Gå til innhold

Dumpventil II

Ranger emnet


Trotto

Anbefalte innlegg

Originally posted by schnellfahrer944

 

Hvis du veit noe om hvordan systemet er oppbygd, skjønner du at dette ikke kan stemme. Turboen spinner som sagt opp mot 100.000rpm. Hva tror du skjer hvis denne skal stoppe i løpet av brøkdelen av et sekund? Bilen MÅ ha en eller annen avlstningsventil som leder lufta enten ut av motoren (BOV) eller tilbake inn foran turboen (CBV).

Hvis det finnes andre systemer enn hva som er i min bil som på ett eller annet vis gjør en slik ventil overflødig, kunne det vært interessant å høre om det. Min erfaring med dette begrenser seg til Porsche.

 

og min erfaring/kunnskap er begrenset til det jeg selv har prøvd og opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Du veit altså ikke noe om det er noe spesielt med oppsettet på din bil? Skjønner du hvilken funksjon en BOV eller CBV har?

Hvis du skjønner dette, ser du da ikke problemet ved å ikke ha en slik ventil?

Jeg er ikke ute etter å fornærme noen, jeg er åpen for å lære noe nytt.

 

;)

 

 

edit: Legger med denne lenken i tilfelle du ikke er sikker på ventilen gjør.

http://www.syclone.freeserve.co.uk/blow.htm

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt 2 stk Cosworther, en Sierra 4x4 og en Escort. Begge hadde CBV system, dvs lufta som ble dumpet ble ført tilbake til turboen igjen, før innsugsturbinen. Dette er en enkel og grei måte å slippe av trykket før gasspjeldet. Ulempen er at man leder luften tilbake før intercooleren, dvs at luften har en temperatur på nærmere 100 grader C. Når man igjen tilfører denne luften inn i turboen vil den varmes ytterligere opp og selv med en intercooler vil fyllingsgraden i sylindrene bli dårligere enn om man dumpet i friluft. Så effektmessig sett vil jeg gå for BOV, så får jeg prøve å finne en som ikke puffer for mye, for pufflyden synes jeg er harry. Fikk et tips om Forge 004, les her. Den er tilpasset biler med luftmengdemåler, noe min bil har. Det beste er vel å montere nærmest gasspjeldet?

Alpina B10 BiTURBO

-"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en resirkulerende dumpventil på kaldsiden, rett før gasspjeldet (etter intercooler), slik at du leder kald luft tilbake i luftfilteret? :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil resirkuleres lufta etter intercooleren og er således kald. Det sies også at den resirkulerte lufta hjelper å spinne turboen. Noen modifiserer vinkelen på ventilen for å få den til å blåse direkte inn i Turboen.

Porsche 944 Turbo har AFM, og lufta som resirkuleres er allerede målt. Ved å dumpe lufta istedet for å resirkulere vil bilen kjøre fet blanding. Dette er kun for en meget kort tid, og mange har satt på BOV istedet. Det er ingen fordeler på min bil med BOV, men noen er glad i pssssjt-lyden. Jeg svelger teorien med at den resirkulerte lufta holder turboen spinnende, og kjører derfor fortsatt med CBV.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by schnellfahrer944

Du veit altså ikke noe om det er noe spesielt med oppsettet på din bil? Skjønner du hvilken funksjon en BOV eller CBV har?

Hvis du skjønner dette, ser du da ikke problemet ved å ikke ha en slik ventil?

Jeg er ikke ute etter å fornærme noen, jeg er åpen for å lære noe nytt.

 

;)

 

 

edit: Legger med denne lenken i tilfelle du ikke er sikker på ventilen gjør.

http://www.syclone.freeserve.co.uk/blow.htm

 

Ja jeg vet hva de forskjellige gjør. på 200n er det ikke noe spesielt så vidt jeg vet.

 

Nå har jeg dumpen type BOV eller friluftst ventil. rett forran innsuget. Men fortsatt så fikk jeg bedre respons ved og ikke ha noe der.

 

jeg hadde først en ventil. så solgte jeg denne og kjørte uten en stund. så satt jeg på den nye. og best respons hadde UTEN! dump. når man girer eller.no så istede for og slippe luften ut alt på en gang så blir noe "igjen" i rørene og forsvinner inn i innsugte når spjeldhuset åpner seg igjen. ? (ikke 100% sikker på den siste der, men det høres da logiskt ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by schnellfahrer944

På min bil resirkuleres lufta etter intercooleren og er således kald. Det sies også at den resirkulerte lufta hjelper å spinne turboen. Noen modifiserer vinkelen på ventilen for å få den til å blåse direkte inn i Turboen.

Porsche 944 Turbo har AFM, og lufta som resirkuleres er allerede målt. Ved å dumpe lufta istedet for å resirkulere vil bilen kjøre fet blanding. Dette er kun for en meget kort tid, og mange har satt på BOV istedet. Det er ingen fordeler på min bil med BOV, men noen er glad i pssssjt-lyden. Jeg svelger teorien med at den resirkulerte lufta holder turboen spinnende, og kjører derfor fortsatt med CBV.

 

Som LilleGud sier så er responsen i 200SX'en hans bedre uten dump, grunnen til dette er som du selv nevner over at den går for rikt pga den dumper oppmålt luft, så når han går på gassen igjen kjapt vil han merke den ekstra mengden brensel i form av dårligere respons.. I S14 er det resirkulerende ventil i fra fabrikk, vet ikke om du har fjernet denne, LilleGud?

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zettie

 

Som LilleGud sier så er responsen i 200SX'en hans bedre uten dump, grunnen til dette er som du selv nevner over at den går for rikt pga den dumper oppmålt luft, så når han går på gassen igjen kjapt vil han merke den ekstra mengden brensel i form av dårligere respons.. I S14 er det resirkulerende ventil i fra fabrikk, vet ikke om du har fjernet denne, LilleGud?

 

den orginale resirken er borte ja. og du mr.prorche mann(huska ikke navnet i farten) ... turbo på innsugs siden ? wtf ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LilleGud

 

den orginale resirken er borte ja. og du mr.prorche mann(huska ikke navnet i farten) ... turbo på innsugs siden ? wtf ?

 

Jupp. Porsche 944 Turbo hadde turboen på eksosida på "prototypene", men hadde problemer at det blei så varmt. Dette medførte kortere levetid på turboen. 944 Turbo har et crossoverrør som går fra eksosmanifolden, under blokka over til turboen. Kewlt?

 

Skjønner fremdeles ikke hvordan bilen din går bedre uten BOV/CBV.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by schnellfahrer944

 

Jupp. Porsche 944 Turbo hadde turboen på eksosida på "prototypene", men hadde problemer at det blei så varmt. Dette medførte kortere levetid på turboen. 944 Turbo har et crossoverrør som går fra eksosmanifolden, under blokka over til turboen. Kewlt?

 

Skjønner fremdeles ikke hvordan bilen din går bedre uten BOV/CBV.

 

 

kult ? nej ikke akuratt. hørtes ut som noe helve***s mikkmakk. :p

 

sier ikke at den går bedre. bare at den har bedre respons. det er en grunn til at samtlige rallybiler, bane biler og værtsting biler kjører uten dump.! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by schnellfahrer944

 

Jupp. Porsche 944 Turbo hadde turboen på eksosida på "prototypene", men hadde problemer at det blei så varmt. Dette medførte kortere levetid på turboen. 944 Turbo har et crossoverrør som går fra eksosmanifolden, under blokka over til turboen. Kewlt?

 

Skjønner fremdeles ikke hvordan bilen din går bedre uten BOV/CBV.

 

kewlt? tja.. er det ikke slik at jo lengre distanse det er mellom eksosporten -> eksoshuset på turboen, dess lengre tid tar det å bygge opp trykk/flow for å drive turbinhjulet -> turbolagg? :rolleyes:

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

 

kewlt? tja.. er det ikke slik at jo lengre distanse det er mellom eksosporten -> eksoshuset på turboen, dess lengre tid tar det å bygge opp trykk/flow for å drive turbinhjulet -> turbolagg? :rolleyes:

 

Kewlt var ment som en ironisk kommentar. :D

Ja, dette medfører ekstra lag. Porsche vurderte det allikevel dithen at de ville ha det slik for driftssikkerhetens skyld.

Bilen har en original KKK 26/6 turbo som lader 18psi ved ca. 3.000rpm, som er akseptabelt.

Det er rett og slett for trangt foran til å få plass til Turboen ved eksosmanifolden. Jeg har sett modifiserte 944'er med turboen på denne siden, men da på bekostning av servostyringa og spylerpumpe/beholder ++.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kjøre på noe så lett vektmessig som en sykkel med turbo det,så ser du at dump virker....uten dumpen,selv med så rask giring som det er på sykkel går man nesten over styret fordi alt bremser,og det tar TID før turboen får opp igjen trykket etterpå...opplevde det ihvertfall som om motorbremsen var hardere enn med N/A-motor...på med en diger HKS-dump,og den ble like fin å gire som en vanlig sykkel,ikke noe bråstopp av turboen der nei.. dump er et must. Er kjøretøyet satt opp med resirk orginalt,har det ikkeno med at dump ikke funker,det er som sagt over bare det at blandinga blir fucka når lufta går rett ut...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår