Gå til innhold

b230at trøbbel

Ranger emnet


volvoboi

Anbefalte innlegg

Når jeg kommer opp på ca 3500 omdreininger så begynner motoren å fuske no sykt nesten så den kveler seg. Jeg kjører ikke med trykkforgasser. Så jeg tror det kan være problemet, men ekke sikker. Noen som har hatt lignende problem og vet hva det kan være.

Truls

old volvos never die they only go faster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem når jeg monterte turtelleren min...

Ble antagelig noe spenningsfall på Coilen.

 

Har du rørt noe med coilen eller tenningen i det siste så ville jeg tatt av det og prøvd.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bakke_racing

Hmm jeg byttet ut tenningslåsen fordi den andre var litt defekt men har ikke gjort no spess med turtelleren.

 

Tenkte ikke spesielt på turtelleren, men tenningsanlegget.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bakke_racing

Når jeg kommer opp på ca 3500 omdreininger så begynner motoren å fuske no sykt nesten så den kveler seg. Jeg kjører ikke med trykkforgasser. Så jeg tror det kan være problemet, men ekke sikker. Noen som har hatt lignende problem og vet hva det kan være.

Truls

ignition-system-points.gif

 

ta å sjekk stiften din! Om du har for liten åpning på stiften, driver den å fusker.

 

Har du for stor åpning, vil turtelleren din hoppe som f*.

 

ign47.jpg

"bladmått" hos cdcardic koster vel 35kr, en stift kanskje 40-50kr.

Ikke kjøp på biltema!

 

Du skal stille stiften din på 0.4mm.

 

Om du ikke har gjort dette før:

1: Ta av fordelerlokket (ikke ta av pluggene). Se samtidig på standen inni fordelerlokket. Tørk det om det er fuktig, bytt det om det har sprekker eller de metall-dingsene er ødelagt.

2: Ta av rotor (dra den rett opp), se samtidig på standen til rotor. Den skal ikke være "brent" på metallet. Du kan prøve å pusse litt om den er "brent".

3: Ta av plast-dekselet

4: Roter motoren (via viften), slik at den sylinderen som stikker opp E, får åpnet stiften max B. (sylinderen er ikke rundt, men har fire avrundete-hjørner) Du vil se at et av hjørnene da treffer den lille, sorte plast-dingsen på stiftenD.

5: tving 0.4mm bladmått innimellom stiftens elektroder Beller hva det heter

6: løsn skruen C til stiften

7: pass på at stiften nå står helt inntil sylinderen

8: skru fast stiften C igjen

9: fest plastdekselet

10: fest rotoren (den har et styrespor)

11: fest fordelerlokket (pass på at du fester det skikkelig).

12: sjekk om det ble noe bedre

 

Om det ikke ble bedre, kan du:

* sjekke plugger (sandpapir er din venn)

* sjekke pluggkabler

* bytte kondensatoren F som henger på fordeleren (på utsiden, koblet til A)

 

Eventuellt kan det være forgasseren din også, men jeg ville tro at du har for liten åpning på stift.

 

Stiften slites med tiden (den har en plast-dings som går mot sylinderen som åpner stiften). Den plastdingsen blir slitt og derfor må stiften stilles med jevne mellomrom.

 

beklager mangelen på tekniske begrep.

 

http://auto.howstuffworks.com/ignition-system4.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by bakke_racing

Jeg sjekka over det å det så ut til å være ok, men jeg byttet forgasser på fredagen å da fusker den bare på 3000 i fjerde å femte gir. Åsså har jeg tenningsbank ved 0,2 i laddetrykk så den får jo alt for lite bensin

 

Kjøre du med original mekanisk bensinpumpe, så har du i praksis 0 - 0,5 bars bensintrykk ved 0,2 bars ladetrykk. Så da er det ikke rart du får for lite bensin.

 

Du må lede ladetrykket inn under membranen på bensin pumpa (som på R-sport kitet), eller montere el. pumpe og trykkregulator, slik at bensintrykket øker med ladetrykket.

 

Du bør selvsagt også ha en trykkgasser, eller modifisere den du har.

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

ignition-system-points.gif

 

ta å sjekk stiften din! Om du har for liten åpning på stiften, driver den å fusker.

 

Har du for stor åpning, vil turtelleren din hoppe som f*.

 

ign47.jpg

"bladmått" hos cdcardic koster vel 35kr, en stift kanskje 40-50kr.

Ikke kjøp på biltema!

 

Du skal stille stiften din på 0.4mm.

 

Om du ikke har gjort dette før:

1: Ta av fordelerlokket (ikke ta av pluggene). Se samtidig på standen inni fordelerlokket. Tørk det om det er fuktig, bytt det om det har sprekker eller de metall-dingsene er ødelagt.

2: Ta av rotor (dra den rett opp), se samtidig på standen til rotor. Den skal ikke være "brent" på metallet. Du kan prøve å pusse litt om den er "brent".

3: Ta av plast-dekselet

4: Roter motoren (via viften), slik at den sylinderen som stikker opp E, får åpnet stiften max B. (sylinderen er ikke rundt, men har fire avrundete-hjørner) Du vil se at et av hjørnene da treffer den lille, sorte plast-dingsen på stiftenD.

5: tving 0.4mm bladmått innimellom stiftens elektroder Beller hva det heter

6: løsn skruen C til stiften

7: pass på at stiften nå står helt inntil sylinderen

8: skru fast stiften C igjen

9: fest plastdekselet

10: fest rotoren (den har et styrespor)

11: fest fordelerlokket (pass på at du fester det skikkelig).

12: sjekk om det ble noe bedre

 

Om det ikke ble bedre, kan du:

* sjekke plugger (sandpapir er din venn)

* sjekke pluggkabler

* bytte kondensatoren F som henger på fordeleren (på utsiden, koblet til A)

 

Eventuellt kan det være forgasseren din også, men jeg ville tro at du har for liten åpning på stift.

 

Stiften slites med tiden (den har en plast-dings som går mot sylinderen som åpner stiften). Den plastdingsen blir slitt og derfor må stiften stilles med jevne mellomrom.

 

beklager mangelen på tekniske begrep.

 

http://auto.howstuffworks.com/ignition-system4.htm

 

Da må du også justere tenningstidspunktet siden dette er helt avhengig av kamakselens vinkel som du justerer ved å forandre stiftåpninga. Du veit hviordan du justerer tenning?

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

 

Da må du også justere tenningstidspunktet siden dette er helt avhengig av kamakselens vinkel som du justerer ved å forandre stiftåpninga. Du veit hviordan du justerer tenning?

 

 

gjør som oss andre: le av han, mobb han, ignorer han. :P

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår