Gå til innhold

Veivhusventilasjon?

Ranger emnet


240stig

Anbefalte innlegg

Originally posted by LoCDoG

men vil ikkje det bli mye trykk i motoren når veivhusventilasjonen ikkje e koblet til luftfilteret? eller e det bare ford? scorpioen min lakk olje som faen og turtallet gikk opp og ned som det ville pga han eg kjøpte bilen av hadde sagd plastrøret fra luftfilterboksen i to og satt på et KD-filter der, sånn at det ikkje ble sugd på veivhusventilasjonsslangen.. koblet etterhvert om så det ble sugd på den slangen igjen, og alt ble normalt.. gjelder ikkje dette på volvo?

 

Ser at du har I-motor....da kan du ikke koble vekk slangen på den Forden. Det lurer luftmengdemåleren,fordi da kan den dra luft utenom den... hadde det ikke vært for det systemet der,hadde det effektmessig vært bedre å legge luftinga rett ut. Oljedamp brenner dårlig...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Turboed1

Oljedamp brenner dårlig...

Pluss at oljedamp har lavt oktantall og leder dermed lettere til tenningsbank, spesielt i en overlada maskin. Det er også en fordel å holde oljedampen vekk fra innsuget, fordi oljen som følger med inn i forbrenningskammeret *kan* tilslutt lede til store karbonoppbygginger, og disse har en lei tendens til å begynne å gløde, akkurat som en tennplugg som "står på" hele tida. Folk som har bøyd råder før vet hva som skjer når denne fenomenet oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Pluss at oljedamp har lavt oktantall og leder dermed lettere til tenningsbank, spesielt i en overlada maskin. Det er også en fordel å holde oljedampen vekk fra innsuget, fordi oljen som følger med inn i forbrenningskammeret *kan* tilslutt lede til store karbonoppbygginger, og disse har en lei tendens til å begynne å gløde, akkurat som en tennplugg som "står på" hele tida. Folk som har bøyd råder før vet hva som skjer når denne fenomenet oppstår.

 

For den utfyllende kommentaren har jeg bare en ting å si : Domo arigato gozaimas,Ryeng-san.. :D

 

Edit: Kan jo ta med for de uinvidde at skjer nevnte fenomen,tenner motoren umiddelbart den får komp....slår seg selv baklengs,fordi den tenner ALT for tidlig....med bøyde råder som resultat.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var litt værre...

 

Enten var jeg forferdelig til dette eller sier du at det er et flott sprøk...

Biler er flott :)

 

Gir meg nå :)

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ii Douitashimashite, Tuboed1-kun! Anta ga Nihon daisuki? Ore Nihon sugoi daisuki! Nihon wa iciban! Banzaiii!

"Helt i orden, bare hyggelig, Turboed1-[mannlig person]. Liker du Japan? Jeg elsker Japan! Japan er nummer 1! [banzai = Jubel, "hurra", "flotte greier" etc. etc.]"

 

 

Haha, kimi wa baka? Nihon wa hontoni sugoi! Soreto, Nohon no kuruma wa kokonmurui.

"Er du dum? Japan er ærlig talt helt fantastisk! Og Japanske biler er tidenes beste". [OBS! Mente ikke noe slemt med "dum", det er bare det at det høres så morsomt ut, pluss at jeg ser for meg en spesiell situasjon i en Animeserie hvor "baka" ble brukt på helt hysteriske måter; jeg holdt på å krepere av latter]

 

Ontopic: Og så vidt jeg har fått med meg er det ikke mulig å brenne vekk karbonoppbygginger i forbrenningskammeret ved å tynne ut blandinga litt for å øke forbrenningstemperaturen. Men folk sier at vanninnsprøytningssystem er veldig effektivt; det blir liksom som dampvasking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det...karbon har en enorm varmebestandighet,så skal man svi vekk soten smelter man nok stemplene samtidig...men vanninnsprut er fint. Har tatt opp motorer som har gått med det,og det er nesten så man kan skru i hvite hansker...ikkeno sot. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Ser at du har I-motor....da kan du ikke koble vekk slangen på den Forden. Det lurer luftmengdemåleren,fordi da kan den dra luft utenom den... hadde det ikke vært for det systemet der,hadde det effektmessig vært bedre å legge luftinga rett ut. Oljedamp brenner dårlig...

 

forden e solgt no då, men e det bare luftmengdemåleren som gjør at den slangen ikkje må kobles av? ka med all oljen den lakk? ble ikkje tett igjen av å koble på igjen slangen, men lekkasjen roet seg ned..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakk fra toppakningen så vidt eg husker.. fikk beskjed om at det var pga slangen var av, at det ble så jævli trykk i motoren når slangen til veivhusventilasjonen var av.. var en som jobber/jobbet på frydenbø i åsane (de selger volvo) som sa det..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LoCDoG

lakk fra toppakningen så vidt eg husker.. fikk beskjed om at det var pga slangen var av, at det ble så jævli trykk i motoren når slangen til veivhusventilasjonen var av.. var en som jobber/jobbet på frydenbø i åsane (de selger volvo) som sa det..

 

Om du tetter igjen slangen, bygger det seg opp trykk.

Det er derfor du skal ha en catch-can, med et ventilasjonshull på toppen av kannen (gjerne et k&n vent. filter elns).

 

Du har ikke lov (eller vil ikke) dampe olje løst i motorrommet. Da vil det fort bli oljefilm i hele motorrommet.

 

Om du tetter igjen veivhusventilasjonen, vil det som sagt bygge opp trykk og du kan blåse pakninger. Det er en sikkerhets"plate" bak på toppen, som skal blåse ut om det blir for mye trykk, men jeg ville ikke satset på at gamle pakninger tåler mer enn den platen.

 

Om det lakk mot torpedoveggen, kan det jo være det var den platen din som var blåst ut. Da har den reddet pakningene dine (om du er heldig).

ps. et tett veivhusventilasjonsfilter vil også gjøre det samme! (ser ut som en stålfjær eller en plastsil). Filteret ligger inni den slangen som går på toppdekselet (om du har tidlig 80talls motor). Om ikke, er den nærmere blokken på eksossiden tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Stemmer det...karbon har en enorm varmebestandighet,så skal man svi vekk soten smelter man nok stemplene samtidig...men vanninnsprut er fint. Har tatt opp motorer som har gått med det,og det er nesten så man kan skru i hvite hansker...ikkeno sot. :)

 

kan man bruke vanninnsprut uten turbo?

 

ps. http://www.ovlov.net har artikkel om hvordan lage sin egen vanninnsprut! rimelig også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LoCDoG

lakk fra toppakningen så vidt eg husker.. fikk beskjed om at det var pga slangen var av, at det ble så jævli trykk i motoren når slangen til veivhusventilasjonen var av.. var en som jobber/jobbet på frydenbø i åsane (de selger volvo) som sa det..

 

Hvis toppakningen har gått,er jo det sylindertrykket som har drept den....trykket i blokka har ikkeno med det å gjøre. Eller var det toppdekselpakningen du mente..? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår