Gå til innhold

Billig åpent luftfilter


Jafo

Anbefalte innlegg

Hadde litt ledig tid igår så jeg tenkte jeg skulle forsøke å lage et billig (nesten) åpent luftfilter.

Et Ekte K&N filter som passer koster 2400,- som ikke er aktuellt akkurat nå ;)

 

Den orginale boksen kjenner vel alle:

image_00014.jpg

 

Fant fram Vinkelsliperen og saget toppen av den akkurat i overkant av den fremre festebraketten.

image_00015.jpg

På høyre siden kuttet jeg litt nedover, for å gå klar av hullet til resonansboksen, på venstre side skrådde jeg litt oppover for å gå klar av "tunellen" under boksen, som går til det teite røret som ender foran motoren.

image_00016.jpg

Ved å kappe slik blir det bare en sår-kant, samt at alle fester er intakte.

Ved festet til luftfilteret (ringen) lot jeg det stå igjen en 1,5-2 cm slik at ringen skulle være stabil (og tett).

Med fil og litt svart lakk ble det ikke så halv-gale ;)

image_00017.jpg

Hvordan det ble??

Luftfilterlyden den er der, selv om den ble ganske "hard" (resonans i de avsagde veggene i boksen??)

image_00018.jpg

under en 3000 rpm, føles det som motoren gir litt bedre respons, trekker litt bedre.. Siden "luftfilterlyden" begynner over 3000 så tror jeg ikke dette bare er innbildning

image_00019.jpg

Over 3000 tror jeg det ikke er noe særlig mere effekt, men det låter rimelig tøft, fordelen er at på tomgang er den jo like lavmelt som Mazda'en til naboen ;)

Men, nå brukte jeg filteret som stod orginalt i GLSi'en, som er ganske "kompakt" med "vegger". Filteret som stod i GTi'en er mere "åpent", men veldig møkkete, skal prøve å støvsuge det, og se om det blir bedre..

 

:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. dette så intressangt ut.. jeg har gjort det på denne måten jeg.. ikkeno lyd ble det utav dette iallefall :(

Har stengt av alle luft veier å tatt ut orginal filteret pga Luft mengde måleren. Den er BIG size!! Som dere sikkert vet.. hehe.

motor_08.jpg

Hvor selger de det k&n filteret som passer da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----- Original Message -----

To: guri.elisabeth@kollevold.no

Sent: Tuesday, July 27, 2004 1:42 PM

Subject: K&N til '91 Galant GTi-16V

 

 

Heisann

 

er på jakt etter luftfilter til min '91 Mitsubishi Galant 2.0 GTi-16V

 

Jeg har fått tips om at filteret 57-5500 skal passe hvertfall til 8v

versjonen av samme motoren.

Det ser ut til at 16V motoren har en noe lengere luftfilterboks enn 8v, mens

selve luftmengdemåleren (som sitter inne i filteret) ser lik ut.

 

eventuellt pris??

 

----- Reply -----

 

Dette filteret er på hylla. koster 2400,-, +frakt

mvh

Guri Elisabeth

 

 

----- Tipset ------

fant jeg her:

http://www.mitsuclubsweden.com/forum/viewtopic.php?t=982&highlight=575500

Post #8 for bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, angående fetere luftfilter.....

 

Dette begynner å bli lenge siden, men har snakket litt med krogslund bildeler som de heter, å de kunne skaffe meg åpent luftfilter + jern rør "erstatter gummi-røret til innsuget, alt skal passe rett på uten modifikasjoner ( til og med luftmengde måleren ).. Prisen den nette sum av kroner 1000+ frakt.. Husker ikke mer om dette nå, men skal ta en telefon til dem angående saken... De måtte bestille fra holland, tar tid...

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v|ncenT^

Hmm, angående fetere luftfilter.....

 

Dette begynner å bli lenge siden, men har snakket litt med krogslund bildeler som de heter, å de kunne skaffe meg åpent luftfilter + jern rør "erstatter gummi-røret til innsuget, alt skal passe rett på uten modifikasjoner ( til og med luftmengde måleren ).. Prisen den nette sum av kroner 1000+ frakt.. Husker ikke mer om dette nå, men skal ta en telefon til dem angående saken... De måtte bestille fra holland, tar tid...

 

Daramdiram!! Pling pling! Finn ut! :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går rykter om at du brøt fartsgrensa jafo ???

 

Hadde du tatt opp med mobilen din sa du, ta opp med photo kamera med video funksjon, det gjorde jeg, ble ikke så ille =)

 

EDIT : Retta på litt norsk skriving =)

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Uten at jeg har testet konkret, tror jeg man vil klare 100kmt på andre gir. (ett lite stykke inn på rødmerkinga), men i praksis er det mere effekt ved å legge inn tredje på en rundt 90-95, slik at man treffer hundre så vidt inn på tredje..

 

Hvis det var det du lurte på :)

 

Jupp, begynte å lure... He, he... Slik jeg har opplevd det også. Btw, slår sperren inn på 8000 eller rett før? Har ikke fått testet det skikkelig.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

 

Den gamle forrige galanten jeg hadde ( som jeg akkurat har solgt ) fant jeg turtallsperra.. 8200 rpm, da hadde jeg 2.gir ( ca. 95km/t ) var litt moro, men også litt glatt.. heh

 

Må nevne det at dette var med japansk motor og girkasse ( Girkassa hadde meget lav utveksling.. dvs. 3000rpm i 80km/t i 5.gir !!! )

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår