Gå til innhold

import av bil->må man bli svensk?

Ranger emnet

volvo242TIC

Anbefalte innlegg

kan jeg feks. bosette meg i sverige, importere bil fra tyskland, og kjøre med den overalt (sverige,nosge,osv)?

Eller må jeg bli svenskefaen (statsborger-skap) for å få lov til dette?

noen som vet?

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en mor som bor i sverige, og har fått høre litt av hvert om problemer angående bilimport. Først og fremst har du kun lov til å kjøre en bil registrert i ditt eget land, når du befinner deg i ditt eget land. Derfor har du, som nordmann bosatt i Norge, kun lov til å kjøre norskregistrert bil (et par ubetydlige unntak finnes). Dette gjelder også i Sverige. Som Svenske kan du kun kjøre svenskregistrert bil innefor Sveriges grenser. Dette gjelder også dersom du er nordmann bosatt i sverige.

Dette er slik det "står skrevet". Dersom du hadde blitt stoppet med en Tyskregistrert bil i Sverige, hadde det antagelig ikke blitt noe trøbbel, fordi du hadde hatt Norsk førerkort og Norsk språk. Det er veldig lite sannsynlig at "polisen" hadde sjekket opp hvor du bodde (men kan naturligvis ikke garantere det...Politiet finner jo på så mangt..)

Dersom du kjører Svensk bil i Norge, bosatt i Sverige, er det lovlig så lenge du befinner deg i Sverige over halvparten av året. Dersom du derimot kommer rekende med en Tyskregistrert bil i Norge, og prøver deg på at du har lov fordi du bor i Sverige, vil nok det by på problemer:) (Iom at du offesielt ikke kan bruke den i Sverige, en gang)

Men ikke hør på meg, for jeg er dum

Lenke til kommentar
Del på andre sider