bozzo Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Nå er det KUN gnist jeg mangler.. :eek: Har vært på Meka og kjøpt meg Haynes bok til 740/760 i dag, men finner ikke ut noe mer.. Alt annet fungerer, lamper i dashen, bensinpumpe... Men er ingen gnist som sagt.. Det er Motronic tenningssystem på denne motoren, er den ikke da styrt av hjernen? Håper noen kan legge ut gode tips her, har målt alt på coil etc etc.. -bozzo- Siter '95 Nissan 200sx S14 ----- x'85 Volvo 240 TIC :hammer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Jo, det er motronicboksen som styrer tenninga på B23et og B230et. Bensinpumpa, skal begynne å gå idet du kjører startern. Den skal ikke gå når du skrur på tenninga. Har du satt inn motoren i en 240 eller har den bare sluttet å starte? Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bozzo Skrevet August 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Den er blitt flyttet over fra en 740/760 og nå starter den ikke.. Har i bunn og grunn funnet ut at hjernen ikke får strøm.. Prøvd å lagt opp ledning fra Coil, men det hjalp heller ikke noe særlig.. Andre tips til meg? Reiser nå på 3 dagers ferie, så send eventuelle tips til sms min.. 95177209 :D Ser innom igjen på fredag hvis jeg ikke får til før. -bozzo- Siter '95 Nissan 200sx S14 ----- x'85 Volvo 240 TIC :hammer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet August 10, 2004 Rapporter Share Skrevet August 10, 2004 Da må du bare feilsøke da. Det er 4 bokser du skal ha på det ledningsnettet. Motronicboksen, styreenhet for tomgang, ETCsluttsteg og forkoplingsmotstanden til dysene. Du må sørge for at lednigene er jordet der de skal og at det er strøm der det skal. +siden på coilen skal ha +12volt. - siden på coilen blir styrt av ledning nummer 1 på styreenheten. Den er hvit og litt tjukk. Det er flere hvite ledninger som går inn i styreenheten. Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bozzo Skrevet August 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 På motoren min er det kun Motronic-boksen... Har lett igjennom hele den forrige bilen etter forkoblingsmotstand og alt det andre du nevnte, men fant det ikke noe sted i bilen, så spørs om det rett og slett ikke er på motoren min.. Er som sagt før en B230-blokk med 405 topp og B23ET-sprut.. Mener jeg ihvertfall... -bozzo- Siter '95 Nissan 200sx S14 ----- x'85 Volvo 240 TIC :hammer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bozzo Skrevet August 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Jeg har lagt ny ledning til minuspolen på coilen.. Men hvor skal jeg legge strømmen inn i Motronic-boksen? Jeg regner med at den må ha strøm? Kan noen gi meg tips på dette pliiiz? Trenger SERIØST start på kjerra i kveld.. :D TIPS FOLKENS :D Må da være noen som har gjort noe lignende før? Eller, alle som har bygd om har vel lagt strøm til Motronic-boksen? :D Siter '95 Nissan 200sx S14 ----- x'85 Volvo 240 TIC :hammer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Du kan helt sikkert koble fra pluss på tenning til motronic boksen. Mener det er koblet slik på min. at den får konstantstrøm fra batteriet pluss en tenningsdel slik at den "våkner". Jeg har da en b230F men det burde ikke være så sinnsykt stor forskjell. Jeg finner ikke Haynes boka mi her, men det er koblingsdiagram i den. Studer det nøye du ;) Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Du har vel en giver på svinghjulet... Har du sjekket denne, og er kontakten satt riktig vei? Tykk hvit - till -1 på Coilen Tykk grønn - Strønforsyningen til Motrinic releèt Orange - (ikke sikker) mulig Gul/Svart - Jordkabel fra boksen til bensinpumpe releè Rosa - Til startmotor Blå/Rød - Styring till Motronic-releèt Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bozzo Skrevet August 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Jeg har koblet på det meste av dette, men ikke alt det du sa der parelius.. Skal sjekke i morra.. Siter '95 Nissan 200sx S14 ----- x'85 Volvo 240 TIC :hammer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Ikke ta det for sikkert det jeg skrev.... Studer koblingsskjemane skikkelig først! Har du montert følerene/kontaktene feil blir det ikke noe gnist! Håper dette hjelper deg litt på vei :) Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Det er 2 givere over svinghjulet. En for motorens turtall og en for motorens posisjon. Hvit ledning skal IKKE koples på +siden av coilen, men -siden. +siden på coilen kopler du på tenninga, dvs at den får strøm når tenninga skrus på. Den skal ikke koples via noen bokser. MEN den hvite kommer fra motronicboksens ledniing nummer 1. Den er hvit og tjukk:) Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bozzo Skrevet August 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 Jeg glemte jo selvfølgelig å snu om på de to følerne i går.. Skal prøve det i dag, og hvis det ikke hjelper så kommer jeg tilbake til dere... Eneste jeg har koblet inn på det hvite releet før motronic-boksen er tykk grøn, pluss fra batteriet og jord tror jeg.. Husker ikke helt, men tror det.. Trenger jeg mer?? -bozzo- Siter '95 Nissan 200sx S14 ----- x'85 Volvo 240 TIC :hammer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet August 14, 2004 Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 På det hvite releet, er det vel en grønn, brun, svart/gul, rosa og en som er blå/rød. Brun skal koples direkte til + på batteriet. Blå/Rød skal koples på tenninga, dvs ett sted det er strøm når tenninga settes i posisjon2. Rosa skal til bensinPUMPENE Grønn skal koples til motronicboks, ETCsluttsteg og dyseforkoplingsmotstanden. Gul/Svart skal koples på nr20 i motronicboksen. Det er ett jordingsimpuls for bensinpumpa. Du kan måle motstanden mellom den og ett annet sted som er jorda på karosseriet når du kjører starteren. VIKTIG!! På denne motoren går bensinpumpa KUN!! når motoren går eller når starteren går. Det er ikke som på mange andre biler der bensinpumpa går 2-3 sekunder når tenninga skrus på. Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bozzo Skrevet August 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 Originally posted by btl På det hvite releet, er det vel en grønn, brun, svart/gul, rosa og en som er blå/rød. Brun skal koples direkte til + på batteriet. Dette er gjort.. Originally posted by btl Blå/Rød skal koples på tenninga, dvs ett sted det er strøm når tenninga settes i posisjon2. Finner jeg en ledning der inn som jeg kan koble meg innpå eller hva? Originally posted by btl Rosa skal til bensinPUMPENE Pluss eller minus? Originally posted by btl Grønn skal koples til motronicboks, ETCsluttsteg og dyseforkoplingsmotstanden. Grønn ligger inn i Motronic'en ja, men har som sagt 100000 ganger før hverken ETC sluttsteg eller dyseforkoplingsmotstand.. Originally posted by btl Gul/Svart skal koples på nr20 i motronicboksen. Det er ett jordingsimpuls for bensinpumpa. Du kan måle motstanden mellom den og ett annet sted som er jorda på karosseriet når du kjører starteren. Nummer20 finner jeg da sikkert ved å lese meg frem i koblingsskjema... Takk for alle disse tipsene, skal se hva jeg får til senere.. -bozzo- Siter '95 Nissan 200sx S14 ----- x'85 Volvo 240 TIC :hammer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.