Gå til innhold

Motoren kveles på tomgang

Ranger emnet


Weiss

Anbefalte innlegg

Etter diverse problemer med 2e2 forgasseren hentet jeg meg en 2e forgasser hos høggern i dag. Hos høggern ble jeg opplyst at denne forgasseren skulle være i bra stand. Men, straks jeg ikke gir gass så kveles motoren. Dette problemet har jeg aldri hatt før selv om den forrige forgasseren min levde sitt eget liv.

 

Noen som vet hva som dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...tomgangen kan bare være for lavt stilt,tomgangssystemet kan ha tettet seg...slipper du gassen da,får den jo nada bensin på tomgang...rens tomgangsdysa,og sjekk CO...da er den frisk etterpå,tenker jeg. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Weiss

Etter diverse problemer med 2e2 forgasseren hentet jeg meg en 2e forgasser hos høggern i dag. Hos høggern ble jeg opplyst at denne forgasseren skulle være i bra stand. Men, straks jeg ikke gir gass så kveles motoren. Dette problemet har jeg aldri hatt før selv om den forrige forgasseren min levde sitt eget liv.

 

Noen som vet hva som dette kan skyldes?

 

er den slik når bilen er blitt varm også?

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slangene er rett tilkoblet etter hva jeg kan se.

 

Har spekulert litt på å bruke kun "toppen" på den forgasseren som jeg henta i går, og bruke resten av den gamle. Dette pga. at jeg mistenkter slik som Turboed1 nevner at tomgangsdysa kan være full av dritt.

 

Er det noen som har synspunkter på denne løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute nå å skulle plukke opp choken, gadd ikke ta forgassern ut av bilen, sitter en ledning på den saken innafor det dekslet med de to tappene til kjølevæska, åssn får jeg av den? sitter vel en skrue under den kontakten? turte ikke å bryte så my på den, litt sprø plastikk på 20 år gammle kontakter....

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått deg riktig så snakker du om ledningen som går inn i chokehuset. Denne ledningen er kun festet med ett slags klips. Det er ingen skurer der. Går fint å bruke ett skrujern for å få løsnet dette klipset, men som du sier bør du være forsiktig så du ikke ødelegger det. Dette klipset består forsåvidt av 2 deler så bli ikke skremt når det deles i to. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Weiss

Hvis jeg har forstått deg riktig så snakker du om ledningen som går inn i chokehuset. Denne ledningen er kun festet med ett slags klips. Det er ingen skurer der. Går fint å bruke ett skrujern for å få løsnet dette klipset, men som du sier bør du være forsiktig så du ikke ødelegger det. Dette klipset består forsåvidt av 2 deler så bli ikke skremt når det deles i to. ;)

 

hvor mange skruer sitter choke huset i da? bare 2?

 

hva skal jeg se etter inni der?

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Weiss

Chokehuset er festet med 3 skruer. Inne der ligger det ett varmeelement. Det er fort at den kan ryke.

 

er det ikke en føler som kjener på hvor varm kjølevesken er inni der også?

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt den "toppen" på den forgasseren som jeg hentet i går, og brukt den gamle min. Da jeg kaldstartet motoren fikk jeg ett turtall på rundt 1000 Rmp. Etter at jeg har varmkjørt den er kveler den seg fortsatt på tomgang. Så problemet er nok ikke tomgangsdysa.

 

Noen som har noen tips om hva som kan være feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel åpenbart at det er automatchoken som gjør at motoren holder seg på greit turtall ved kaldtstart. Men, når bilen blir varm så kveles når den går på tomgang. Det skjer ingenting når jeg prøver å justere turtallet. Det er en liten klaring på nesten 0,5 cm så det tydelig at det er noe som ikke stemmer helt her.

 

Siden jeg har prøvd to ulike forgassere med samme feil kan jeg ikke skjønne annet enn at feilen må ligge i vakumsystemet?!?!?! Jeg har spylt slangene rene med trykkluft, og lett etter lekkasjer uten å kunne finne noen. Er det noen som vet hvilke slanger det er som styrer tomgangssystemet? Eller har noen andre gode råd?

 

Ellers så er vel Co2 strengt tatt noe vanlige dødelige ikke skal tukle så mye med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår