Gå til innhold

Liten tanke angående svinghjul!

Ranger emnet


tosk

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hayabuza

veldig hyggelig bilde som legges ut...

 

gleeeeder meg til å kjøre bil.. :cocain:

 

men det der skjedde vel på meget høyt turtall? damndamn

Det skjedde ved en bomgiring. f.eks Man drar ut bilen på 3.gir, og smellern i 2.gir:) eller drar den ut på 2dre og smellern i 1.gir:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det så mye og hente på dette at det er noen vits og risikere beina på dette??

Skulle jeg nå letta svinghjulet ville jeg kjøpt dette ferdig, så kan man heller saksøke produsenten hvis det skjedde noe :D

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

Er det så mye og hente på dette at det er noen vits og risikere beina på dette??

Skulle jeg nå letta svinghjulet ville jeg kjøpt dette ferdig, så kan man heller saksøke produsenten hvis det skjedde noe :D

Er vel forsent å saksøke produsenten, hvis beina allerede er kappet av.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Er vel forsent å saksøke produsenten, hvis beina allerede er kappet av.

 

 

 

Penger BTL, penger!!

 

Dere må da gjøre som dere vil for og få det bitte bitte bitte lille extra dyttet....

Syntes enkelte her burde tenke litt mer på å lære og kjøre før de tar sjansen på montere en sagblad under bena.

Jeg for min del tar ikke den sjansen....

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

Syntes enkelte her burde tenke litt mer på å lære og kjøre før de tar sjansen på montere en sagblad under bena.

Jeg for min del tar ikke den sjansen....

 

Støtter oppom den der ja... Meg selv inkludert i den "lære å kjøre"-biten.. :D

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

 

 

 

Penger BTL, penger!!

 

 

Dette er ikke thy Glorious United States of thy ol' America.. Her må du betale for din egen dumhet.. hehe.

 

Seriøst. Naboen kjøpte en alkohol brenner for å ha med på tur i fjellet fra USA. Og der sto det i instruksjonsboka. og jeg siterer

 

"Do not put head above flame!" This causes serious injuries and death may occur!"

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gromit

 

Dette er ikke thy Glorious United States of thy ol' America.. Her må du betale for din egen dumhet.. hehe.

 

Seriøst. Naboen kjøpte en alkohol brenner for å ha med på tur i fjellet fra USA. Og der sto det i instruksjonsboka. og jeg siterer

 

"Do not put head above flame!" This causes serious injuries and death may occur!"

 

Jævlig bra :D

 

Blir jo saksøkt for alt nedi der...

Kikker man for hardt på naboen kan du risikere og havne i Curtis Cuort :D

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

Her er linken til svinghjulsrastråden jeg laget for lenge siden...

 

 

Du som har litt kontakter og kansje har gjort dette selv. Får man så mye ut av letting??

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ikke lett det originale svinghjulet med mindre en har lyst å bli invalid (langsmontert motor) eller død (tverrstilt). Når et 10-kilos svinghjul EKSPLODERER på 7000 RPM kan folk med omløp i hodet forestille seg konsekvensene.

*Jo lettere svinghjul, jo mindre masse må motoren dreie med seg rundt (i praksis betyr dette bedre aksellerasjon).

*Det er ikke noe som helst som likner på momenttap på lave turtall.

*Det er lettere å kvele bilen når en starter fra stillestående.

*Motoren er mere responsiv, øker og synker i turtall fortere.

 

Jeg så en N/A-trimmet Honda B16A-maskin i USA som hadde fått lettet originalsvinghjulet. Lang historie kort; det eksploderte på nesten 10.000 RPM. Bitene av svinghjulet hadde skjært igjennom hele frontpartiet på bilen som en varm kniv i smør, inkludert de kraftige "Only-In-America" stålbjelkene som ligger i støtfangeren foran. Dette skjedde på en dyno, og biter av svinghjulet gikk inn i betongveggene, og noe fløy opp igjennom taket. Bare et mirakel gjorde at ingen ble skadet, da startmotoren som ligger mellom girkassa og kupéen (tilfeldig?) hindret bitene i å nå dit. Karrosseriet og motoren var bare søppel etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang man tenker på å lette orginalsvinghjulet,kan man ta en titt på en dreiebenk....snurr den i gang på 3000 rpm (eller maksturtallet ) . Ganske respektinngivende rotasjon på det som sitter i benken da....og på en vass motor kan du gange det du ser med 3. Så kan du tenke deg hvor fort og ustoppelig den saken du har i benken er,hvis den løsner på "bare" 3000 rpm....og spørre deg om du ikke egentlig har lyst til å sveise deg et 8mm skjold i tunnelen/torpedoveggen samtidig. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

*Ikke lett det originale svinghjulet med mindre en har lyst å bli invalid (langsmontert motor) eller død (tverrstilt). Når et 10-kilos svinghjul EKSPLODERER på 7000 RPM kan folk med omløp i hodet forestille seg konsekvensene.

*Jo lettere svinghjul, jo mindre masse må motoren dreie med seg rundt (i praksis betyr dette bedre aksellerasjon).

*Det er ikke noe som helst som likner på momenttap på lave turtall.

*Det er lettere å kvele bilen når en starter fra stillestående.

*Motoren er mere responsiv, øker og synker i turtall fortere.

 

 

Hvorfor er det mange av rallycross gutta som sveiser på ekstra vekt på svinghjulet da????

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår