240stig Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Har nettop kjøpt meg en 240 tic. Veivhusventilasjonen er ikke "koblet til" på noen måte så den bare blåser rett ut i motorrommet. Har hørt flere meninger om hvordan den bør være, noen sier plastflaske, andre sier tilbake til innsug og noen mener opp i ventilkåpa. Hva er beste løsninga? Mvh Stig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Er som du sier mange løsninger på dette. Første prioritet er vel at oljedampen ikke skal blåses fritt ut i motorrommet, en slange som går ned til under motoren går vel an, evt til innsug. Men det beste er vel en catchup tank med kran, så kan du etterhvert tappe av oljen der å bruke den på nytt eller noe. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Lag en liten tank med lufting ut på toppen av tanken som går ned under bilen,og med drenering for olja (som blåser ut på full gass,og samles i tanken) ut fra tanken og ned i bunnpanna igjen... kobler du den til innsuget,får du turbotrykket ned i bunnpanna med blåste tetninger som resultat...:nono: :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240stig Skrevet August 5, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Takker for svar. Blir vel til å lage en liten tank der med retur ned i bunnpanna. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Husk å rengjøre veivhusventilasjons-filteret (stålfjær eller en plastsil). Om du ikke rengjører den, vil den gå tett og du kan blåse pakningene i motoren. Det er en "plate" bak på toppen som skal blåse ut før pakningene, men jeg har ikke lyst å prøve. Jeg lagde meg en catch-up-tank for oljedamp, men nå midlertidlig har jeg koblet den tilbake på luftfilterboksen (snart eu kontroll). Det skal dog være lovlig å samle opp oljedampen i en catch-up-tank. Noen sier du ikke tjener noen hk på å samle det opp, men jeg tror du tjener litt (får kaldere luft inn i motoren). Jeg merket at turtallet økte ganske bra når jeg koblet den av på innsuget. Der den gikk inn på innsuget, koblet jeg en slange som gikk inn bak luftfilter, slik at den sugde kald-luft isteden. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by DaButcher Husk å rengjøre veivhusventilasjons-filteret (stålfjær eller en plastsil). Om du ikke rengjører den, vil den gå tett og du kan blåse pakningene i motoren. Det er en "plate" bak på toppen som skal blåse ut før pakningene, men jeg har ikke lyst å prøve. Jeg lagde meg en catch-up-tank for oljedamp, men nå midlertidlig har jeg koblet den tilbake på luftfilterboksen (snart eu kontroll). Det skal dog være lovlig å samle opp oljedampen i en catch-up-tank. Noen sier du ikke tjener noen hk på å samle det opp, men jeg tror du tjener litt (får kaldere luft inn i motoren). Jeg merket at turtallet økte ganske bra når jeg koblet den av på innsuget. Der den gikk inn på innsuget, koblet jeg en slange som gikk inn bak luftfilter, slik at den sugde kald-luft isteden. :rolleyes: :rolleyes: klart turtallet øker når den får falskluft. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by Breisladdern :rolleyes: :rolleyes: klart turtallet øker når den får falskluft. er det falsk-luft da? Den vil jo hele tiden får eksosdamp fra toppen. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by DaButcher Jeg merket at turtallet økte ganske bra når jeg koblet den av på innsuget. Der den gikk inn på innsuget, koblet jeg en slange som gikk inn bak luftfilter, slik at den sugde kald-luft isteden. eksosdamp? altså den veivhusventilasjonen gikk inn på innsuget ditt, fjerner du den slangen vil den suge luft inn der, men du hadde satt en slange der som gikk til luftfilteret, altså vil den suge luft inn den slangen slik at den lufta som kommer inn der ikke vil bli blandet med bensin i forgasseren. dum forklaring.. men. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by Breisladdern eksosdamp? altså den veivhusventilasjonen gikk inn på innsuget ditt, fjerner du den slangen vil den suge luft inn der, men du hadde satt en slange der som gikk til luftfilteret, altså vil den suge luft inn den slangen slik at den lufta som kommer inn der ikke vil bli blandet med bensin i forgasseren. dum forklaring.. men. vel.. Det er jo bare en relokasjon av luftkilde, fra veivhusventilasjon til luftfilter. Veivhusventilasjons-oljedampen er jo luft, med varm oljedamp. luftfilter-luften er jo luft uten oljedamp. den vil jo suge like mye av begge kildene, bare at fra luftfilteret vil den suge bare kald,ren luft. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 nei, er vel ikke så mye luft som kommer fra veivhusvent`n? er vel sikkert litt damp, men prøv å hold forran den slangenippeln på innsuget, da senker nok tomgangen seg.. slepper du opp så øker den, har noe med falskluft å gjøre.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by Breisladdern nei, er vel ikke så mye luft som kommer fra veivhusvent`n? er vel sikkert litt damp, men prøv å hold forran den slangenippeln på innsuget, da senker nok tomgangen seg.. slepper du opp så øker den, har noe med falskluft å gjøre.. vel, den får jo konstant oljedamp fra veivhusventilasjon. kanksje den får litt mer luft om man tar fra luftfilteret. Jeg vet man vil strupe motoren om man holder foran hullet på innsuget, men det vil jo strupe i forhold til å ha veivhusventilasjon også! jeg tror den suger like mye fra veivhusventilasjon (kan jo suge fra den slangen som går til luftfilterboksen også), men den vil suge oljedamp istedenfor ren luft. "poenget", er at motoren skal forbrenne oljedampen for å gi mindre avgasser. Det er jo kjent fakta at motoren har det best med kald, ren luft, ikke oljedamp. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240stig Skrevet August 6, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Bilen skal på eu-kontroll nå så da må jeg altså koble den til innsuget for at det skal bli godkjent eller? Har en ventilkåpe liggende med uttak for ventilasjonen der men vet ikke om det er noe poeng i å montere det sånn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Tror ikke de kan si noe på det om du har ventilasjonen rett ut i en beholder av noe slag.... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimosabi Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Så lenge CO'n er fin og det ikke er noe oljeklin rundtomkring så er biltilsynet fornøyde de.:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 men vil ikkje det bli mye trykk i motoren når veivhusventilasjonen ikkje e koblet til luftfilteret? eller e det bare ford? scorpioen min lakk olje som faen og turtallet gikk opp og ned som det ville pga han eg kjøpte bilen av hadde sagd plastrøret fra luftfilterboksen i to og satt på et KD-filter der, sånn at det ikkje ble sugd på veivhusventilasjonsslangen.. koblet etterhvert om så det ble sugd på den slangen igjen, og alt ble normalt.. gjelder ikkje dette på volvo? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.