Gå til innhold

240 motor

Ranger emnet


christer

Anbefalte innlegg

Hei.. jeg har en Volvo 240 GL 84 modell.. og med 98 blybensin. Saken er at jeg ser etter en "ny" motor med 95 bensin.. Noen her som vet sånn ca prisen på en motor i grei/fin stand? Og er det forresten noen vits å kjøpe ny? Jeg tror det blir veldig irriterende for meg hvis jeg må fylle på noe salgs bly tilsetning hver gang jeg skal fylle bensin.

 

Og forresten.. hvor mye koster senkesett sånn ca?

 

mvh

x Volvo Toførr GL b230k -87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blybensin? Hæ? Åssen motor har du da?

 

Senkesett får du får rundt 12-1300 spenn..

Men jeg anbefaler deg å sette på nye dempere samtidig.. Hvis du tenker kjøre egenskaper...

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by christer

Hei.. jeg har en Volvo 240 GL 84 modell.. og med 98 blybensin. Saken er at jeg ser etter en "ny" motor med 95 bensin.. Noen her som vet sånn ca prisen på en motor i grei/fin stand? Og er det forresten noen vits å kjøpe ny? Jeg tror det blir veldig irriterende for meg hvis jeg må fylle på noe salgs bly tilsetning hver gang jeg skal fylle bensin.

 

Og forresten.. hvor mye koster senkesett sånn ca?

 

mvh

 

fyll på 95 uten no bly du, blir billigst sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og la ventiltetningene bli harde som stein sånn at bilen bruker en liter olje på et par mil.. DET e billig det :cool: :rolleyes:

 

se om du klarer å ryke toppakningen samtidig, så den bruker vann i tillegg.. det e stas, lukter trimmet moped av bilen og røyker så stilig..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pappa sin gamle 245 fikk byttet noe greier for å tåle blyfri for en 10-15 år siden.. tviler på at den gikk med b18, ca 81-mod.. og en kompis sin b23e fra 82 går og på bly.. men hvis du kjører blyfritt bør du måle forbruket med både 95 og 98, noen går billigere med 98..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten leksjon trengs nok her:)

 

Volvomotorer med aluminiumstopp har løse stålventilseter. Den kan fint gå på blyfritt, ingen forskjell på ventilsetene fra f.eks en B21, 1976modell og en 1998modell B230.

 

B4B, B16, B18, B20 og B30 har støpejernstopp UTEN løse ventilseter, dvs at ventilsetene er frest ut i toppen. Støpejern tåler IKKE å gå på blyfritt. Så disse motorene må altså ha blytilsetning.

 

Flere spørsmål?:D

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

En liten leksjon trengs nok her:)

 

Volvomotorer med aluminiumstopp har løse stålventilseter. Den kan fint gå på blyfritt, ingen forskjell på ventilsetene fra f.eks en B21, 1976modell og en 1998modell B230.

 

B4B, B16, B18, B20 og B30 har støpejernstopp UTEN løse ventilseter, dvs at ventilsetene er frest ut i toppen. Støpejern tåler IKKE å gå på blyfritt. Så disse motorene må altså ha blytilsetning.

 

Flere spørsmål?:D

men alutoppene kan vel fint gå på blybensin også, med mindre det ikke er katalysator på bilen?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

men alutoppene kan vel fint gå på blybensin også, med mindre det ikke er katalysator på bilen?

 

Joda, riktig det, men blybensin er jo vanskelig å få tak i nå, i tillegg til at det koster en del mer...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

I tillegg så skal helst tenninga justeres dersom du skal kjøre på et lavere oktantall. Fikk en erfaring med dette etter at jeg begynte å kjøre 95 på min B230K. Det banka litt på lave turtall med mye pådrag.:)

 

Merkelig.. Ifølge manualen til bilen min så trenger B230K motorene minimum 93 oktan.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår