Gå til innhold

Drifting og banekjøring (Lang tekst)

Ranger emnet


Pudding

Anbefalte innlegg

Drifting og Banekjøring...

 

 

Etter selv å ha fulgt ivrig med på sportsgrenen Drifting i lang tid har jeg nå begynt å prøve meg på det selv.

 

Jeg opplever at Drifterne er på en måte litt "hatet" av de andre banekjørerene ,og drifterne er noen slags "bil-pøbler" som er ute etter å gjøre livet surt for de andre som prøver å kjøre ryddig, pent og effektivt rundt banen.

 

"Dere gutter må gi dere med den "breisladdkjøringen" og slutte å tulle så fælt utpå banen" er beskjeden man hele tiden får. "Dette er ikke gatebil" - som om litt sladding på banen skal trekke nivået ned på hele treffet og det blir et slags kommersialiert treff - helt blottet for kjøreglede, og glede av å bruke bilen sin aktivt på banen.

 

Dette føler jeg er helt feil... Når vi kjører rundt på banen og kommer til "baksiden" hvor det akkurat ikke står noen flaggvakter og ser så kan vi prøve å legge den ut brei, også prøve å kontrollere driften... og teste nye teknikker og ideer for vektflytting og bilkontroll... Men så kommer vil til en flaggvakt også må man roe helt ned, og kjøre passivt og "kjedelig" for at ikke de skal rapportere at du er en pøbel som går inn for sladding og ødelegging av den konstruktive kjøringen, hvor du deretter blir svartflagget eller tvunget av banen på andre måter.

 

Jeg er intressert i Drifting, og vil selv bli en drifter. For å klare dette har jeg gått til innkjøp av en litt egnet driftebil og møter opp på alle banetreff jeg kan, og som jeg tror jeg har noen mulighet til å kjøre slik jeg vil på.

 

Problemet er bare kulturen som er sterkt imot sladding, og vanskeligheter med merketreff for bestemte bilmerker, og andre faktorer. Jeg er en forholdsvis ansvarlig sjofør og prøver å kjøre så riktig som mulig på norske veier, og dra til alle banetreff jeg har muliget for å få øvet opp mine ferdigheter innen drifting.

 

Jeg har aldri kjørt noe bakhjulstrekk før, og jeg har heller ikke kjørt mye på bane. I tillegg har jeg aldri gått inn for å sladde aktivt, så dette må jeg også trene på. Men når jeg da kommer på et banetreff og betaler likt som de andre, også kjører jeg litt aktivt og friskt, og begynner å sladde og leke meg litt for å få trening og erfaring så kommer de og vinker "ned med tempoet" og i værste fall blir sinte og mener at sånne "pøbler" skal vi ikke ha utpå banen lenger. Det er nesten som drifterne er som skateboard folk, at de må gjemme seg der ingen ser dem også trene så mye de rekker før det kommer noen vakter å jager dem bort igjen... Så må de finne seg et nytt sted for å prøve å få drive mer med det de har mest lyst til.

 

Heldigvis har skating nå blitt mer og mer anerkjent og de har fått egene scate ramper på egnede steder, og mulighetene og forholdene blir bare bedre og bedre. Jeg tror nok vi får noe tilsvarende på Drifting fronten etterhvert som sporten blir mer og mer anerkjendt og man lar folk få lov til å drive den formen de selv vil for bilkjøring på åpne bilkjøringstreff.

 

Mitt største hovedproblem er at jeg nødvendigvis må herje og sladde litt først før jeg får kontroll og ferdigheter nok til å kjøre kontrollert drifting... Men jeg kjører selvfølgelig med full respekt for alle andre på banen, og slipper ivrig forbi folk som prøver å kjøre fort, eller kjøre gode rundetider eller optimal racing linje på banen. Jeg skjønner at de føler det er "ødeleggende" at det ligger en og kjører skummelt og på kanten av kontrollert i svingen forran dem, og det hindrer deres glede i fra banekjøringen.

 

Jeg selv har kjørt noe linjekjøring, og kan all teorien bra... Jeg sier ikke at jeg er noen mester på feltet, og heller ikke at jeg er den raskeste rundt banen, men jeg klarer det godt om jeg vil, og sen innbremsing og optimal linje gjennom svingen, og størst mulig utgangshastighet er lett å skjønne og forholdsvis lett å klare.. Ikke mestre, men klare. De fleste plukker ganske raskt opp disse elementene, også blir det bilen, dekk, motor og understell og slike faktorer som gjør at de kan kjøre en hardere linje, eller ha større fart ut av svingen og slike ting. Dette har jeg forståelse for men for å være helt ærlig synes jeg det er rett og slett kjedelig.

 

På alle mindre banetreff er det helt forbudt å ta noen tider, og det er ikke lov å kappkjøre... Nettop kappkjøringen er vel det som gjør linjekjøring og "effektiv" kjøring morro, og du kan vinne over andre ved å kjøre mye fortere ved rett og slett å være en bedre sjofør. Her ser jeg selvfølgelig en underholdningsfaktor, men allikevell jeg føler det blir alt for lett kjedelig, om ikke to biler ligger side om side og kappkjører det de makter. Men siden dette ikke er lovlig er det heller ikke noe tema på en måte på slike frie banedager.

 

Det litt oppbrukte eksempelet her er jo å se på Formel 1 kontra Rally... Hva er mest spektakulært og underholdene å se på i en halvtime... Rally eller Formel 1? Jeg føler at når du har sett på i 5 minutter på Formel 1 har du liksom sett hele greia... De kjører den samme optimale linjen hver gang, bremser på de samme stedene og det hele er ganske ensformig. Når atpåtil de beste sjoførene er de som klarer å kjøre konstant identiske runder i time etter time, begynner bilsporten sin underholdningsverdi å synke litt. Rally derimot er det konstant spenning ved å se sjoførene ligge helt på kanten av fysikkens lover... Og ofte så går det faktisk galt og de har flyttet grensene for langt og det ender i krash. Men når de ligger helt på grensen, og faktisk sladding og firehjulsskrenser er den raskeste mulige måten de klarer å komme seg gjennom løypen er det konstant spennende og ganske spektakulært å se på. Nå vet jeg at dagens rallysjofører er de som er best til å sladde minst mulig og kjører mer og mer optimale linjer, men alikevell er det show og spenning hele veien.

 

Her ligner faktisk Drifting endel, iallefall den ekstreme driftingen ned smale fjellveier som Japanerne begynte med på 80 tallet. Her kjørte de helt på grensen og bilkontrollen din ble konstant satt på prøve, og hver minste feil kunne være fatal, og i værste fall kunne en havne uttfor fjellskrenter eller andre katastrofale hendelser. Nå vet ikke jeg nok om opplegget i Japan og har desverre alt for lite kunnskaper om sporten. Dagens drifting opplegg er også mye mer raffinert og mere show og mindre livstruende farer i bildet. Det er ikke så nødvendig med ekstrem fart og livsfarlige situasjoner, men heller klar og tydelig oppvisning av avansert bilkontroll og riktig instillinger på bilen din. Men så tilbake til Driftingen og banekjøringen på åpne biltreff. Jeg personlig synes det er mye mer utfordrene å prøve å gjennomføre Driftingen i praktisk. Jeg har også lært det meste av teorien om driftingen før jeg kom meg ut på banen, men så sinnsykt mye værre det er en teorien om linjekjøring. At du skal bremse før svingen også gi på ut av svingen, og at den optimale racing linjen går ut også inn også ut igjen i svingen er grei og enkel teori, og det er helt kurrant å øve seg på i praktisk. Her kan man gjøre tingen i greit tempo og det er forholdsvis enkelt å klare.. Men derimot sykt vanskelig å mestre fullstendig. Drifting derimot er ikke enkelt å bare klare engang.... Når teorien er at du skal flytte vekten slik at bilen blir lettere bak og du får bakenden ut i sidelengs sladd, også kontrollere den med en pen blanding av rattbevegelser og justering med både gass clutch og brems, og gjerne alle sammen samtidig... Og i tillegg skal du klare å gjøre om sladden din til et opplegg for neste svingen slik at du kan fortsette med Driften helt dit, og gjerne så langt det lar seg gjøre på banen eller med bilen din. Her er teori og praksis skremmende forskjellig synes jeg, og det er helt klart av øving øving øving øving og rutine er det eneste som kan redde deg. Du må være meget godt kjent med bilen, og de forskjellige teknikkene for å justere driften på forskjellige måter må være godt innøvet som rutiner, slik at du gjør det riktige ettersom du føler det når du er i full sladd rundt banen og skal bygge videre på det du driver med.

 

Dette kaller jeg ekstrem utfordring for sjoføren og her har du virkelig sykt mye å arbeide med konstant rundt banen. Jeg har sittet på med proffe linjekjørere og proffe driftere og jeg må si at de jobber nok like mye rundt en bane. Men her flyter begge på så mye rutine at det er nesten som en vanesak og gjennomføre, og dette blir litt fjærnt for folk som ikke har en karriere eller satser ekstremt mye på sporten.

 

Den raskeste løsningen jeg ser er nok at Drifterne må selv leie banen for rene driftedager hvor alle personene med fordommer mot slik "uvettug" kjøring kan bruke dagen på noe annet istedenfor å irritere seg over disse bil pøblene. Men igjen det er alt for få driftere i Norge og de såkaldte "Gripdrivers" (Linjekjørerene) har hatt mange år på å bygge opp erfaring og nøkkelpersoner som får til arrangering, baneleie og alle de praktiske tingene som må til rundt selve kjøringen på banen.

 

Selvfølgelig må jeg nevne Fredrik Sørlie og hans ekstremt gode satsing på Drifting, med organisering av klubb og å få gjennomslag for at dette også er en bilsport gren, men det er viktig av ikke allt ansvaret viler på han og han har en egen karriere å satse fullt på så vi bør klare å få til mere selv vi andre intressentene :D

 

 

 

Jeg håper at de her på dette forumet som har en genuin interesse for Drifting kan samarbeide mest mulig å få til flest muligheter for de som har en sann glede av Driftingen og nyte hobbyen sin under kontrollerte og lovmessige former.

 

mvh

Tor Morten

 

DoriPug (Peugeot 505 TI)

 

a9.jpg

(amatøren Tor med en drift som var over mine evner)

Men jeg må også nevne at drifting ikke nødvendigvis betyr at en kjører av banen og i 90% av tilfellene en merker at du har dratt grensene forlangt og det kommer til å gå galt kan en få litt mer sleng på bilen og en snurrer inne på banen og ingen skade skjer.

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gidder ikke å skrive så mye her... Dere ser jo underskriften min :)

 

Jeg har ikke hatt noen store problemer med dette selv, men jeg har jo sett andre som har blitt svart-flagget pga "uvettug" sladding (spektakulær kjøring, som jeg kaller det). Håper dette retter seg mer etterhvert...

På Gatebil har det vel vært tålig godtatt... så lenge man har kjørt sånn passe ryddig og stabilt.

 

Syns vel kanskje at drifte-trening for de som absolutt ikke har peiling bør holdes til egne drifte-dager. Da er det endel mindre sjans for at noen kræsjer...

 

Gatebil er uansett ikke spesielt egnede bane-dager... siden det er mye teit kjøring iløpet av de helgene. F.eks han som kjørte forbi på høyresiden ut av langsvingen... Etter at jeg har ligget i brei gjennom hele svingen er det ikke HELT smart å kjøre forbi på den siden hvor kontraen min havner...

 

Men jeg håper-håper-HÅPER(!) at det blir flere og flere som satser litt på drifting, slik at vi kan få et skikkelig miljø i Norge. Drifting herjer! :)

 

Nå er det jo vinter igjen om ikke så mange mnd... da er det bare å skaffe seg en RWD bil og sette igang treningen! :)

 

 

Oi...ble visst litt alikevel :)

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet pudding :)

 

Jeg støtter drifting fullt ut, og har svært lyst å bli med selv når Bmw`n kommer i orden.. Men det er langt å dra til banene, å da spesielt rudskogen, så det blir nok litt lite aktiv drifting på meg :(

 

Skal en satse på drifting, må en påregne å rase ut en gang eller 10, å da er det surt å ha 60-70mil hjem fra rudskogen hit til nord-møre :(

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt skrevet. Jeg satt faktisk i frustrasjon i går og hadde tenkt til å skrive et lignende innlegg som Pudding etter NSK treffet på Rudskogen i går, hvor hver minste lille sladd i utgangen av en sving ble overvåket med argus øyne. Stygge forbikjøringer var det massevis av, det er tydligvis greit.

 

En liten ting. Drifting går litt saktere enn linjekjøring logisk nok. Men både på NSK treff og Bauda treff som jeg har vært på å ligget litt bredt så har jeg tatt igjen biler til tross for, og man slipper jo forbi på vanlig måte alikevel. Ligger det biler rett bak meg før svingen så legger jeg ikke rævva ut. Tror ikke det er mange som kan påstå at jeg har vært veldig i veien på noen av treffene. Syns det er irriterende å ikke få lov til å ligge litt bredt på banetreffene.

 

Jeg var ikke på Ford treffet nå i helga. Men jeg skjønte at det hadde vært mye brei kjøring der. morsomt.

 

Japanske driftebiler er tøft. Misforstå meg rett men det er flere Forder og Volvoer ++ som ligger bredt på banen foreløbig. så derfor må vi få med oss "breisladderne" på litt drifting og. Det virker jo fortsatt litt som om noen syns "drifting" er forbeholdt japanske biler. Drifting for meg er Breisladd satt i system, helt likt forøvrig.

 

Mange sitter kanskje litt på gjerdet å venter på at ting skal ta av?

Jeg har faktisk hørt om en god del "drifteprosjekter" som er i gang i forskjellige garasjer rundt om kring. Det er fortsatt tidlig folkens. I mellomtiden får vi kjempe som Snowboarderne og Skaterne har gjort i alle år. Fortsatt mange bakker i USA hvor det ikke er lov å kjøre Snowboard.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var en veldig bra post Pudding. Har planer om å kjøpe meg rwd bil etter vintern men tror ikke drifting er noe for meg selvom jeg syntes det er morro og se på og underholdning til de grader. Får se, hvem vet...kanskje jeg prøver meg en dag jeg også. Skulle gjerne sett drifting større i Norge og kommer gjerne å ser på NÅR det blir større og jeg får treige ræva mi ut av huset. Lykke til videre til dere som kommer til å satse litt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra post pudding.. drifting er ren bilkontroll, har tidligere ikke hatt en dritt til overs for de som sladder rundt overalt.. (kjørt banetreff med fwd) , men er fryktelig gøy med litt sladd...

 

kommer nok ikke selv til å gå inn for å kjøre superbredt rundt hele banen. men litt sånn småsladding i høy fart er bra saker :D

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ening med deg Pudding! Og Hersker Hans. Bauda-treffene er fine treff å kjøre bredt på. Vi må bare passe på å slippe folk forbi og ikke legge rompa ut hvis det er biler tett bak. Var på et saab/volvo treff på Kinnekulle Ring tidlig i sommer. Hadde med 10stk dekk m/felg nedover og var klar for litt sladding/drifting. Ut på banen og etter 3 ruder ble jeg svartflagget. Var da den eneste som kjørte bredt. Gikk fram og spurte pent om hvorfor jeg ble flagget. "Du kör for bredt" :rolleyes: Eneste svaret jeg fikk! Hadde ikke snurra en eneste gang og heller ikke hatt noen biler bak meg. Prøvde å forklare han dette, men svaret jeg fikk var at det var folk som kjørte med 200-300tusen kr. biler så dem var redde for dem. Hvorfor i hæ.... kjører de på bane da? Over langsletta så det noen ganger ut som et løp. Lå 6-7biler i klynge full gass inn mot svingen. Mye værre det.. Siden han idioten var Saabmann (ikke noe vondt mot saab, men de trekker jo foran) var han ikke noe glad i drifting. Volvo klubben derimot maste jo på at vi skulle drifte :) Heldigvis var det en kar fra TPC (volvoklubben) som var høvding over hele treffet og fikk snakket med gutta, så vi fikk sladde etterhvert ;)

 

Men tilbake til Puddings innlegg. Noen må ta over arbeidet etter FSR! Vi kan også gå sammen å leie rudskogen et par ganger på senhøsten. Husker i fjor da FSR leide banen var vi 7-8stk en HEL dag og betalte 1000,- hver. Da fikk du kjørt så mye man bare ville!

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle prøvde å dratt i gang noe lignende treffet til Bauda konsernet. Treffene dems er knallbra. Det er ikke det. Men jeg vil ha flere treff. Vil kjøre oftere.

 

Hvis det hadde gått ann å dratt i gang noe lignende. Så kunne man bare invitert alle til kjøring. De som vil kjøre rundetider kan gjøre det og. Men det blir fullt lovlig å kjøre bredt!.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Skulle prøvde å dratt i gang noe lignende treffet til Bauda konsernet. Treffene dems er knallbra. Det er ikke det. Men jeg vil ha flere treff. Vil kjøre oftere.

 

Hvis det hadde gått ann å dratt i gang noe lignende. Så kunne man bare invitert alle til kjøring. De som vil kjøre rundetider kan gjøre det og. Men det blir fullt lovlig å kjøre bredt!.

 

Hadde vært noe det, men det er nok veldig mye jobb! Blir ikke noe kjøring på de som arangerer.. Hvis vi heller var en gjeng som inviterte kompiser og deres venner blir det ikke så stort. Og de som vil kan jo komme, men det blir ikke noe reklame for "treffet" Veit det er flere "vennegjenger" som leier banen.. Hvis vi klarer å samle 20stk en kveld er det ikke så dyrt...

 

mvh Henrik som også har lyst til å kjøre mer!

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg...

 

Jeg er selv utrolig fersk innen drifting, men har veldig lyst til å prøve. Bilen min blir nok "ferdig" ( blir aldri ferdig ) men ihvertfall kjørbar i midten av September. Volvo 240. Den Rigges med bur 4punkts og Fia godkjente stoler. Kommer til å prøve å være med en del i fremtiden da jeg synes dette ser utrolig rått ut.

 

Vinteren er liksom helt konge for meg når det gjelder bilkjøring. Kan kjøre på småveier i timevis og leke meg. Det som er morro. Tror drifting på snø er den letteste måten å lære på!? My lettere å ha kontroll på en sladd på snø.

Er det forresten noen baner som er åpen for bruk om vinteren?

 

Sorry hvis dette var litt of topic.

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zerox

Veldig bra innlegg...

 

Jeg er selv utrolig fersk innen drifting, men har veldig lyst til å prøve. Bilen min blir nok "ferdig" ( blir aldri ferdig ) men ihvertfall kjørbar i midten av September. Volvo 240. Den Rigges med bur 4punkts og Fia godkjente stoler. Kommer til å prøve å være med en del i fremtiden da jeg synes dette ser utrolig rått ut.

 

Vinteren er liksom helt konge for meg når det gjelder bilkjøring. Kan kjøre på småveier i timevis og leke meg. Det som er morro. Tror drifting på snø er den letteste måten å lære på!? My lettere å ha kontroll på en sladd på snø.

Er det forresten noen baner som er åpen for bruk om vinteren?

 

Sorry hvis dette var litt of topic.

 

Det er mye kjøretreff på isbaner rundt i landet. Tenkte jeg skulle prøve å henge meg på litt på de og for å "tørrtrene" litt drifting i det våte element. Sigdal osv. Vi kan jo prøve å opplyse om vintertreff for isdrifting til vinteren.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår