Gå til innhold

motor betegnelser?

Ranger emnet


Trygve_

Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

B21AT = 2.1 liter forgasser motor med ettermontert turbosats

B21ET = 2.1 liter innsprøytnings motor med turbo

 

B23ET = 2.3 liter innsprøytnings motor med turbo

 

B230ET = 2.3 liter innsprøynings motor med turbo

 

B230FT = 2.3 liter lavfriksjons motor med elektronisk innsprøytning, høytrykks turbo og kom uten underspyling også...

 

B230FK = 2.3 liter lavfriksjons motor med elektronisk innsprøytning, lavtrykks turbo og underspyling...

 

 

(sikkert glemt noe)

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

B21AT = 2.1 liter forgasser motor med ettermontert turbosats

B21ET = 2.1 liter innsprøytnings motor med turbo

 

B23ET = 2.3 liter innsprøytnings motor med turbo

 

B230ET = 2.3 liter innsprøynings motor med turbo

 

B230FT = 2.3 liter lavfriksjons motor med elektronisk innsprøytning, høytrykks turbo og kom uten underspyling også...

 

B230FK = 2.3 liter lavfriksjons motor med elektronisk innsprøytning, lavtrykks turbo og underspyling...

 

 

(sikkert glemt noe)

 

b230et er også lavfriksjons-motor..

 

for å gi en bedre forklaringsmetodikk:

b = bensin, b19 = 1.9 liter, b23 = 2.3 liter, etc.

når det ble tre siffer, b230, var det lavfriksjonsmotor (10% mindre bevegelsesmasse inni motoren), samt de brukte mindre bensin og fikk mer effekt.

 

A = forgasser, K = elektrisk forgasser, E = innsprut (mekanisk), F = innsprut (elektrisk), T = turbo.

 

Så har du B19A-FT, b21A-FT, b23A-ET(usikker på om den finnes i ft), b230A-FK.

 

Om du ser en bil som har motoren B230AT, er det en B230A med ettermontert turbokit! B230FK er ikke b230K med turbokit, B230FK er nesten samme som B230FT (lavtrykk versjon pga. billigere import).

 

Du har også litt mer sjeldne motorer:

B234F = 2.3 liter, 4 ventiler per sylinder (16v).

 

På nyere motorer, er det mye bedre betegnelser:

B6304F = Bensin, 6 sylindre, 3.0 liter, 4 ventiler per sylinder, injection (elektrisk).

Så har du andre modeller, som b6254F(960 2.5 rekke6), b6284ft (s80 twinturbo motoren, 2.8 twinturbo på 272hk)

 

Det er ingen betengelser for om de er V eller Rekke motorer, men "alle" motorene volvo har er rekke-motorer, da med unntak av PRV-6 motoren B27-b280, samt V8 motoren B36. Det finnes sikkert flere, eldre motorer, men de teller jeg ikke med, da de ikke er relevant for 200 serien volvo.

 

enkel regel: hold deg unna V motorene b27-b280.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelle spesifikasjonar

Motor År Effekt@turtall Dreiemoment@turtall Kompresjon

B17A 1979-

1980 90HP@5750RPM 132Nm@2500RPM 8,3:1

1981-

1984 90HP@5500RPM 132Nm@2500RPM 8,3:1

B19A 1977-

1978 97HP@5400RPM 158Nm@3200RPM 8,8:1

1979-

1984 90HP@5000RPM 152Nm@2500RPM 8,5:1

B19AT 135HP@5500RPM 202Nm@4000RPM 8,5:1

B19E 1977-

1981 117HP@6000RPM 158Nm@4500RPM 8,8:1

1982-

1984 117HP@6000RPM 151Nm@4500RPM 9,2:1

B21A 1975 97HP@5000RPM 170Nm@2500RPM 8,5:1

1976-

1978 100HP@5250RPM 170Nm@2500RPM 8,5:1

1979-

1983 107HP@5500RPM 170Nm@2500RPM 9,3:1

1984 102HP@5250RPM 170Nm@2500RPM 10,0:1

B21AT 143HP@5500RPM 216Nm@3500RPM 8,5:1

B21E 1975-

1980 123HP@5500RPM 170Nm@3500RPM 9,3:1

1981-

1983 123HP@5500RPM 162Nm@3500RPM 9,3:1

B21ET 1981-

1984 155HP@5500RPM ?Nm@3500RPM 7,5:1

B23A 1981-

1984 112HP@5000RPM 185Nm@2500RPM 10,3:1

B23AT 143HP@5000RPM 231Nm@3000RPM 8,1:1

B23E 1979-

1980 140HP@5750RPM 191Nm@4500RPM 10,0:1

1981-

1983 136HP@5500RPM 190Nm@4500RPM 10,0:1

1984 131HP@5400RPM 190Nm@3600RPM 10,0:1

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

A = forgasser, K = elektrisk forgasser, E = innsprut (mekanisk), F = innsprut (elektrisk), T = turbo.

 

Så.. Du mener med dette at B23ET og B230ET har mekanisk innsprøytning?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hayabuza

B21ET = K-Jetronic (Mekanisk sprut) så det er sagt...

 

No jævla drit... går ikke å trimme... vis du ikke er slekning av reodor felgen og har noe rakketfuel liggende...

 

Faktisk ganske enkelt og billig å trimme med, eneste er at det er vanskelig å få innjustert.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

 

Så.. Du mener med dette at B23ET og B230ET har mekanisk innsprøytning?

 

nei, b230et har elektrisk. b23 har mekanisk.

kan også nevne at b230 blokken tåler mer enn b23 blokken (b23 har noe ujevn støping). b230 88-> er de beste. mao. 84-87 har svakere råder, både pga. lettning, samt relokasjon av rådelager.

i 95 eller 93' elns (folk sier forskjellige ting), kom det underspyling, som var den beste blokken. (b230ft og fk).

 

ET sluttet produksjon i 89'.

 

e motorene har vel høyere komp alle, enn f motorene.

 

elektrisk styrt forgasser, kaller nå jeg for elektrisk forgasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår