Gå til innhold

Liten tanke angående svinghjul!

Ranger emnet


tosk

Anbefalte innlegg

Hvis en satser på ett lett svinghjul i stål så er det små sjanser for at det ryker.. Men det må jo uansett ha en viss dimensjon.. Og for all del er det best med aluminium clutch hus.. det tar opp en god del av kreftene.. Personlig så har jeg lettet mange svinghjul uten problem.. har funka bra etterpå og aldri sprengt seg.. Men viktig at det er balansert skikkelig..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mr.X

 

Hvorfor er det mange av rallycross gutta som sveiser på ekstra vekt på svinghjulet da????

 

om svinghjulet veier mer, er det mer dreiemoment.

 

om du letter det, får du høyere turtall, mer toppfart (potensiellt) og raskere økning av turtall (iallefall på en ubelastet motor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når man ser slikt man er glad for at svinghjulet sitter LAAAANGT bak :-) Selv om VW's smidde stålsvinghul lettes fra 12kg til 4 kg!! har jeg aldri hørt om et som har sprengt, det betyr selvfølgelig ikke at det ikke har skjedd, men vanlig er det i hvertfall ikke...

 

Den eneste grunnen til at bilfabrikkene moterer svinghjul er for at biler er et helvete å kjøre uten.... svinghjulet magasinerer energi som det "suger" til seg når du prøver å akselererer motoren... den energien får du bare ut ved å slå av tenningen å la bilen dra seg frem ved hjelp av svinghjulet.... du kommer ikke langt... men motoren din er mye triveligere på tomgang, og dermed kan og bestemor kjøre bilen uten å kvele den... så ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

om svinghjulet veier mer, er det mer dreiemoment.

 

om du letter det, får du høyere turtall, mer toppfart (potensiellt) og raskere økning av turtall (iallefall på en ubelastet motor).

Tviler på at tyngen på svinghjulet påvirker dreiemomentet og effekten noe betydlig. Er jo eventuelt svinghjulets luftmonstand og sånt det dreier seg om, men det er nok snakk om meget lite.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet påvirker jo kjørbarheten betraktelig...er jo derfor de er tunge,for at ikke bestemor skal kvele den så ofte..og slikt. Regner med at rallycrossgutta vil ha enda tyngre svinghjul rett og slett fordi at med 6-700hk er ikke et lett svinghjul en fordel...fordi bilen "kommer" for brått og ukontrollert,og slikt blir det bare sladder av....tøft å se på,men det vinner ikke løp..og det er jo derfor de er utpå. Logikk er en fin bil... :op

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford vurderte jo på sin focus wrc da den ble lansert å kjøre uten svinghjul.. de mente de kunne kjøre uten, men var litt usikkert og derfor ble det svinghjul alikevel..

 

På min x sierra cosworth så prøvde jeg 2 forskjellige svinghjul. Det finnes ett lett og ett mye tyngre svinghjul til denne bilen. Bilen gikk absolutt mye mye bedre med det letteste. Akselerasjonen var mye raskere + at responsen var kjappere..

 

Dette er min erfaring med lett vs tungt..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

På min x sierra cosworth så prøvde jeg 2 forskjellige svinghjul. Det finnes ett lett og ett mye tyngre svinghjul til denne bilen. Bilen gikk absolutt mye mye bedre med det letteste. Akselerasjonen var mye raskere + at responsen var kjappere..

 

Dette er min erfaring med lett vs tungt..

 

Joda...skal si meg enig i det...men tenk deg at du allerede har så mye aks/hp/moment/respons at uansett type dekk,er aksen så "kontant" at du bare spinner...og gutta med 150 hk mindre enn deg vinner,fordi du spinner bort heste-fordelen din...da er det på med mer vekt,for å "roe ned" karakteristikken på motoren og gjøre den mer lettbrukandes,slik at hestene dine kommer til nytte...og ikke bare skyfler grus/blårøyk.

 

Har vært i bruk i Superbike/Moto GP en stund,vet jeg...tyngre veiver,og fastskrudde vekter på veiva...sykler har jo ikke svinghjul i den forstand,så de tynger ned veiva for å gjøre den akkurat passe kontrollerbar.... hvorfor skulle ikke det gjelde i rallycross også,når gutta har bøttevis med hester og litt så-som-så med grep..? Istedenfor en ny veiv,bare henger de på et tyngre svinghjul,så har de samme effekten av det.. Da slipper de mappe om etc...

For å fjerne effekt for å roe ned karakteristikken i den hjelper jo ikke...da har du jo ingen fordel lenger.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår