Kaksa Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Noen som veit hvilke kjøreskuler i Ålesunds-området som har slike kurs? Kva det koster og hvor gammel eg må være? Siter -Kim- 1996 Volvo S40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spiffo Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 koster ikke mye. jobben betalte min. men tror det koster rundt 2000,- og du må være 18 år. hvor i ålesund du kan få tatt den aner jeg ikke:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zoom Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Militæret spanderte på meg, fikk beskjed om at hvis vi skulle tatt det kurset sivilt så hadde det kosta ca 4000. Men pris kan jo variere fra sted til sted også.. Siter Saab 9-3 1.8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 det koster 3500kr. og du kan ta det fra og med du er 16!! ikke 18. jeg tokk det dajeg var 17. Siter Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orja Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 du har ikke lov og kjøre truck alene hvis du er under 18 år Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaksa Skrevet August 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Snakket med folkeuniversitetet i M&R i dag. Eg kunne ta lappen no (er 17), men eg måtte då sette opp ei fadder-ordning med bedrifta eg jobba i fram til eg blir 18. Trur det er 3500 det koster å ta lappen. Noen som har peiling på om "fadderen" min er nødt til å halde auge med meg heile tida når eg kjører truck? Siter -Kim- 1996 Volvo S40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
taxidriver Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Originally posted by Kaksa Snakket med folkeuniversitetet i M&R i dag. Eg kunne ta lappen no (er 17), men eg måtte då sette opp ei fadder-ordning med bedrifta eg jobba i fram til eg blir 18. Trur det er 3500 det koster å ta lappen. Noen som har peiling på om "fadderen" min er nødt til å halde auge med meg heile tida når eg kjører truck? hadde sånn ordning for et noen år siden selv. kjørte så mye jeg ville, bare du kjenner'n så går det sikkert bra:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaDDoG Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Originally posted by Kaksa Snakket med folkeuniversitetet i M&R i dag. Eg kunne ta lappen no (er 17), men eg måtte då sette opp ei fadder-ordning med bedrifta eg jobba i fram til eg blir 18. Trur det er 3500 det koster å ta lappen. Noen som har peiling på om "fadderen" min er nødt til å halde auge med meg heile tida når eg kjører truck? neida.... så lenge fadderen stoler på deg at du kan kjøre truck så driver du som regel for deg selv når du kjører. et annet tips er å høre med yrkesskoler som har transportfag linja. De har også ofte kurs i ferier etc. netopp på trucklappen. Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbymann Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Jeg tok lappen via jobben på Kristiansand Truckopplæring ( http://www.kto.no/) kosta vel rundt 3000.... de holder kurs overalt i norge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Har nettopp idag fått vite at jeg har fått jobb på lageret på ikea, og da får jeg trolig trucklappen av de... Gleder meg allerede, rævkjøre litt trøkk...neida; kjører ca alltid fint jeg Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallohallo1 Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Noen som vet hva kravet til fadderen er? hvor lenge han må ha hatt truckførerbevis osv.. Siter 2004 Golf V 2.0TDI Sportline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Om jeg ikke husker helt feil må en fadder ha "rimelig erfaring" fra truckkjøring eller noe slikt, men om du venter litt kan jeg se i truckteorien. :) Forøvrig er jeg litt forvirret, når jeg kjørte opp, og det var i vår, var grensen 18 år for å få utstedt bevis. Du KAN delta på et kurs, men vi fikk klar beskjed om at ikke kunne få utstedt bevis før vi var 18. Edit: "Opplæringsvirksomheten/instruktøren kan overlate den praktiske opplæringen av truckførere til en "fadder". En "fadder" skal ha truckførerbevis i de klasser det gis praktisk opplæring i, og ha minst 1 års erfaring med truckkjøring, og være utnevnt av ledelsen i samråd med truckinstruktør og verneombud. "Fadderen" skal se til at opplæringen foregår etter opplæringshåndboken. "Fadderen" må følge regelverket og de instrukser som gis av virksomheten/instruktøren." :) Finner ingen informasjon i boken vdr. aldersgrense, men jeg er ett hundre og ti prosent sikker på at min instruktør sa at en måtte være 18 år for å få utstedt truckførerbevis. Men for å få klargjort dette, ta kontakt med arbeidstilsynet. Det er deres område. Rent teknisk kan du jo kjøre truck så mye du vil uten truckførerbevis, det er først når den brukes i yrkesøyemed at du trenger truckførerbevis, og det faller under arbeidstilsynet. :) Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotassen Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Du må være 18 år for å få utstedt bevis. Du kan gjerne ta kurset når du er 16/17, men får det ikke før du er 18. Kjører du truck der veitrafikkloven gjelder, kan du stå i fare for å bli bøtelagt. Fadderordningen gjelder kun ved innendørs/avsperret område. Når jeg jobbet hos Smith stål, var det en kar der uten bevis. Han kjørte truck, rygget i en bil, baluba med forsikring, og politi var på stedet. = Fører gikk fri, bedrift fikk helvete. Er en grunn for at det finnes truckførerbevis. En truck er TUNG, og hvis man ikke vet hvordan man behandler/kjører en truck, ikke rør den. Kjørte selv stortruck i et halvår, og ble aldri helt vant med det, men det gikk til slutt. Siter 2002 Ford Mondeo TDCI 1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg - Internett er for hardbarka rødtopper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Du kan da helt fin kjøre truck på vei. Aldri med last, det er så, men en truck kan flyttes på vei så lenge man har førerkort til klasse b. Men vektmessig er det virkelig ikke lettvektere. Folk innser ikke alltid at hele bakenden er en kloss med metall, og veier alt fra et par tonn til mer enn ti tonn. På skolen min var det en gang noen som "skumpet" borti skolebygget med ræva på trucken når han snudde. Solid murbygning. Hele bygget kjente det, og det ristet støv av absolutt alt i verkstedet. En truck er seriøse saker (jepp, jeg vet, det høres ganske rart ut). Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg