RedFox Skrevet November 14, 2002 Rapporter Share Skrevet November 14, 2002 På mk5 escorten min så tikker motoren litt.. Jeg føler på meg at motoren tikker mer og mer.. :( Det kan hende det er litt psykisk også, da jeg "hører mer" etter tikkelydene over tid. Mener også at den tikka en del for ett år siden.. Brukte quakerstate 10W-40 olje i sommer, men en gang jeg sjekket oljen og var på tur så var oljenivået meget lavt nede på peilern.. Derfor svingte jeg brått innom biltema på veien og blanda oppi biltemaolje (10W-40).. Lurer bare på om tikkingen kan forsvinne med en annen viskositet.. Har hydrauliske ventilløftere så kan vel neppe justere noe.. Føler på meg at jeg kan risikere motorhavari om dette går over lengre tid.. Kan også legge til at motoren bruker en del olje.. Jeg tror dette kan skyldes ventiltettingene.. Hender det kommer blå røyk ut bak når jeg starter motoren.. Og dette kommer vel av at oljen renner ned forbi ventiltettingene og inn i kammeret? Slik at oljen forbrennes og støtes ut i en blå stygg sky.. Er det andre som "sliter" med samme problem? I så fall tar jeg imot tips med stooor takk! hapyhappy Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet November 14, 2002 Rapporter Share Skrevet November 14, 2002 er det ikke sånn at en halv syntetisk olje hjelper mot tikking? Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spangen Skrevet November 14, 2002 Rapporter Share Skrevet November 14, 2002 Hvis du har hydrauliske ventilløftere og det tikker, kan det jo være så enkelt som at løfterne er utslitt. Det er ganske vanlig etter en del år. Ikke er de spesielt dyre heller (ca. 100,-/stk), ganske enkelt å bytte også.. Hvis de først er slitne hjelper det ikke med tykkere olje, noe som forresten heller ikke er noen fordel nå om vinteren.. Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet November 14, 2002 Rapporter Share Skrevet November 14, 2002 Jeg hadde samme symptomene på en tidligere 89` MK4 xr3i cab jeg hadde. Så jeg dura innom ett Fåård verksted og de byttet løfterene for meg. Kom på ca 1000 kr. Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet November 15, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2002 Jeg var innom ford, men jeg vet ikke om du bare sa "skift ventilløfterne" eller "fiks ventiltikkinga mi" .. i så fall, om jeg ber dem fikse ventiltikkinga så må de feilsøke og da kom prisen på arbeidet på rundt 3000kr.. også deler i tillegg .. 4-5000kr.. :/ Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet November 23, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2002 whee! får antageligvis bort tikkinga for 3-400kr.. skal levere bilen på verksted og de har et stoff de kan dytte på motoren.. Har også lest om dette på http://www.bilinform.no .. Stoffet selges kun hos bilverksteder i frykt for at det ikke blir brukt på riktig måte. En flaske koster vist 165kr.. Skal vist fungere slik at det renser opp olje som har lagt seg til og tettet igjen.. f.eks til de hydrauliske ventilløfterne.. Og da skal de få nok olje til at tikkingen blir borte. Håper jeg er kvitt problemet etter at dette er gjort.. :) Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet November 23, 2002 Rapporter Share Skrevet November 23, 2002 Kanskje jeg bare vra dritheldig når jeg fikk det så billig da. Eller muligens det var lettere arbeid og billigere deler til den motoren jeg hadde eller noe. Sitter på jobb nå a? ;) Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet November 23, 2002 Rapporter Share Skrevet November 23, 2002 Originally posted by RedFox whee! får antageligvis bort tikkinga for 3-400kr.. skal levere bilen på verksted og de har et stoff de kan dytte på motoren.. Har også lest om dette på http://www.bilinform.no .. Stoffet selges kun hos bilverksteder i frykt for at det ikke blir brukt på riktig måte. En flaske koster vist 165kr.. Skal vist fungere slik at det renser opp olje som har lagt seg til og tettet igjen.. f.eks til de hydrauliske ventilløfterne.. Og da skal de få nok olje til at tikkingen blir borte. Håper jeg er kvitt problemet etter at dette er gjort.. :) Fortell oss om resultatet da! Det tikker litt under panseret her oxo ;) Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet November 27, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2002 Æsj.. den reparasjonen ble noe dyr ja.. Kamakselen var vist gåen og måtte skiftes.. Inkludert løftere. angry har fått bytta ventiltettinger også.. hele jobben kommer på 9700kr :( men men.. da er jeg iallefall sikra at jeg ikke stopper noe sted, og nå maler den som en katt! =) Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 27, 2002 Rapporter Share Skrevet November 27, 2002 Originally posted by HiiP Fortell oss om resultatet da! Det tikker litt under panseret her oxo ;) du har diesel du.. høres hvertfall sånn ut :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 27, 2002 Rapporter Share Skrevet November 27, 2002 Originally posted by RedFox Æsj.. den reparasjonen ble noe dyr ja.. Kamakselen var vist gåen og måtte skiftes.. Inkludert løftere. angry har fått bytta ventiltettinger også.. hele jobben kommer på 9700kr :( men men.. da er jeg iallefall sikra at jeg ikke stopper noe sted, og nå maler den som en katt! =) Hva slags motor har du? Er sjelden noe galt med kamakselene på 16V motorene. Er det CVH så er det vel ganske vanlig Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Skrevet November 27, 2002 Rapporter Share Skrevet November 27, 2002 Originally posted by RedFox Æsj.. den reparasjonen ble noe dyr ja.. Kamakselen var vist gåen og måtte skiftes.. Inkludert løftere. angry har fått bytta ventiltettinger også.. hele jobben kommer på 9700kr :( men men.. da er jeg iallefall sikra at jeg ikke stopper noe sted, og nå maler den som en katt! =) Hvor hadde du bilen ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet November 28, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2002 er CVH 8v motor jeg har Originally posted by Mondeo Hva slags motor har du? Er sjelden noe galt med kamakselene på 16V motorene. Er det CVH så er det vel ganske vanlig Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet November 28, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2002 Originally posted by Henrik Hvor hadde du bilen ? et lokalt bilverksted her... "ståle mathisen bilverksted" Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.