Gå til innhold

Småproblemer E36 320i

Ranger emnet

Flasher

Anbefalte innlegg

Har fått kjøper på bilen min, og til en ganske grei pris, men det betinger att jeg fikser diverse mangler på den.. Det jeg lurer på, og som jeg ikke helt klarer selv er:

- ABS

- Clutch

Angående ABSen: Den lampa begynte å lyse en dag jeg var på jobb, og så slukket den igjen.. men så nå har den begynt å lyse konstant, slik har den vært en stund.. Er ABS fullstendig utkoblet, eller virker den på noen hjul? Sensorer på hvert hjul? Åssen finne ut, evt fikse den ødelagte? Tips?

Angående clutchen: Denne varierer mellom 2 faser.. En dag kan den være helt normal, og slik kan den være i en uke.. men plutselig, så kan den begynne å kødde.. da oppfører den seg slik att hvis du skal slure igang på clutchen (vanlig igansetting) så hopper/lugger den.. er dette ett vanlig problem? lite olje? lekkasje noe sted? eller wtf

Noe mer som jeg ikke fikser selv tror jeg ikke att det er, men veldig takknemlig for help her :)

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med bilen til et verksted og spør om de kan lese ut feilmeldinger på bilen. Da vil den si hvilken ABS sensor som ikke virker. ABS systemet er helt avslått så sant en sensor er ødelagt. Å bytte dem er lett og koster ikke en formue verken brukt eller ny

I like big butz and I can not lie!

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Flasher

takker for svar, skal få sjekket den ABSen

men hva med clutchen? hva KAN være feil?

Clutchen min var litt sånn kødden før den tok kvelden. Merket at den lugga noe veldig innimellom, og bilen var som om den gikk på kengeru bensin. Etter dette kom det ule\pipelyder fra trøstelageret, så gikk bilen dårligere og dårligere, så kom det skrapelyder og trøstelageret sprakk.

Dette var med min bil, men om det er trøstelager\clutchen på din vet jeg jo ikke, men det var disse symptomene jeg hadde.

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen ulyder i clutchen min da, men slik du sier det, så høres den ganske "doomed" ut..

ang ABSen så ringe jeg ett bmw verksted nå, og de mente att de måtte kjøre en diagnose for å finne ut hvilken sensor som hadde gått, og deretter skifte den som var ødelagt.. ikke mulig å reparere den gamle, evt vaske den.. Kunne være vansklig jobb om det hadde irret sa dem, og det hele endre på ca 2000 kr, om det ikke ble mer pga trøbbel..

er dette bullshit, eller fakta alt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen ulyder i clutchen min da, men slik du sier det, så høres den ganske "doomed" ut..

ang ABSen så ringe jeg ett bmw verksted nå, og de mente att de måtte kjøre en diagnose for å finne ut hvilken sensor som hadde gått, og deretter skifte den som var ødelagt.. ikke mulig å reparere den gamle, evt vaske den.. Kunne være vansklig jobb om det hadde irret sa dem, og det hele endre på ca 2000 kr, om det ikke ble mer pga trøbbel..

er dette bullshit, eller fakta alt sammen?

Dette stemmer nok, dessverre. Jeg skiftet en sensor på en eldre bil jeg hadde - men fikk det billigere fordi det var flere ting som skulle fikses på bilen. Hvis du er veldig heldig så kan det være ett svikt mellom to sensorer, dette kan fikses i noen tilfeller kun ved hjelp av diagnoseapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da lest om andre folk som har renset dette gang på gang?

Renset? Jeg har faktisk aldri hørt om det, men har hørt at det ofte kan ligge i klem og da slutter føleren å virke da lyser ABS. Denne klemmen kan fjernes og ABS slutter å lyse.

Hvilken modell er bilen din? Hvis den er tidlig E36 så er det meget sannsynlig at føleren må skiftes, det er slik vi må leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, greit.. jeg fikk tatt diagnose borti gata her for 100kr, så da finner jeg fort ut hva det er.. skal nok få fikset dette fort.. håper jo på å få levert bilen til helga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider