Gå til innhold

Grunnarbeid på plast som skal lakkes

Ranger emnet

Rage

Anbefalte innlegg

heh, det er da ikke så hokus pokus. Du bare matter med ett fint sandpapir, grunner, pusser med finere sandpapir, grunner, pusser og så lakker. evt så kan du bare pusse, grunne og lakke. går nok greit det og. Bare pass på hvis det er silikon på noen av detaljene du skal lakke, da flasser det av (doh .. ;)).

--

Anders

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plastdetalj bør du gjøre følgende på:

- Matte ned med 180 eller finere papir

- vaske med vasketynner eller silikonfjerner

- Sprøyte plastprimer

- Sprøyte 2-3 legg med grunning (legges vått i vått med plastprimer)

- Legge kontrast på grunninga

- Våtslipe grunninga med 600 eller finere papir

- vaske med vasketynner eller silikonfjerner

- legge lakk (base)

- legge klarlakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfart at primeren kommer frem under lakken, når du bruker klarlakk på orginal lakken? primer/lakk/klarlakk

går ut i fra at primeren ikke er kompatibel med lakken, men at dette først skjer etter klarlakken er tatt på er litt rart. Kan det ha noe med at jeg tok et tykt lag med en gang med klarlakk? Bør en være moderat med mengeden når en legger på klarlakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da på plastprimeren?

Hvis du ikke matter ned delen nok før du legger primer og grunning, vil det kunne komme "kok" i lakken når du legger basen. Legger du nok grunning, og ikke sliper gjennom denne ned til primeren når du våtsliper, skal dette gå bra. Sørg da gjerne for å ha alle produktene av samme merke. Noen produkter fra forskjellige produsenter kan reagere med hverandre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

heh, det er da ikke så hokus pokus. Du bare matter med ett fint sandpapir, grunner, pusser med finere sandpapir, grunner, pusser og så lakker. evt så kan du bare pusse, grunne og lakke. går nok greit det og. Bare pass på hvis det er silikon på noen av detaljene du skal lakke, da flasser det av (doh .. ;)).

Og pass på å bruke fint nok sandpapir. Min bil er lakkert av merkeverksted, men allikevel er det fult mulig å se sliperiper gjennom lakken. Uprofft.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

Og pass på å bruke fint nok sandpapir. Min bil er lakkert av merkeverksted, men allikevel er det fult mulig å se sliperiper gjennom lakken. Uprofft.

Gå å klag!

Kan vel hende dem hadde det litt travelt da dem slipte, men på sølvfarger er det jo lett å se sliperiper.

Bare å gå og klage, dette burde dem fikse.

Kan jo hende dem har sett ripene, men har tenkt: "Vi bare prøver å sende den ut til kunden, kommer den igjen så kommer den igjen!" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder plastdetaljer, får å få bort "nuppene"/mønsteret for å få det /glatt/, rekker det å pusse, eller lønner det seg å sparkle lett over for å dekke de igjen? Tenkte å teste ut på frontfangeren min, ettersom den ikke er helt 100% da den forrige eieren har "prøvd" å limt med superlim og har klart å kjøre i et eller annet:rolleyes:

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

Takker for bra svar! Skal gå igang denne uken tenkte jeg, så får vi se om jeg mestrer dette :)

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider