. Det er en Alpina B10 Biturbo. Det er første gangen de ryker mens jeg er eier og jeg oppdager til min store forundring at det ikke er montert dump ventil på bilen. Dette virker helt merkelig, da alle mine tidligere turbobiler her hatt dette. Motoren er på 3,5 liter og det lader mot 1 bar. Hvilken dump ventil bør jeg kjøpe. Har en knapp på Turbosmarts Vee-ventil, men opplysende innspill settes pris på. DEt kan også nevnes at turboene er helt kapslet inn, uten noen mulighet for ekstern luftkjøling. Dette skal jeg også endre på i form av nye deksler med kjøleribber. Så får vi håpe at turboene varer lengre enn 50000 km! Siter Alpina B10 BiTURBO -"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet August 4, 2004 Rapporter Share Skrevet August 4, 2004 Den har ikke en slik resirkulerende ventil i stedet da? Hørtes litt rart ut hvis den hverken har åpen dump eller resirkulerende dump.... Kanskje ikke så rart at turbo'n har gått i filler for 3.gang. Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet August 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2004 Nei, det er nettopp det som er så rart. Jeg har tatt av alle rør/slanger frem til intercooler og det er ingen dump der. Og fra cooleren er det raka vegen opp til gasspjeldet. Motoren ble utviklet i 1989, så jeg synes det er rart Alpina glemte en slik viktig detalj. Resirkdump kjenner jeg igjen fra Cosworthene jeg har hatt. Jeg hører en stump hvislelyd når jeg slipper gasen, men nå tror jeg det er lufta som slår tilbake gjennom luftfilteret. Er ellers av samme oppfatning ang levetid og montering... Siter Alpina B10 BiTURBO -"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Du kan jo prøve å ringe autopower på tlf: 370 31 300. Vet ikke om de har erfaring med sånne farkoster, men det er jo verdt ett forsøk. Autopower.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 offtopic. men kan jeg få se bilder av bilen? kan sende meg på PM elsn? lykke til. VELDIG rart at det ikke var dump på den. ring noen som driver med tuning og kan lignende biler og spørr hva som satt der orginalt. feks :) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wicked Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 www.estuning.no De driver med tuning. Og har hatt en B10 biturbo til salgs en liten stund. Så de har litt peiling på de. PS. Spør etter Julie, hun har det nok klart.. JA, jeg er for lat til å gå inn på sidene deres og hente frem tlf.nummeret...NOE må du gjøre selv.. :) Siter "It's not WHAT you know, it's WHO you know!" 1988 bmw 525 turbo (watch out) 1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan) 1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
schnellfahrer944 Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Hvis bilen ikke har dump- eller resirk-ventil vil du ha mye "lag" mellom gir skift. Høres rart ut. Siter 1985 Porsche 3.2 Carrera 2011 Ford Focus Titanium x 1986 Porsche 944 Turbo x 1986 Porsche 944 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Volvo har heller ikke dump på sin 240 sak! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Originally posted by schnellfahrer944 Hvis bilen ikke har dump- eller resirk-ventil vil du ha mye "lag" mellom gir skift. Høres rart ut. Nei... Det er bare bs som dump selgere vil at folk skal tro. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
schnellfahrer944 Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by Larsern Nei... Det er bare bs som dump selgere vil at folk skal tro. OK. Så hvis du gir på og så slipper gassen brått, hva skjer med lufta i systemet? Turboen vil forstsette å spinne, men møter uendelig motstand. Resultat er at turboen bremses ned kraftig (= slitasje på turbo) og at spjeldhuset blir utsatt for kraftig trykk (=slitasje). Siter 1985 Porsche 3.2 Carrera 2011 Ford Focus Titanium x 1986 Porsche 944 Turbo x 1986 Porsche 944 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by schnellfahrer944 OK. Så hvis du gir på og så slipper gassen brått, hva skjer med lufta i systemet? Turboen vil forstsette å spinne, men møter uendelig motstand. Resultat er at turboen bremses ned kraftig (= slitasje på turbo) og at spjeldhuset blir utsatt for kraftig trykk (=slitasje). hvorfor vil den fortsette å snurre da? Når gassspjeldet stenges kommer det ikke noe luft gjennom motoren, altså ikke noe som vil holde fart i turboen.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet August 6, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by Breisladdern hvorfor vil den fortsette å snurre da? Når gassspjeldet stenges kommer det ikke noe luft gjennom motoren, altså ikke noe som vil holde fart i turboen.. Nettopp, når gasspjeldet stenges, kommer det ikke noe luft gjennom motoren! Turboen holder en hastighet på opp mot 80.000 rpm når jeg slipper gasspedalen. Momentet i turboen, selv om det er lite, vil gjøre at turboen fortsetter å spinne og bygge opp trykk mot gasspjeldet. Dette trykket vil selvsagt slå tilbake til turboen og bremse den. Mottrykket vil også bremse ned hastigheten på turboen. Kjedelig, selvsagt, da jeg ønsker fullt øs i det jeg har lagt inn neste gir. Jeg synes også det er besynderlig at Alpina har unnlatt å bruke dump ventil, schnellfahrer944. Siter Alpina B10 BiTURBO -"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
locos Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 jeg ble forklart dette av en bilguru., når du slipper gassen og spjellet stenger vil vifta bremse av trykket den bygger opp som da ikke kommer noe sted siden spjellet er igjen.(motrykk) hvis du gjør dette når du girer har det ikke så mye å si da du åpner gasspjellet ca 1-2sek seinere. men når du har pådrag og slipper gassen å triller vil trykke bli så stort at det kan spytte olje inn i turbinen og ut i eksosen. du vil da se det ryke. dette kan skje selv om du har flonka ny turbo å det vil da være en ekstremt stor slitasje på kompressoren å turbinen.(turboen) lagre tettninger osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleGud Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 ved kjøring uten dump får man bedre respons. tro meg jeg har prvød selv. Ellers så er Greddy Type R en ålreit stor dump med tøff lyd. fåes hos http://www.crazytuning.com Siter -LilleGud -=Nissan X-Trail=- -=Nissan 200sx - s14a Prosjekt =- -=x-bil - Nissan 200SX - s14=- -=x-bil - Impreza GT=- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
schnellfahrer944 Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by LilleGud ved kjøring uten dump får man bedre respons. tro meg jeg har prvød selv. Hvis du veit noe om hvordan systemet er oppbygd, skjønner du at dette ikke kan stemme. Turboen spinner som sagt opp mot 100.000rpm. Hva tror du skjer hvis denne skal stoppe i løpet av brøkdelen av et sekund? Bilen MÅ ha en eller annen avlstningsventil som leder lufta enten ut av motoren (BOV) eller tilbake inn foran turboen (CBV). Hvis det finnes andre systemer enn hva som er i min bil som på ett eller annet vis gjør en slik ventil overflødig, kunne det vært interessant å høre om det. Min erfaring med dette begrenser seg til Porsche. Siter 1985 Porsche 3.2 Carrera 2011 Ford Focus Titanium x 1986 Porsche 944 Turbo x 1986 Porsche 944 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.