Breisladdern Skrevet August 12, 2004 Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Hei tenkte jeg skulle kjøpe meg en litt nyere bil, (kjører "75 242) Har veldig lyst på galant coupe fra 89-91, men hvem burde jeg velge? ser dem har så mange betegnleser gli, glxi, glsi osv.. Kan noen her forklare litt? Gi gjerne andre råd og tips om ting jeg burde se etter på en sånn bil!.. Skal antagelig ned å prøvekjøre denne i morra hvis den ikke blir solgt i dag..: http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=509416 Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 12, 2004 Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 I Norge er GLSi toppmodellen, da har du el-speil, el vinduer, sentrallås og el-soltak (har hvertfall ikke sett noen uten) Samme Interiør, understell og bremser som på GTi'en (slik at skifte til Dohc 16v motor, bare er å løfte ut og inn). I Sverige får man også GTi-16V med 146 hk, disse har så og si alltid Cruise og AC i tillegg til GLSi utstyret. Modellen du har siktet deg inn på kom i '88 og og ble avløst i '93 (dvs denne modellen gikk '88-92 (men jeg har sett den bli avartert som '93 modell også.) De andre modellene (GLXi/GLi) har nok noe mindre utstyr og muligens ett "kiipere" interiør (??) tror så og si alle bilene fra denne perioden ble levert med 2.0i motoren med 109 illsinte hester ;) Rust finner du spesiellt på støtdempertårn bak, men kan også bli funnet rundt støtdempertårn foran. En del rust finnes under (både foran og bak (men vanligvis ikke midt på)) og i Bunn på skjermene bak er det en solid rustfelle.. Dører og hjulbuer bak, ser ut til å klare seg, mens forskjermene ruster oftere.. Teknisk så har jeg intrykk av at det meste er rimelig greit, bortsett fra bremser bak, som "setter seg" og drivaksler.. (men dette er jo mere "vanlige" vedlikeholdsting..) Bilen (hvertfall med 4x4) er velbalansert og fin å kjøre, gode seter, og bilen gir et "solid inntrykk" (det sies at neste generasjon av Galant "høres" billigere ut) Når det gjelder den bilen du har funnet så ville jeg hvertfall hatt "garanti" på automatkasen 270' er laaaangt for en automat.. (selv om jeg ikke kjenner automatene til Mitsu, da) Klimaautomat??? det er i beste fall uhyre skjeldent, AC, finnes på noen, men virker på mange dårlig eller ikke i det hele tatt. Prisen er, hvis bilen er OK, helt grei, men som sagt, er det bøggs med motor/gir er det for dyrt.. Hvis du skal ha morsom bil til vinteren vil jeg seff anbefale 4x4 modellen, da :p Og hvis du kjøper mitsu MÅ du jo bare melde deg inn i klubben ;) :) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Er et lite minus at det er automat ja.. Men siden dette er den billigste jeg fant så ringte jeg på den, finner ingen andre til under 25 000. (gjør du?) Girkassa skal i følge selger virke smertefint og gire rolig og mykt. Siden jeg vil prøve japsebil så står valget mellom en slik galant og en mazda 626 fra samme tidsperiode... Hvor mye bensin bruker en slik galant på rolig langkjøring (90-110km/t) Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 12, 2004 Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 tja, satte opp ett søk på autodb, intill 27.000 (får jo pruta litt ;)) og fant 19 biler i Norge. samme søk på finn.no ga 12 biler, så biler finnes, denne kan jo være interesant (GLSi med 4x4): http://www.finn.no/finn/car/object?id=4552094&sid=1319852510058932&pos=5&rub=2 (ev kan du kjøpe OK 4x4-girkasse av meg) Denne er jo billig, men litt rusten: http://www.finn.no/finn/car/object?id=4551936&sid=1319852510058932&pos=9&rub=2 Bensinforbruk, ikke så halvgale, selv om 8v motoren ikke er av de mest moderne men under literen burde ikke være noe problem. Daggy her på forumet har satt inn en 2,4 liter fra sapporo og med dyser fra 2.0 bruker han 0.75.. http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=43397 :) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Takk for hjelpa, har bare søkt på autodb.. Men kan heller ikke være for langt unna akershus/oslo heller. Vil ikke ha sedan utgaven den har jeg ikke sansen for. Er litt kresen :D Skal se om jeg får kjøpt den jeg la ut link på lenger opp her, hvis ikke så skal jeg ringe å prute på den burgunder røde 4x4`n. Men en var lei i 4.gir sto det, jeg har ikke råd til noen reparasjoner enda, så det er litt viktig at jeg kjøper en bil som starter og går, og er i god tekniskstand. rust klarer jeg å fikse selv. under litern på mila er absoutt minstekrav :D ! til og med volvo`n fikk jeg under litern med gamle motoren, Åssen er felg utvalget til disse? Skal ikke så mye til for at de blir tøffe med andre felger! Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 12, 2004 Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Felger, er litt begrenset i utvalget.. bilen bruker 4-114,3 med 46 i inpress. Desverre er senterhullet ganske stort slik at stort sett passer bare felger fra Mitsubishi'er.. men Volvo V/S-40 felger passer rett på, bilen min står på 16" fra Volvo :D En annen fordel er at så og si alle Mitsubishier har samme felg, slik at du kan faktisk sette felger fra en '97 Galant rett på.. Som nevnt, har jeg en girkasse fra GLSi 4x4 liggende som du kan få kjøpt ;) Kresen, tja, jeg kunne ikke ha tenkt meg combi'en jeg da... men det hadde jo vært kjedelig om alle kjørte like biler ;) :) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Originally posted by Jafo Som nevnt, har jeg en girkasse fra GLSi 4x4 liggende som du kan få kjøpt ;) Ok, men får først se ann om det blir noe kjøp da. Så tar jeg å sier i fra hvis jeg ender opp med den 4x4`n med deffekt kasse.. Mye jobb å bytte kasse på en slik bil? motoren er vel tverrstilt. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 12, 2004 Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Jepp, den er tverrstillt. vet ikke om man kan få ut kassa uten å løfte ut motoren (med kasse). Å få motoren med 4x4-kasse opp (og ned) krever litt teknikk, siden du har en "klump" i enden av kassa, og akselen som går bakover som skal opp. Jeg fant ut at det beste er å feste motoren i den fremre løftefestet, og sette ett stroppebånd i det bakerste, slik at man kan justere høyden bak med "jekken" på stroppebåndet. Når man har fått motoren løs fra alle fester og litt fram, må man løfte så og si bare fronten av motoren for å få riktig vinkel.. Sansynligvis går det å plukke av en del av forstillinga og ta girkassa ut den veien.. Lykke til med Handelen da :) btw: Hvis du skal handle noe i Oslo, så kan jeg jo bli med og ta en titt hvis det skulle passe seg sånn.. Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Den jeg så på med automatgear og klimaautomat (link øverst påsia) står i oslo! Men selgeren sa han hadde 2 som skal se på den i dag, jeg skulle ringe i morra å høre, så det er jo godt mulig den er solgt allerede... Sier gjerne ja takk til det, hvis du vil være med å se på den. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v|ncenT^ Skrevet August 12, 2004 Rapporter Share Skrevet August 12, 2004 Tenkte jeg skulle fortsette der Jan Erik slapp i starten her... hvis det kan være av intresse.. GLi : 109hk 8v-motoren som kjent, interiørert er grått og kjedelig, ikke to-farget. ( INGEN TING ELEKTRISK ) Ikke takluke, speil eller vinduer, og antenne på taket for radio ( ikke bak som det er på GLSI/GLXI og GTi modellene ). Dette er altså det dårligste utgangspunktet ( egentlig ) med tanke for videre oppgradering til GTI. Tro meg, dette har jeg erfart... GLXI : Også 109hk 8v-motoren, dette er en veldig lite kjent modell, men etter hva jeg har greid å finne ut er den egentlig den samme som GLSI modellen med det meste elektrisk.. Den mangler soltak har jeg funnet ut, så det er nok en litt "strippet" GLSi ( correkt me if I am wrong ) Siter '93 Audi S2 Hybrid ! sZwei '86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO" '87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil ! [x2] Type 44 quattro avant + sedan [x]'91 Audi Coupe quattro20v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Hvordan er det med understell og bremser på GLi'en a? er det samme som på de andre med 2.0i ? Noen som vet noe om 1,8 ? (med tanke på understell/bremser)? eneste jeg vet om den er at den er skjelden.. tror den til og med er mere skjelden enn GTi ;) Når vikommer igang og får oss eget forum vi kan administrere, så får vi lage oss en teknisk info seksjon :) :cool: Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Originally posted by v|ncenT^ GLXI : Også 109hk 8v-motoren, dette er en veldig lite kjent modell, men etter hva jeg har greid å finne ut er den egentlig den samme som GLSI modellen med det meste elektrisk.. Den mangler soltak har jeg funnet ut, så det er nok en litt "strippet" GLSi ( correkt me if I am wrong ) GLXI har også takluke... Hvertfall den jeg har ringt på. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v|ncenT^ Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Breisladdern : Da lurer jeg på om det er omvendt av hva jeg sa, at den ikke har alt elektrisk, men har takluke.. mener det var noe sånn... Jafo : Understell og bremser på GLi 2-literen er helt kloss likt GLSI/GTi. GLi 1.8 er sjelden ja, det er ikke ofte man ser sånn til salgs.. jeg er ikke sikker på motorkoden på den engang, lurer på om den også er bygd på 4G63 SOHC plattformen,men det skal jeg finnne ut.. Det jeg vet er at understell er vel så si det samme, men denne modellen har trommel-bremser bak, tviler på at det er så mye elektrisk i den, er nok en budget bil =) Siter '93 Audi S2 Hybrid ! sZwei '86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO" '87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil ! [x2] Type 44 quattro avant + sedan [x]'91 Audi Coupe quattro20v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 På min gli 91 er det skiver bak, og det har vært et lite problem nå i 10 år! Etter det jeg forstår er det et generelt problem at biler med skiver bak har en tendens til å henge seg opp når en kjører på saltede veier som i Norge. Under normal kjøring er det lite å gjøre for bakbremsene. Smører en det opp 1-2 ganger i året er det vel også OK. Har også en Space Wagon 1,8 med tromler, og der har jeg aldri hatt problemer! Så for driftsikkerheten er nok en 1,8 Gli å foretrekke. Er du en Petter Solberg på veien er vel ikke skiver bak noe problem..... Sjekk for rust på bensinrør helt inn mot tank/pumpe. Da må pumpa byttes/repareres, og det er en kostbar afære. Intakte pumper m/rør er nesten ikke å oppdrive - jeg fant til slutt en fra Sverige. Opplever Galant som en driftsikker og grei bil, men i standardutgave ingen Porsche..... Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.