Gå til innhold

Veivhusventilasjon?

Ranger emnet


240stig

Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt meg en 240 tic.

Veivhusventilasjonen er ikke "koblet til" på noen måte

så den bare blåser rett ut i motorrommet. Har hørt flere

meninger om hvordan den bør være, noen sier plastflaske,

andre sier tilbake til innsug og noen mener opp i ventilkåpa.

Hva er beste løsninga?

 

Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er som du sier mange løsninger på dette.

Første prioritet er vel at oljedampen ikke skal blåses fritt ut i motorrommet, en slange som går ned til under motoren går vel an, evt til innsug. Men det beste er vel en catchup tank med kran, så kan du etterhvert tappe av oljen der å bruke den på nytt eller noe.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en liten tank med lufting ut på toppen av tanken som går ned under bilen,og med drenering for olja (som blåser ut på full gass,og samles i tanken) ut fra tanken og ned i bunnpanna igjen... kobler du den til innsuget,får du turbotrykket ned i bunnpanna med blåste tetninger som resultat...:nono: :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å rengjøre veivhusventilasjons-filteret (stålfjær eller en plastsil). Om du ikke rengjører den, vil den gå tett og du kan blåse pakningene i motoren.

 

Det er en "plate" bak på toppen som skal blåse ut før pakningene, men jeg har ikke lyst å prøve.

 

Jeg lagde meg en catch-up-tank for oljedamp, men nå midlertidlig har jeg koblet den tilbake på luftfilterboksen (snart eu kontroll).

 

Det skal dog være lovlig å samle opp oljedampen i en catch-up-tank.

 

Noen sier du ikke tjener noen hk på å samle det opp, men jeg tror du tjener litt (får kaldere luft inn i motoren).

 

Jeg merket at turtallet økte ganske bra når jeg koblet den av på innsuget.

 

Der den gikk inn på innsuget, koblet jeg en slange som gikk inn bak luftfilter, slik at den sugde kald-luft isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

Husk å rengjøre veivhusventilasjons-filteret (stålfjær eller en plastsil). Om du ikke rengjører den, vil den gå tett og du kan blåse pakningene i motoren.

 

Det er en "plate" bak på toppen som skal blåse ut før pakningene, men jeg har ikke lyst å prøve.

 

Jeg lagde meg en catch-up-tank for oljedamp, men nå midlertidlig har jeg koblet den tilbake på luftfilterboksen (snart eu kontroll).

 

Det skal dog være lovlig å samle opp oljedampen i en catch-up-tank.

 

Noen sier du ikke tjener noen hk på å samle det opp, men jeg tror du tjener litt (får kaldere luft inn i motoren).

 

Jeg merket at turtallet økte ganske bra når jeg koblet den av på innsuget.

 

Der den gikk inn på innsuget, koblet jeg en slange som gikk inn bak luftfilter, slik at den sugde kald-luft isteden.

 

:rolleyes: :rolleyes:

klart turtallet øker når den får falskluft.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

Jeg merket at turtallet økte ganske bra når jeg koblet den av på innsuget.

 

Der den gikk inn på innsuget, koblet jeg en slange som gikk inn bak luftfilter, slik at den sugde kald-luft isteden.

 

eksosdamp?

 

altså den veivhusventilasjonen gikk inn på innsuget ditt, fjerner du den slangen vil den suge luft inn der, men du hadde satt en slange der som gikk til luftfilteret, altså vil den suge luft inn den slangen slik at den lufta som kommer inn der ikke vil bli blandet med bensin i forgasseren.

 

dum forklaring.. men.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

eksosdamp?

 

altså den veivhusventilasjonen gikk inn på innsuget ditt, fjerner du den slangen vil den suge luft inn der, men du hadde satt en slange der som gikk til luftfilteret, altså vil den suge luft inn den slangen slik at den lufta som kommer inn der ikke vil bli blandet med bensin i forgasseren.

 

dum forklaring.. men.

 

vel..

Det er jo bare en relokasjon av luftkilde, fra veivhusventilasjon til luftfilter.

 

Veivhusventilasjons-oljedampen er jo luft, med varm oljedamp.

luftfilter-luften er jo luft uten oljedamp.

 

den vil jo suge like mye av begge kildene, bare at fra luftfilteret vil den suge bare kald,ren luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, er vel ikke så mye luft som kommer fra veivhusvent`n? er vel sikkert litt damp, men prøv å hold forran den slangenippeln på innsuget, da senker nok tomgangen seg.. slepper du opp så øker den, har noe med falskluft å gjøre..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

nei, er vel ikke så mye luft som kommer fra veivhusvent`n? er vel sikkert litt damp, men prøv å hold forran den slangenippeln på innsuget, da senker nok tomgangen seg.. slepper du opp så øker den, har noe med falskluft å gjøre..

 

vel, den får jo konstant oljedamp fra veivhusventilasjon.

kanksje den får litt mer luft om man tar fra luftfilteret.

 

Jeg vet man vil strupe motoren om man holder foran hullet på innsuget, men det vil jo strupe i forhold til å ha veivhusventilasjon også!

 

jeg tror den suger like mye fra veivhusventilasjon (kan jo suge fra den slangen som går til luftfilterboksen også), men den vil suge oljedamp istedenfor ren luft.

 

"poenget", er at motoren skal forbrenne oljedampen for å gi mindre avgasser. Det er jo kjent fakta at motoren har det best med kald, ren luft, ikke oljedamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vil ikkje det bli mye trykk i motoren når veivhusventilasjonen ikkje e koblet til luftfilteret? eller e det bare ford? scorpioen min lakk olje som faen og turtallet gikk opp og ned som det ville pga han eg kjøpte bilen av hadde sagd plastrøret fra luftfilterboksen i to og satt på et KD-filter der, sånn at det ikkje ble sugd på veivhusventilasjonsslangen.. koblet etterhvert om så det ble sugd på den slangen igjen, og alt ble normalt.. gjelder ikkje dette på volvo?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår