Gå til innhold

Godkjenning av veltebur ?

Ranger emnet

Phantom

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med å få godkjent det å kjøre rundt med veltebur på en gateregistrert bil ?

Ser litt for meg at biltilsyn osv. ikke liker dette... Siden vi bor i norge skal man jo måtte krangle for å få alt igjennom selv om det er uten tvil sikrere å kjøre med bur.

Håper på saklige svar

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser egentlig ingen grunn til at det skal vcære no problem å få det godkjent for gatebruk. men ta kontakt med bilsport tilsynet elle rhva søren dem heter og få dem til å godkjenne buret først om det ikke er FIA godkjent

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tape-R

ser egentlig ingen grunn til at det skal vcære no problem å få det godkjent for gatebruk. men ta kontakt med bilsport tilsynet elle rhva søren dem heter og få dem til å godkjenne buret først om det ikke er FIA godkjent

Takk for saklig svar..

Prata med kollevold i dag om et bur til gatebruk, er et omp-bur.. Fikk opplyst at selv om noe er Fia-godkjenning ikke var synonymt med godkjent for gatebruk. Et poeng som kan spille inn er gatebilserien, der bur er påbudt, samt at det er påbudt med skilter på bilen... Er så ufatteli mye frem og tilbake med alt som skal godkjennes

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på biltilsynet på mandag og spurte om akkurat dette. han jeg pratet med der sa at det ikke var noe bestemmelser som gjald veltebur overhodet. sålenge det ikkke svekker bilens konstruksjon på noen måte så er det ikke noe problem. spurte også om rør ved dørene og bur frem til dempertårna foran og der sa han det samme. så det er bare å bygge :)

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Schlasken

jeg var på biltilsynet på mandag og spurte om akkurat dette. han jeg pratet med der sa at det ikke var noe bestemmelser som gjald veltebur overhodet. sålenge det ikkke svekker bilens konstruksjon på noen måte så er det ikke noe problem. spurte også om rør ved dørene og bur frem til dempertårna foran og der sa han det samme. så det er bare å bygge :)

dette er forskjellig fra biltilsyn til biltilsyn. nå har ikke jeg snakka med biltilsyne selv om detta, men det jeg har hørt fra andre var at det ikke var lov fram til dempertårna på grunn av diverse sikkerhets regler osv, syns det hørtes rart ut men.... skal snart snakke med dem anngånde bur i min bil. hadde jeg hvert deg ville jeg snakka med dem der du skal godkjenne det og høre hva dem har og si...

mvh RSS

-83 golf gti

-83 golf c/16v snart klar for bane

-96 Audi A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte med Blitzpower ang. bur i Opel Kadett C.

De ordner godkjenning for det meste av motorombygginger etc. men kunne ikke gi godkjenning på bur i bilen fordi det er så forskjellig bra sted til sted hva de godkjenner.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det var litt rart at det er forskjellig fra sted til sted hva dem godkjenner med tanke på at regelverket ikke sier noe om bur, og at regelverket er det samme i hele norge :) han jeg prata med har jeg alltid sett på som den kjipe dusten på biltilsynet som ikke liker noe som ikke er orginalt. men der tok jeg jo feil :) var forresten samme fyr som ga meg kjøreforbud på russebilen fordi jeg ikke hadde andre bremser enn håndbrekk :D

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by zlinky

Det er iallefall enklere å godkjenne halvbur. helbur er det ikke alle steder de vil godkjenne, pga de mener det er fare for å slå hodet i rørerene.

og det kan jeg av egen erfaring fortelle er ganske vondt :(

så litt polstring er ikke å forakte :D

Er snakk om halvbur med stag som går ned ved dørene foran. Går sikkert bra.. Prøver å lure meg selv til å tro det i all fall ;)

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stagene vil hindre deg mye i å komme deg ut av bilen vil biltilsynet påpeke det, og kanskje ikke godkjenne buret... mange som lurer seg forbi dette og og har skrudd framre delen av buret så det kan demonteres ved visning. men jeg ville uansett sjekket med biltilsynet der du skal vise bilen, før du bygger buret.

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider