Gå til innhold

Bilder av din 242 ++++

Ranger emnet

thjemaas

Anbefalte innlegg

Originally posted by DaButcher

Volvo 242 - 1980 modell

_merge.php?bilde1=1081598567.jpg

· Gr.A. Vinge

· Laksetrapper

· Eiker Polaris 17x7.5" felger m/ 225/45-ZR17 dekk rundtom

· 260 skinnbaksete

· Sentrallås (ettermontert)

· Volvo 460 skjermblinkers montert på motsatt side med vilje

· Gule koni / b&g (samme som lesjõfors tror jeg), 45mm

· VDO Daytona CD3300 headunit

· BM Audiolabs klasse D forsterker (monoblokk)

· BM Audiolabs 2.0 fahrad digital kondensator

· 35mm^2 strøm og jordkabler til stereo

· Infinity kappa 10" (ikke montert enda)

· Clarion ProAudio SRW8000, 32" sub

· Infinity 6x9 i m/a kasser

· Ettermontert elektrisk vifte

· Rustfritt stål-effektfilter, montert foran radiator, rett bak grill.

· USA front, m/ usa blinkers

· "BAD" skilt på bagasjeluken

· Ekstra lyddemping i bagasjerommet, for å forhindre at bilen rister frahverandre.

· m.m

Det var da ett unødvendig stort basselement, spiller sikkert dypere enn dypt, men hvordan er det ellers ? Kan vel umulig være kjapt nok ?

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by felge

han har 250l kasse og den subben behøver 1250liter kasse så tror ikke at det e noe vannvittige saker da men, litt tøfft e det

290 liter kasse har jeg, minimumsvolum er 300 liter.

Snakker da om lukket volum! bassreflex trenger minimum 450 liter!

Optimalt volum for lukket er 1275 liter.

Ellers, en fyr i dbdrag fikk 140db i 150 liter kasse! han hadde også bare 11V på batteriet!

Tror han tok 2 plass i trondheim i db-drag for noen år siden. Elementet var i en van.

Jeg har før hatt EarthQuake Magma 15, mfl. subber og jeg må si at Clarion 32" spiller faktisk overraskende bra!

1000w i 4 ohm.

Elementet kan spille fra 5hz!!

Jeg har delt det på 50hz..

har en infinity 10" som skal være midbass..

subben spiller faktisk noe helt sykt! man blir kvalm om man spiller full guffe en halvtime elns. folk har sagt til meg at hele huset de bor i, rister lenge før jeg kommer.

jeg vurderte å selge elementet med kondensator og kasse for 10 lapper, men jeg tror ikke jeg gjrø det allikevel. må heller bare vente til jeg har råd til å fikse forsterkeren eller bytte den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Phantom

Det var da ett unødvendig stort basselement, spiller sikkert dypere enn dypt, men hvordan er det ellers ? Kan vel umulig være kjapt nok ?

definer "kjapt nok".

elementet spiller 5-50hz.

en billig sub begynner kanskje ikke før 30hz! noe som er altfor dårlig!

jeg mener man bør ha hz under 20hz, selv om man ikke hører lyder under 20hz. Man føler hz også, som er en del av opplevelsen.

midbassen infinity kappa 10.2 skal spille x-80hz tror jeg.

vet ikke hvor infinity kappa 10.2 spiller fra, men den kan vel dras opp til 80hz, ville jeg tro.

jeg får vel tatt de 50-20.000hz med infinity 6x9 jeg har i kasser tror jeg. Er litt usikker på det, da 6x9 egentlig er laget for open-air. mister jo litt dypere hz ved å ta de i kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Old-Volvos-Never-Die

Du har vel større dynamo enn den orginale fra 1980? :D

neida, trenger ikke større.

jeg har 35mm^2 kabler og 2.0 fahrad digital kondensator.

forsterkeren er også klasse d. og sløser derfor bare 10-20% i varme, mot vanlige forsterkere sine 40-60% ut i varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

definer "kjapt nok".

elementet spiller 5-50hz.

en billig sub begynner kanskje ikke før 30hz! noe som er altfor dårlig!

jeg mener man bør ha hz under 20hz, selv om man ikke hører lyder under 20hz. Man føler hz også, som er en del av opplevelsen.

midbassen infinity kappa 10.2 skal spille x-80hz tror jeg.

vet ikke hvor infinity kappa 10.2 spiller fra, men den kan vel dras opp til 80hz, ville jeg tro.

jeg får vel tatt de 50-20.000hz med infinity 6x9 jeg har i kasser tror jeg. Er litt usikker på det, da 6x9 egentlig er laget for open-air. mister jo litt dypere hz ved å ta de i kasser.

Altså det er ett elementet som er 32" sier seg selv at det skal flytte litt luft... Når jeg mener "kjapt nok" tenker jeg på om det klarer av kjappe bass-slag, eller om det bare buldrer..

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Phantom

Altså det er ett elementet som er 32" sier seg selv at det skal flytte litt luft... Når jeg mener "kjapt nok" tenker jeg på om det klarer av kjappe bass-slag, eller om det bare buldrer..

hvor kjapt det beveger seg, er jo HZ, som jeg oppgav.

Det vrenger ikke, om det er det du mener med buldrer.

spiller faktisk pent og kontrollert!

bassport = mer "buldring".

les gjerne denne siden:

http://www.ditlaegemagasin.dk/dir05/v2/DitLagemag.nsf/(internet_articles)/03-04-7

forklarer litt om HZ og hvordan det virker for mennesker.

Det finnes mange med idiotiske utsagn som: 15" er for tregt

En 15" kan være raskere enn en 10"!

Det spørs på konstruksjon og forsterker, samt signalet(!).

Hvor raskt det er, er ganske enkelt hvor høy hz du kan ha.

En sub spiller vanligvis ikke over 80hz. Så lar man komponentsett spille resten.

Man kan vel si at 32" er litt treg siden den bare går til 50hz.. jeg kunne spillt den til høyere hz også, men det er ikke å anbefale om jeg vil ha ren og kraftig slagkraft. Kunne sikkert dradd den til 70hz, med mindre kvalitet på lyden.

Jeg velger derfor heller å la den utnytte de svingningene den er best på, som er mellom 5 og 50hz. Så lar jeg Infinity Kappa 10.2 sub ta seg av x-80hz. Kanksje jeg tilogmed deler infinity kappa 10.2 på 70hz.

Jeg har ikke lest spesifikasjonene på infinity kappa 10.2 enda.. så jeg har ikke helt bestemt meg. Jeg må også få byttet ut infinity 6x9 med noen komponentsett, slik at jeg har plass til 10" i hattehyllen.

32" bør egentlig ikke spille alene, men jeg tror infinity 6x9 overlapper hz.. dvs. spiller fra rundt 50hz eller lavere tror jeg. Er litt usikker på dette, men musikken høres fint og kontrollert ut. (utenom nå, siden forsterkeren min er gåen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lasse_GT

den er grønne er jo bare driiit kul da!

ikke lakk den om!

få på no hvite blinkers og no grom motor så er det alt som trengs å gjøres og ikke finn på og sote vinduene da ødlegger du bilen:)

stol på meg

hva er planene dine med proskjetet a? rustsveising og motor?

Planen er 18" felger, store bremser, bra hjuloppheng, b230ft motor og få bygd et skikkelig bur (noen som vet om bra firmaer som bygger bur i biler?).

Jeg er fortsatt veldig usikker på hva som skal gjøres så det blir sikkert så jeg skifter mening 1000 ganger før jeg blir ferdig...

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider