Gå til innhold

Kjøpt 240, now what?

Ranger emnet


chiller

Anbefalte innlegg

Ok Ståle. Biltema burde du holde deg langt unna ved mindre du skal ha verktøy.

 

Regreim kjøper du orginalt hos volvo, eller så stikker du innom Jacobs Auto-Supply i oslo.

 

Mens du er hos volvo eller jacobs så handler du med deg bensinfilter, oljefilter, luftfilter og thermostat. Olje er det ikke så veldig farlig hvor du kjøper. Men ring volvo og hør hvaslags olje som de anbefaller, så drar du på mekonomen eller torshov bilrekvisita og kjøper. Forgasserolje kjøper du hos volvo. samme som med automatkasseolje, bruk kun orginalt.

 

Bilen ser jo ut som den er i god stand, men du burde få behandlet den under. vinteren er like rundt hjørnet, og gamle volvoer er ikke veldig glad i å kjøre rundt i saltlake. Om du gjør det selv eller sender det bort bør den tectylbehandles.

 

dersom du skal gjøre det selv er det meget enkelt: skrap, vask, puss, rusthindrene stoff, og så hammerrite eller noe som er godt bestandig mot vann og steinsprut.

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jas

og se til å få på det volvo merket i grillen igjen!!! det er jo da den er pen!

 

Hehe, smaken er som baken.. Full av dritt ;)

 

P.s- Ser det står comfort under blinkersen,i tillegg har den en stripe langs med nedkant av døra.Er dtte en ukjent modell jeg aldri har sett???

 

Flere jeg har møtt på som har stussa på dette.. Lurer på om "comfort" sikter til cruisecontrollen. (4-trinns manuell og cruisecontroll.. herlig kombinasjon) ;P

 

Speaking of, noen som vet hvordan jeg kan feilsøke cruisecontrollen? Kan jo være alt fra armen på rattet, til pumpa til slanger til sikringer....

 

Hvor fikk du tak i de felgene? er på utkikk etter noe lignende selv

 

De er av merket fondmetal. Kjøpte de av en kompis for 3 laken, får volvo "senterringer" til uka!

 

 

Du har en solex-cisac forgasser på den der. Trenger ikke tenke på gasser-olje. Gjelder bare gamle zenith, stromberg og su-gassere det. A-motorer. Bare pass påå at alle vakuumstøringene er iorden så er alt gull.

 

Ja, fant ut det jeg også :p Nesten litt flaut.

 

Hva må man betale for noe som det der? Så jo ut som en helt grei bil, hvertfall på det siste bildet der

 

Jeg ga 25.000 for den, mange vil nok si at det er alt for mye. Men den har kun gått 135.000, vært tectylbehandla i 95 og i 98 og fulgt servicer til 2002 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I haynes står det SAE 10-40, til girkassa SAE 80-90

 

Hvis den bruker olje så kjører du noe billig, hvis ikke kan du kline på noe dyrt, hvis den lekker litt bør du ha mineral olje, den er tjukkere så den renner ikke like lett gjennom simringer og pakninger

 

Når K motoren funker som den skal er det er drit bra motor, men når den streiker er det best å bytte hele driten å sette inn A eller E - F. K-forgasseren er ikke helt enkel å ha med å gjøre siden det er så mye vakum drit å hælvete + at trimme mulighetene er små, granada gasser, K kam og eskos er vel det eneste som lønner seg å gjøre med den. Det som er digg er at den går på 92 oktan og har el-tenning så du slipper tenningsbank

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by chiller

Kjøpt meg min første bil, kravet var bakhjulstrekk og da blei det naturlig nok en 240 :)

 

Så starter det spennende. Jeg har tenkt å foreta en liten service på den.

Bytte olje, bensinfilter, oljefilter, forgasserolje og registerreim. Hva slags olje skal forgasseren ha? Noen andre ting jeg burde tenke på? Hvor bør registerreima kjøpes, ikke biltema?

 

Regreim er best kjøpt på volvo eller seriøs forhandler. Biltema=Feiltema. Likedan med oljefilter og luftfilter.

 

Helsyntetiske motoroljer er best. Husk å se etter API godkjenning, API SL er det nyeste. Helsyntetisk lekker mindre fordi den er tilpasset motor bedre. Får du lekkasje med helsyntet er det nesten helt sikkert noe annet enn oljen.

 

Volvosix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvosix

 

Regreim er best kjøpt på volvo eller seriøs forhandler. Biltema=Feiltema. Likedan med oljefilter og luftfilter.

 

Helsyntetiske motoroljer er best. Husk å se etter API godkjenning, API SL er det nyeste. Helsyntetisk lekker mindre fordi den er tilpasset motor bedre. Får du lekkasje med helsyntet er det nesten helt sikkert noe annet enn oljen.

 

Volvosix

 

Sikker på dette. Da jeg kjøpte min første bil byttet jeg til helsyntetisk olje, og den lakk noe så inni hælvete - brant opp 2 liter på en kveld. Så byttet jeg til 10-40 mineral olje, da brukte jeg 2 liter i uka. Så jeg vet ikke helt jeg. Mineral olja er tjukkere enn syntetisk olje og renner derfor tregere gjennom simringer og pakninger i motoren.

 

Da 240 ble produsert brukte man bare mineral olje, så jeg tror nok at motoren er tilpasset for mineral.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars_b

 

Sikker på dette. Da jeg kjøpte min første bil byttet jeg til helsyntetisk olje, og den lakk noe så inni hælvete - brant opp 2 liter på en kveld. Så byttet jeg til 10-40 mineral olje, da brukte jeg 2 liter i uka. Så jeg vet ikke helt jeg. Mineral olja er tjukkere enn syntetisk olje og renner derfor tregere gjennom simringer og pakninger i motoren.

 

Da 240 ble produsert brukte man bare mineral olje, så jeg tror nok at motoren er tilpasset for mineral.

 

Har hørt masse historier om dette, men aldri opplevd det selv. Tviler sterkt på om syntetisk olje lekker mer enn mineralolje, mineralolje er ikke så homogent sammensatt. Den har både lange og korte molekylkjeder, de korte lekker, mens de lange og middels lange ikke lekker. Unntatt er selvsagt om du har for dårlig tetting i motoren, da lekker det uansett oljetype.

 

Det du sier om at mineralolje renner saktere gjennom motoren skulle vel bety at oljepumpa ville skape større oljetrykk, hvordan tror du det går med pakninger da? Eller: vil syntetisk olje da gi lavere oljetrykk... siden den renner så mye fortere må den vel pumpes flere ganger gjennom motoren pr minutt eller? Ifølge det jeg nevnte over er mineralolje en mindre homogen olje, med både lange og korte molekylkjeder. De lange kjedene kan sees på som tjukk olje. Syntetisk har bare riktig lengde på kjedene, og gir derfor best smøring, best oljetrykk. I tillegg har syntetisk best motstandsevne mot oksidering osv.

 

Olje må tilfredsstille mange krav foruten smøring: kjøling, oksydasjons"motstand", evne til å ta opp fukt og bensin uten å miste smøreegenskaper. dette er syntetisk best til. Kjør på hva du vil, men lekker det syntetisk er det sannsynligvis feil på en pakning i motoren din!

 

Volvosix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår