Jafo Skrevet August 11, 2004 Rapporter Share Skrevet August 11, 2004 Har som tidligere nevnt flyttet over AC-anlegget fra min Svenske donorbil, og har forsøkt å finne ut litt rundt hva slags anlegg som sitter i bilene, kostnad for fylling, osv.. Det jeg har funnet: På alle Galant'er til og med '93 så benyttes det et gammelt r12 anlegg (dvs neste generasjon Galant fikk nytt anlegg) Fylling av gass: ca 2000 kr (forutsatt at du finner noen som har r12 liggende..) Fylling av Olje: ca 1000 kr (ser olja i kjøleenheten grei ut, så spar på den ;)) Anlegget kan stå åpent MAX 30 minutter, ellers så trekker kondensatoren ("termosen") vann fra lufta, og man vil få problemer med f.eks ising etter en tid. Ny kondensator koster ca 1000 kr Priser er cirkapriser oppgitt av Motor Forum ,Follo, idag Verkstedsmesteren mente at ombygging (til r134a) uten å bytte kompressor kanskje var mulig (da muligens hvis man også bytter olje) Ny kompressor nærmer seg 5 siffret beløp :eek: Skal sjekke litt mere, så oppdatering følger :) :cool: Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet August 12, 2004 Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Konvertering fra R12 til R134a er etterhvert en rutinesak for kjølemontører. Den mineraloljen som ble benyttet i de gamle R12-anleggene er IKKE kompatibel med det syntetisk fremstilte 134a. Alle kjøleanlegg som har vært i åpnet skal vakumeres ordentlig (tar tid) før ny kjølevæske fylles på for å unngå ising/syredannelse mv. For 134a er dette spesielt viktig da oljen som benyttes er meget hygroskopisk (trekker til seg fuktighet fra luft). R12 hører til KFK-familien og har vært forbudt å importere noen år nå. Ikke bra for ozonlag eller drivhuseffekt. Det en fyller på er restlagre/resirkulert væske fra gamle anlegg. (Gamle Valle Hovin hadde en del tonn væske som danner basisen i det som er tilgjengelig av resirkulert væske...). R12 blir bare dyrere og dyrere, så dersom du fyller dette blir det dyrere neste gang. Dette er skrudde anlegg som aldri er 100% tette. R134a er i HKFK-familien, og er snillere mot miljøet, men også her kommer restriksjoner etter hvert til å øke prisen. Vurderer selv å konvertere det tomme anlegget i T-birden til 134a, men har så langt funnet det for dyrt i forhold til nytteverdien. Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v|ncenT^ Skrevet August 12, 2004 Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Bra du fant ut av ting Jan Erik... Kjedelig at det skal være så mye pes med A/C, jeg som hadde gledet meg sånn til det å greier, men neida.. hmm.. Jeg har kanskje funnet et billigere alternativ en overnevnte 2000,- kr. Det dreier seg om rundt 500 lappen, og det blir gjort av fagpersonell.. Finner ut mer om det i morgen.. Kommer tilbake med info da for de som er interessert ! Siter '93 Audi S2 Hybrid ! sZwei '86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO" '87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil ! [x2] Type 44 quattro avant + sedan [x]'91 Audi Coupe quattro20v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tukun Skrevet September 4, 2004 Rapporter Share Skrevet September 4, 2004 Hei jeg har en Mitsubishi Galant 95mod. Hvordan er det med AC på denne modellen. Er det dyrere og vanskligere? Og hva trenger jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet September 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2004 Tja du slipper hvetfall å bekymre deg for gammel "ulovelig" kjøling (med gamle r12). det du trenger er: Radiator AC Pumpe (med tilhørende braketter etc) Kjøleelement inne i bilen Tilhørende rør og slanger Tilhørende elektronikk/ledningsnett Ekstra reimhjul på veivakselen. Vil anta at monteringen er relativt grei, problemet er at i følge Mitsubishi kan annlegget stå åpent max en halv time, uten at "vitale deler" blir ødlagt, andre mener man kan redde det vel å "Vacumisere" det.. :cool: (og med litt flaks har jeg ikke glemt noe.. ;)) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.