Gå til innhold

Hvit matt farge på oljen, hvorfor?

Ranger emnet


clone baby

Anbefalte innlegg

Hei, har litt problemer med micraen min (k10 85mod)

 

Når jeg starter den og ruser den litt så kommer det masse hvit røyk ut fra eksosen. hvorfor?

 

Når jeg peiler oljen så er den ikke slik som den var da den var ny, asså den er matt hvit. hvorfor? Kan det være årsaken?

 

motoren ser ut til og lekke litt kjøleveske i kjøten der røret går inn i kjøleveske pumpen på motoren. Kan det være årsaken?

 

Når jeg kjører bilen på høyt turtall, virker det som bilen hoster. Hvorfor?

 

Håper dere kan hjelpe meg med dette, skal godkjenne den om ikke lenge og må nesten ha dette i orden :(

 

 

Mvh Finn Aka Clone baby

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orph

At den er litt 'melkete' betyr vel som regel at toppakningen er røket...

 

Hvit røyk kan støtte oppunder dette (kjølevann kommer inn i forbrenningen.

 

Kan dette oxå være skylden til att bilen går seg fort varm?

 

kan det være sprekk i blokken oxå? eller ville det gått værre da?

 

Har du peiling på hvorfor bilen "hoster" på høyt turtall?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioioioi! Akkurat det du beskriver nå har jeg hatt på min bil. Den hostet å harket akkurat som du sier å det blir bare værre å værre. Ikke kjør bilen en meter til! For all del.. Til meg var det toppen som hadde røket.. ikke bare pakningen. Hvis du kjører med dette ødelegger du bare mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orph

Ja, den går seg som regel varm hvis toppakningen er røket. Samme symptomer kan oppstå hvis det er skader på toppen. Hvis toppakningen er røket, er vel som regel toppen skeiv uansett, siden du antakeligvis har kjørt litt med den i ettertid.

 

Hmm, jeg får ta meg en tur ut og sru på'n, ta litt bilder og se hva jeg finner..

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit,sørpete olje er ensbetydende med vann i olja og dårlig smøring...du risikerer å totalrase motoren hvis du kjører med det.

 

Bytt olje (og filter,seff) så fort som overhode mulig (det betyr om 10 min / i morra,ikke etter streetmeet'et :D ) ,sjekk så etter noen mil om den blir sånn igjen...blir den det,er det nok mer enn toppakningen som er gåen...toppen eller sylindervegg som er sprekt,tenker jeg..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vits å gi gutten alvorlige depresjoner her.

 

symptomene du beskriver er ett skolebokeksempel på røket toppakning. sylindervegg med sprekk og skeiv topp tror jeg igrunn du bare kan glemme. (kan jo seff være tilfelle)

det du gjør

 

1. IKKE kjør bilen

2. Skru av toppen

3. Send den til planing (om den er litt skeiv så hjelper det å plane, be fyren om å sjekke status på kamaksel, ventilløftere og ventiler. og om han ikke er så dyr så be han porte toppen også)

4. sett på ny pakning (husk lim)

5. skru på toppen (husk rekkefølge på boltene samt moment)

 

husk og tapp ut oljen først slik at det bare er å helle på ny og bytte filter når alt er ferdig

 

bytt samtidig kjølevesken. den kan være litt skadet (oljesøl)

 

når du er i gang tar du bensinfilter og luftfilter ;D (husk og ta trykket på bensinsystemet før du peller av filteret. eller så får du deg en uønsket dusj av mange biler)

 

så er du good to go :D:D

 

 

For å adressere symptomene dine:

1. ojle i kjølevannet forklarer jo seg selv

2. grøtete og misfarget olje er resultat av vann i oljen

3. hvit røyk ut av potta er at vann har kommet inn i forbrenningskammrene

4. sur når du ruser er at jo høyere turtall, jo større vakuum, jo mer sansynlig er det at den trekker falsk luft om toppakningen har gått.

 

så det du ser er mange bieffekter av samma problem. så det er ikke så alvorlig ;D

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår