Gå til innhold

Volvo noe å satse på som "førsteprosjekt"?

Ranger emnet


0ddis

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har ei lite problemstilling her.

 

Skal starte med et prosjekt i vinter, bil vel om merke. Har planer om å gjøre dette for å utvide kunnskapen og få mer erfaring.

Vurderer om jeg skal gå til innkjøp av en billig 242.

Så det jeg lurer på er: er Volvo en bra bil å starte sin mekkekarriere på? Lett å få tak i deler? Dyre deler? Vanskelig å skru på?

 

Hadde i første omgang, OM det blir Volvo da, og strippe ned bilen helt, lakkere, bytte intreiøret og sette inn en 2.3L Turbomotor..?`

 

Hele greia er at jeg er usikker hvilken bil jeg skal lage prosjekt av? Kom gjerne med anbefalinger!!

 

Trydal

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Siden vi har Sverige, så er det en genial første bil å bygge på.

Stor tilgang på deler, og større potensiale enn de fleste tror.

Men ikke tro at det er gratis å bygge bil, da skal du ha mye kunnskap og kontakter.

 

Fullt klar over at det koster. Og i og med at jeg fortsatt sitter på skolebenken og ikke har imponerende inntekt så blir det ikke de svære summene. Men skal starte med dette, og om kanskje 5-8 er bilen helt ferdig slik jeg vil ha den.

Bor 3 kvarters kjøring unna sverige så det jo bare helt knall!.

 

Men vurderer også andre biler. Noen uplemper/Fordeler med 242 alla 240 / 244. Og hva er egentlig forskjellen på 240 - 244?

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal bygge grom bil så bygg på en 242. Er liksom litt sjel i den ;-) 244 skal være litt stivere i karosseriet, men sveiser du 242 så blir den stivere igjen ;)

 

Hvilke andre biler vurderer du?

 

Volvo 240 er en fellesbetegnelse på 240 serien. Du har 242,244,245

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo 262,264 og 265 og¨å da... ;)

 

Volvo er en veldig god første bil grunnet at den er SOLID og kjempe enkel og skru på,også passer jo nesten alt av deler omhverandre med litt mod.

Og du som er fra Våler,bør jo ha sett mange fete 2 serie volvoer oppi kaffe gata etc da:D

Går mange vasse biler i distriktet her

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by millhouse

Du har jo 262,264 og 265 og¨å da... ;)

 

Volvo er en veldig god første bil grunnet at den er SOLID og kjempe enkel og skru på,også passer jo nesten alt av deler omhverandre med litt mod.

Og du som er fra Våler,bør jo ha sett mange fete 2 serie volvoer oppi kaffe gata etc da:D

Går mange vasse biler i distriktet her

 

Nja...gromme å gromme :P Kolstad sin er jo rimelig grom! (DreRacing på forumet). Og han karen fra Knappum med den gule.

 

er du råner på Flisa eller?

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zerox

Hvis du først skal bygge grom bil så bygg på en 242. Er liksom litt sjel i den ;-) 244 skal være litt stivere i karosseriet, men sveiser du 242 så blir den stivere igjen ;)

 

Hvilke andre biler vurderer du?

 

Volvo 240 er en fellesbetegnelse på 240 serien. Du har 242,244,245

 

Vurderer bla gamlere Opel'r. Kadett C, Ascona B.

 

Ellers hadde det vært morsomt å bygge en E-30 BMW, men der har du deleprisene og tilgang på utstyr. Satser på å få tak i en E-30 som bruksbil btw.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle opel'er kan bli kule de også.

Men drivverk/understell trenger en del mer arbeid enn f.eks en 240.

Må som oftest også konvertere til f.eks volvo eller cosworth motor.

C20LET er ikke billig å bygge solid!!

 

BMW er nok den *beste* bilen for litt verstingbygge, men koster fort mye mer.

Ikke uten grunn at det ofte brukes volvo motorer i bmw innen motorsport.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Trydal

 

Nja...gromme å gromme :P Kolstad sin er jo rimelig grom! (DreRacing på forumet). Og han karen fra Knappum med den gule.

 

er du råner på Flisa eller?

 

Tja Råner og råner..hehehe. Man er jo og tar noen runder i ny og ne. Jeg eide den blå 740n m flammer på som jeg solgte til Våler.. *RIP T-7R :( *

Er du i gata du ell??

 

Kjører liten rød Daihatsu nå med loff varmer :D

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zerox

Hvis du først skal bygge grom bil så bygg på en 242. Er liksom litt sjel i den ;-) 244 skal være litt stivere i karosseriet, men sveiser du 242 så blir den stivere igjen ;)

 

neinei!

242 er stivere enn 244 og 245.

Den er også lettere..

 

ellers:

Volvo er egentlig billig å tune, så lenge du kan gjøre tingene selv.

En volvo blir godkjent med "stor" motor, uavhengig av merke eller modell på motor. Det eneste man skal tenke på når man bygger om en volvo (motormessig), er tillatte totalvekt, samt hk- og dreiemoment-grenser.

 

Som sagt mange andre steder: En eldre 24x serie, blir godkjent med 200hk (solide forbremser), ved bytting til nyere typer bremser (ventilerte), vil man få godkjent 220hk.

 

Om man skal montere v8, evnt. andre tyngre motorer, må man også montere "gt-stag", som går fra hjulhustårn til torpedovegg (400kr nye hos volvo). Man må da også montere Diesel fjærer (evnt senkefjærer som er godkjent til Diesel)

 

Det eneste dilemmaet når man kjøper volvo, er at man ikke får så mye tuning fra usa feks. Man får feks. ikke så mange råe styling lykter, etc. Man har noen få, som hvite blinkers, men de koster en del $$. Jeg synest man kan bruke 740 90' baklys på en 240 med fint resultat, men det er litt jobb.

 

Man kan også bruke en 940 turbomotor feks. og få mye effekt for lite penger. (lite = 10-15.000kr).

 

Som alt, krever det litt arbeid. Men man vil da ha en slitesterk bil, ikke en bmw som ryker rundt første svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Trydal

 

Vurderer bla gamlere Opel'r. Kadett C, Ascona B.

 

Ellers hadde det vært morsomt å bygge en E-30 BMW, men der har du deleprisene og tilgang på utstyr. Satser på å få tak i en E-30 som bruksbil btw.

hva med escort mk2?:)

jeg skal selge en bra start om du er interesert

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår