Gå til innhold

Drifting og banekjøring (Lang tekst)

Ranger emnet


Pudding

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en rusten drittbil til 8000 kr som jeg kjører drifting med..

 

Nå har jeg ikke normal jobb engang, bare fattig student, og bruker penga på videokamera.. Så dekkutgiftene er det som tar kverken på meg.. Men jeg kjører da iallefall litt ;)

 

Forresten så kjørte jeg kvalik på arrangementet på våler sammen med Øversveen og Fredrik, men valgte å ikke stille i finalen da jeg ikke hadde noe der å gjøre ;)

 

Men ja vi må få legge planer for et arrangemang på bane eller plass nå til høsten, om vi rekker det..

 

Eller ialelfall få til et isbane treff i vinter ..

 

Jeg vet Lethal her på forumet har snakket mye om arrangering av isbane treff og har egnet sted, og sendt søknader om dette.. Får vi backet opp han med en "godkjent" søknad om drifting så kan jo det også være en muliget.

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har prøvd å dra på Rudskogen for å trene litt på drifting så ofte jeg har kunnet i år. Tror det ble har blitt 5 ganger så langt. NSK og Bilmekaniker.no treffene. Tror jeg har brukt opp 18 bakdekk i år, herja litt utenom Rudskogen og da. Alle de dekkene fant jeg på huggern og utenfor dekkomleggingssjapper. Alle syns jo det er flott at jeg henter dekk der. for da slipper de å kaste de.

 

Har lagt om halvparten av dekkene selv på motorklubben på jobben. Og resten har jeg vel betalt 100-200 kr for å få lagt om andre steder. baneavgiften har vel vært fra 250-500kr på rudskogen de dagene jeg har vært der. Bensin har jeg vel også brukt litt av og ikke minst olje. Jeg syns jeg har fått sladdet mye på på bane i år og det har ikke vært dyrt i det hele tatt. Jeg bruker 15" felger da. Hjelper litt på budsjettet det og så klart.

 

IMG_1183.sized.jpg

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drifte koster penger! Men kanskje ikke så dyrt som man tror! Som Hersker Hans sa her, dekk er gratis! Gå å let i søpla på de lokale dekkverkstende. Ligger masse dekk som er brukanes! De aller fleste har tilgang til en dekkmaskin (enten gjennom en kompis, motorklubb, bekjente osv). Har brukt ca 30bakdekk i år og det har ikke kostet meg mer en bensin for å hente dekkene!! Så det er ikke noen utgift annet en tid hvis man gidder! :) Sånn jeg ser det er best for meg er å drifte rundt på div. banetreff. Er ikke så dyrt med 300-500kr for å kjøre en flere timer på en bane! Men for meg så er den reelle utgiften ca 1000,- gangen for en kveld på rudskogen. Det i bensin, bompenger, inngang, osv.. Føler at jeg har fått kjørt en del i år, 6-7ganger på rudskogen + 2dager i sverige! Har garantert brukt over 10tusen på kun utgifter til kjøring i sommer!! Og det er det GARANTERT verdt! Er vanvittig morro! Hadde planer om å komme på Våler, men å kjøre 2timer opp for å kjøre 40min (delt på alle "drifterne) på fredagen, overnatting der oppe og 40min på lørdagen og så hjem! Ble for dyrt for meg iforhold til kjøretid! Men for all del! KJEMPETILTAK og ikke noe negativt om dette løpet! Men det å begynne å kjøre drifting aktivt føler jeg at er litt for dyrt for meg foreløpig! (ja, veit det er veldig billig i forhold til annen motorsport :) ) FIA godkjent bur/stoler/seler osv koster litt! Velger derfor å bruke disse pengene på "vanlige" banetreff inntil videre!

 

Men f.eks driftetrening på fornebu høres helt vanvittig ut! Slipper vel en helt vil baneleie der og hvis man kan "trene" uten lisens og med vanlig bil tror jeg dette kan bli en suksess! Da har dere hvertfall en fast deltager ;) DCN skal ha ros for alt de gjør!! :)

 

Det å bygge værstingbil for å drifte er bare tull! Trenger diffbrems/sperre og trekk på bakhjula. 150hk i en lett bil holder lenge! Kan ha det mye morro med det!

 

Mvh Henrik som like å kjøre bredt!

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSR

Hei folkens.

 

Mye bra her, selv om dere kanskje diskuterer ting som allerede er ute av verden. Jeg tenkte derfor jeg skulle gi dere en statusrapport på hvor ting står i dag.

 

Det er nemlig hverken baneeiere, arrangører eller NBF det står på lenger. Alle formaliteter er i orden, og vi har kommet til det punktet der vi må begynne å arrangere trening/konkurranser for å komme videre. NBF har annerkjent drifting og er veldig positive til sporten og dens utvikling. Deres jobb er imidlertid å legge noen føringer for hvordan sporten skal drives. Dette har de gjort, og det foreligger skriv på dette som DCN sitter på. Når det gjelder baneeiere må de forholde seg til dette, og så lenge formalitetene er i orden er det ikke noe problem å gjennomføre et arrangement. Imidlertid er det fremdeles noen hindringer...

 

Saken er nemlig den at alle de som prater og skryter av hvor interesserte de er i drifting ikke gidder å løfte en finger (med unntak av noen få ildskjeler som f.eks. Pudding og Hersker Hans). Ikke er det noen som gidder å ta kontakt med DCN for å sette seg inn i hva som faktisk foreligger av regelverk, og ikke er det noen som gidder å stille opp for å kjøre...

 

I stedet sitter alle på gjerdet i den tro at man ikke kan stille opp uten å ha en 200SX med 500hk og hete Nobuteru Taniguchi. Hvordan skal vi kunne gjennomføre noe som helst uten deltakere? På Våler ble vi faktisk invitert til å kjøre et løp sammen med NM i Roadracing! KNA Solør Motorsport gjorde en kjempejobb for å arrangere noe for oss. Det var helt gratis, og vi fikk bra med trening samt eksponering i lokalpresse. Hvor mange stilte opp i finalene? To stykker!!! Undertegnede og Øyvind Øversveen var helt alene. Også skylder dere på baneiere og forbund? De har faktisk ikke gjort annet enn å prøve å hjelpe oss. Forholdene ligger til rette de, det er bare å benytte seg av dem.

 

Helt konkret så jobbes det nå med å få til trening på Fornebu. Der finnes det en stor asfaltplass som NAF Oslo disponerer. Plassen brukes bl.a. til Autoslalom, og vil være perfekt til driftetrening. Det vil bli en løype markert med kjegler, og det vil finnes instruktører til stede for å hjelpe til. Ingen sandfeller eller jordvoller, bare asfalt. Og alle kan delta, uansett bil. Jeg kommer til å jobbe videre med dette, men det krever at dere som er interesserte i å kjøre faktisk stiller opp. Det koster mye tid å penger å arrangere noe som helst, og jeg gidder ikke å tape mer penger på dette. De pengene kan jeg heller bruke på å kjøre drifting i utlandet...

 

Mvh

Fredrik Sørlie

 

jeg var helt klar for å kjøre denne dagen på våler, men desverre var det noen ting som kom i veien. Nå utover sommern osv. så har jeg hatt problemer med bilen som har gjort det mildt sagt Vrient å få kjørt for meg (les: Motorhavari)

 

Har bare fått kjørt en gang i år og da rasa jeg.

 

men det skal sies at jeg var en av de som gladelig betalte en grei sum penger for å kjøre på driftday i fjor høst. og vil nok gjøre det ved neste anledning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gladlig kredittkortet for å få driftet :)

Åja, stemmer... det gjorde jeg allerede nå i helga! Hehe.

 

FSR: Hvis du/dere trenger hjelp med arrangør-ting er det bare å si ifra. Jeg stiller gjerne opp for å få sporten fremover!

 

Trening på stor asfaltplass hadde vært helt genialt... Det krever litt å komme igang med drifting, siden man gjerne må kjøre litt fortere enn man egentlig tør de første gangene. Men på en stor åpen plass med kjegler blir det helt annerledes. Da kan må presse bilen og seg selv så langt at man finner ut hvilke muligheter man har - uten at det får fatale følger om man kjører av.

 

Og til dere som tenker på hestekrefter... Jeg har i ca 300hk i min bil, men det er skjelden det er de jeg bruker for å få rompa ut. Det er stortsett farten og bremsingen inn i svingen som sørger for den biten. Hestekreftene er bare der for å holde den ute! Og det krever ikke så veldig mye hester å holde rompa ute når hjula først har sluppet.

 

Jeg har en '83 Toyota Carina også.. Den har vel 80+hk... Har klart å legge brei med den på asfalt og... Det handler bare om å ha nok fart. Forøvrig så kommer denne til å bli HARDT brukt på vinterens is-treninger! :)

 

Oppsummert så er det jeg vil si at folk bør prøve! Ikke sitt å tenk på at det kunne vært gøy å kanskje vurdere å lure på å teste litt drifting! Har du en bakhjulstrekker er det bare å komme seg på et treff og prøve. Sikkert delte meninger om dette, men jeg føler at jeg lærte veldig mye før jeg begynte å drifte ved å se på filmer som Best Motoring: Drift Bible. Har studert den sikkert 20 ganger... etterhvert som jeg har fått mer og mer bane-erfaring selv har jeg lagt merke til nye detaljer i Tsuchiya's kjøring. Ellers så har jeg lært det aller meste fra utallige timer på snøføre:)

 

Det er en på forumet her som har denne signaturen:

"Bruk vett, ligg bredt!"

 

Bra signatur! For meg har den dobbel mening:

1. Bredt er fett!

2. Bruk vett i trafikken - Ikke ta unødvendige sjanser på vanlig vei. Det er ingen av oss som vil at noe så gøy skal ende i tragedier.

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Precious

Nå har jeg hørt rykter her i byen om at grunnen til at det ikke arrangeres noe på den banen som var snakk om på Geiteryggen i skien er fordi rådmannen i skien sier nei.

 

Kan rådmannen bestemme det aleine? knallbra. Norge i et nøtteskall.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... først tenkte jeg at jeg ikke hadde noe vettugt å si her. Sist jeg leste i tråden følte jeg meg truffet av det FSR sa om at "vi" ikke gjør noe for å få i gang noe. Det er jo sant! Selv har jeg sikra meg de fleste gromdelene, trenger "bare" resten samt en garasje så jeg får gjort tinga skikkelig. Jeg har bare ikke fått ut fingern. Er litt godt å ha den der også ;) neia...

 

Angående dumme rådmann har vi to av samme alen i min kommune også. Han/dem hater alt som durer, og dermed det er "umulig" å få til noe herover. Det er mange av oss mellom 20 og 40 som har lyst på å lage en isbane her, men da det ikke går må vi ta til takke til med å kjøre 5-7 mil til Lisjøen bortafor Elverum. Det har vært en relativt dyr løsning samme om en har skilter, prøveskilt eller biltralle...

 

Banen i seg selv er kjempefin, men har slitt noe med snøfattige vintre og lite is. Også virker det som om de som har vært flinke og driftet banen har tapt interesse av div. årsaker. Så "vi" har blitt forespurt om å ta over drifta, men jeg vil ikke det når det ligger så langt unna. Jeg vet om et par andre banar i Hedmark men de er enten illegale eller reservert politiet..

 

Hvordan er det med isbaner og/eller egnede innsjøer ellers i landet?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er helt feil holdning...

 

heller arrangere en øve / planleggings dag til våren

 

også komme på gatebil til våren som "en helt sjef overraskelse" med å tvinge frem et lite ehh drifteheat / show på banen eller.no....

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk lappen i fjord 23.12 gjorde ikke annet en å slenge med rompa mest på steder som skedsmohallen og andre parkeringsplasser. mensiden jeg har dame som bor i sarpsborg å bor selv i lillestrøm så fant jeg en lang kronglete undertrafikert grusvei da er det bare å skru opp musikken og gå fult ut...

men det var egentlig ikke det jeg hadde tenkt til å skrive det jeg skulle si var at selvom jeg ikke har drevet med drifting så har jeg på en måte det. eneste jeg ser på som en utgift fordi jeg har ligget sidelengs var at nå er halvparten av piggene på dekka borte.. å det er bare fordi det var lite snø forje vinter...

men hvis man foreksempel hadde leid tryvann eller no da.

bare gjør det lovlig onkel tokk hvist noen i fjord. men poenget er det koster ikke noe serlig mere å drifte om vinteren en å kjøre fort.... jeg blir med på alt som er av vinterdrifte møter.. for oss med under 100hk er det ikke like morro.....

 

Ps. bra innlegg.

Mvh. Fredrik

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår