Turboed1 Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by LoCDoG men vil ikkje det bli mye trykk i motoren når veivhusventilasjonen ikkje e koblet til luftfilteret? eller e det bare ford? scorpioen min lakk olje som faen og turtallet gikk opp og ned som det ville pga han eg kjøpte bilen av hadde sagd plastrøret fra luftfilterboksen i to og satt på et KD-filter der, sånn at det ikkje ble sugd på veivhusventilasjonsslangen.. koblet etterhvert om så det ble sugd på den slangen igjen, og alt ble normalt.. gjelder ikkje dette på volvo? Ser at du har I-motor....da kan du ikke koble vekk slangen på den Forden. Det lurer luftmengdemåleren,fordi da kan den dra luft utenom den... hadde det ikke vært for det systemet der,hadde det effektmessig vært bedre å legge luftinga rett ut. Oljedamp brenner dårlig... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by Turboed1 Oljedamp brenner dårlig... Pluss at oljedamp har lavt oktantall og leder dermed lettere til tenningsbank, spesielt i en overlada maskin. Det er også en fordel å holde oljedampen vekk fra innsuget, fordi oljen som følger med inn i forbrenningskammeret *kan* tilslutt lede til store karbonoppbygginger, og disse har en lei tendens til å begynne å gløde, akkurat som en tennplugg som "står på" hele tida. Folk som har bøyd råder før vet hva som skjer når denne fenomenet oppstår. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Pluss at oljedamp har lavt oktantall og leder dermed lettere til tenningsbank, spesielt i en overlada maskin. Det er også en fordel å holde oljedampen vekk fra innsuget, fordi oljen som følger med inn i forbrenningskammeret *kan* tilslutt lede til store karbonoppbygginger, og disse har en lei tendens til å begynne å gløde, akkurat som en tennplugg som "står på" hele tida. Folk som har bøyd råder før vet hva som skjer når denne fenomenet oppstår. For den utfyllende kommentaren har jeg bare en ting å si : Domo arigato gozaimas,Ryeng-san.. :D Edit: Kan jo ta med for de uinvidde at skjer nevnte fenomen,tenner motoren umiddelbart den får komp....slår seg selv baklengs,fordi den tenner ALT for tidlig....med bøyde råder som resultat. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by Turboed1 For den utfyllende kommentaren har jeg bare en ting å si : Domo arigato gozaimas,Ryeng-san.. :D Haha, ii Douitashimashite, Tuboed1-kun! Anta ga Nihon daisuki? Ore Nihon sugoi daisuki! Nihon wa iciban! Banzaiii! Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Syntes ikke japansk er så flott jeg da men ;) Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by parelius Syntes ikke japansk er så flott jeg da men ;) Haha, kimi wa baka? Nihon wa hontoni sugoi! Soreto, Nohon no kuruma wa kokonmurui. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Den var litt værre... Enten var jeg forferdelig til dette eller sier du at det er et flott sprøk... Biler er flott :) Gir meg nå :) Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 7, 2004 Rapporter Share Skrevet August 7, 2004 Haha, ii Douitashimashite, Tuboed1-kun! Anta ga Nihon daisuki? Ore Nihon sugoi daisuki! Nihon wa iciban! Banzaiii! "Helt i orden, bare hyggelig, Turboed1-[mannlig person]. Liker du Japan? Jeg elsker Japan! Japan er nummer 1! [banzai = Jubel, "hurra", "flotte greier" etc. etc.]" Haha, kimi wa baka? Nihon wa hontoni sugoi! Soreto, Nohon no kuruma wa kokonmurui. "Er du dum? Japan er ærlig talt helt fantastisk! Og Japanske biler er tidenes beste". [OBS! Mente ikke noe slemt med "dum", det er bare det at det høres så morsomt ut, pluss at jeg ser for meg en spesiell situasjon i en Animeserie hvor "baka" ble brukt på helt hysteriske måter; jeg holdt på å krepere av latter] Ontopic: Og så vidt jeg har fått med meg er det ikke mulig å brenne vekk karbonoppbygginger i forbrenningskammeret ved å tynne ut blandinga litt for å øke forbrenningstemperaturen. Men folk sier at vanninnsprøytningssystem er veldig effektivt; det blir liksom som dampvasking. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 7, 2004 Rapporter Share Skrevet August 7, 2004 Stemmer det...karbon har en enorm varmebestandighet,så skal man svi vekk soten smelter man nok stemplene samtidig...men vanninnsprut er fint. Har tatt opp motorer som har gått med det,og det er nesten så man kan skru i hvite hansker...ikkeno sot. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet August 8, 2004 Rapporter Share Skrevet August 8, 2004 Originally posted by Turboed1 Ser at du har I-motor....da kan du ikke koble vekk slangen på den Forden. Det lurer luftmengdemåleren,fordi da kan den dra luft utenom den... hadde det ikke vært for det systemet der,hadde det effektmessig vært bedre å legge luftinga rett ut. Oljedamp brenner dårlig... forden e solgt no då, men e det bare luftmengdemåleren som gjør at den slangen ikkje må kobles av? ka med all oljen den lakk? ble ikkje tett igjen av å koble på igjen slangen, men lekkasjen roet seg ned.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 8, 2004 Rapporter Share Skrevet August 8, 2004 Jepp....uten den går den ujavnt og så videre...lekkasjen ut skal da ikke bli påvirket av om den er på eller ikke...hvor lakk det? Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet August 8, 2004 Rapporter Share Skrevet August 8, 2004 lakk fra toppakningen så vidt eg husker.. fikk beskjed om at det var pga slangen var av, at det ble så jævli trykk i motoren når slangen til veivhusventilasjonen var av.. var en som jobber/jobbet på frydenbø i åsane (de selger volvo) som sa det.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Originally posted by LoCDoG lakk fra toppakningen så vidt eg husker.. fikk beskjed om at det var pga slangen var av, at det ble så jævli trykk i motoren når slangen til veivhusventilasjonen var av.. var en som jobber/jobbet på frydenbø i åsane (de selger volvo) som sa det.. Om du tetter igjen slangen, bygger det seg opp trykk. Det er derfor du skal ha en catch-can, med et ventilasjonshull på toppen av kannen (gjerne et k&n vent. filter elns). Du har ikke lov (eller vil ikke) dampe olje løst i motorrommet. Da vil det fort bli oljefilm i hele motorrommet. Om du tetter igjen veivhusventilasjonen, vil det som sagt bygge opp trykk og du kan blåse pakninger. Det er en sikkerhets"plate" bak på toppen, som skal blåse ut om det blir for mye trykk, men jeg ville ikke satset på at gamle pakninger tåler mer enn den platen. Om det lakk mot torpedoveggen, kan det jo være det var den platen din som var blåst ut. Da har den reddet pakningene dine (om du er heldig). ps. et tett veivhusventilasjonsfilter vil også gjøre det samme! (ser ut som en stålfjær eller en plastsil). Filteret ligger inni den slangen som går på toppdekselet (om du har tidlig 80talls motor). Om ikke, er den nærmere blokken på eksossiden tror jeg. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Originally posted by Turboed1 Stemmer det...karbon har en enorm varmebestandighet,så skal man svi vekk soten smelter man nok stemplene samtidig...men vanninnsprut er fint. Har tatt opp motorer som har gått med det,og det er nesten så man kan skru i hvite hansker...ikkeno sot. :) kan man bruke vanninnsprut uten turbo? ps. http://www.ovlov.net har artikkel om hvordan lage sin egen vanninnsprut! rimelig også! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Originally posted by LoCDoG lakk fra toppakningen så vidt eg husker.. fikk beskjed om at det var pga slangen var av, at det ble så jævli trykk i motoren når slangen til veivhusventilasjonen var av.. var en som jobber/jobbet på frydenbø i åsane (de selger volvo) som sa det.. Hvis toppakningen har gått,er jo det sylindertrykket som har drept den....trykket i blokka har ikkeno med det å gjøre. Eller var det toppdekselpakningen du mente..? :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.