Gå til innhold

Dumpventil på TDI

Ranger emnet

rlsa

Anbefalte innlegg

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by rlsa

Kan jeg montere dump ventil på dieselen min?

Hører mange dieseler med pshh lyd:) Det vil jeg også ha!

Godt gjort å høre det fra en Diesel ...

Den lyden kommer av at når en ,på bensinbiler med turbo, slipper gassen, stenges lufttilførselen inn i motoren. Derved vil turboen bygge opp et trykk som er for høyt. Ulempene er at turboen vil møte mye motstand og stoppe opp før du rekker å legge inn neste gir og igjen gi på. Det vil også bli et fryktelig høyt trykk som kan skade diverse.

På en dieselbil står innsuget på vidt gap uansett. Gassen justerer mengden diesel som sprøytes inn, ikke mengden luft.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, men det er mulig å få denne lyden på en diesel bil.

Det er flere som har fortalt meg at det var mulig, for de har hørt det, men jeg trodde det ikke på det... Helt til at jeg i går hørte en golf 4 tdi med denne lyden!

Så hvis det er noen som vet hvordan man gjør det, da vil jeg vite det!:D

06 BMW 320D M-Sport

99 BMW 323IA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ved å kjøpe deg et fake dumpventil kit, men jeg tør ikke å si hvor JÆVLI jeg vil le av deg når jeg ser deg på veien..

jeg vil le.. vil få alle vennene dine til å le av deg..... skal til og med få dine foreldre til å le av deg til du blir så deppa at du selger bilen g kjøper deg en moped i stedet....

Plis.... ikke latterlig-gjør det allerede idiotiske bilmiljøet i norge mer enn det allerede er.... her tror forlk på fast and the furios filmer og thorshov bilrekvisita. det er lissom bilmiljøets guder....

haha. fy faen å jeg ler bare ved tanken på dette :rolleyes: :rolleyes:

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe en fake dumpventil kit? Hvordan fungerer det da?

Men blir ekstra lyd fra turboen hvis man bytter til et større luftfilter?

isje tenk på det en gang... drit i dump ventil sier jeg!!!! Den kan du ha til gode når du får deg bensiner med tulbo...

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får "ekte" dumpventiler spesielt for tdi-biler.. Disse åpnes ikke av vakum fra innsuget, men av en mer komplisert affære som innebærer elektronikk for å styre ventilen.

Uansett, dumpventil på tdi har overhodet ingen hensikt.. tdi har som nevnt ikke gasserspjeld, og dermed ikke behov for å blåse ut trykk-peaker.

Slike dumpventiler er forresten ganske dyre.. 3-4000,-

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortel meg hvordan det fungerer, og hvor jeg får kjøpt d? Ikke kom inne på denne linken å fortelle hva jeg skal gjøre og ikke gjøre på bilen min...

1. Hvordan fungerer et fake dumpventil kit?

2. Hvor får jeg kjøpt det?

3. Blir det mer lyd fra turboen hvis jeg monterer et større luftfilter?

edit:

Takk henningl:)

Men jeg mangler noen svar på 2 og 3 enda....

Tape-R: Jeg synes det er harry at du skrevet navnet på sjåfør og kartleser på bilen din, som om det skulle ha vært en "rally" bil...

06 BMW 320D M-Sport

99 BMW 323IA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortel meg hvordan det fungerer, og hvor jeg får kjøpt d? Ikke kom inne på denne linken å fortelle hva jeg skal gjøre og ikke gjøre på bilen min...

Vet det er et firma i Danmark som selger dette, men kommer ikke på navnet nå. Leste om det i bladet Vmax i vår.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare meningen min.. og som henningl sier og "dumpventil på tdi har overhodet ingen hensikt.." så hva er vitsen? kun for lyden? :rolleyes:

Så lenge du har et åpent filter kan du ikke få mer lyd..

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kun for lyden.....

Er dette så jævli harry da? Synes lyden er tøff jeg...

Det er harry på en diesel bil synes jeg... når den har ingen funksjon. samme som å montere det på en bil uten turbo og synes jeg.

Men ikke jeg som bestemmer og ikke min bil så du får gjøre hva du vil med pengene dine og bilen din for meg asså men hadde brukt pengene på noe annet "vetig" enn et dyrt fake dumpventil kit.

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KadettC16v

Det er harry på en diesel bil synes jeg... når den har ingen funksjon. samme som å montere det på en bil uten turbo og synes jeg.

Men ikke jeg som bestemmer og ikke min bil så du får gjøre hva du vil med pengene dine og bilen din for meg asså men hadde brukt pengene på noe annet "vetig" enn et dyrt fake dumpventil kit.

Er egentlig ganske enig med deg, men jeg digger lyden....

Så jeg tenkte hvis det ikke var alt for dyrt, så kunne jeg montere det, men 3-4000 blir for mye ja... Da sparer jeg heller til en større motor:D

06 BMW 320D M-Sport

99 BMW 323IA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså det er en kompressor sak som fyller luft i en liten beholder som da aktiverer dumpen hver gang du slipper gassen. Når du slipper gassen så treffer den gass spjeld mekanismen en bryter som da aktiverer lyden og du hører PYYYYYYSJ!..

harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry harry

og atter harry :rolleyes:

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kun for lyden.....

Er dette så jævli harry da? Synes lyden er tøff jeg...

Ja det er harry å bygge noe for å LATE som at du har noe du ikke har....

Akkurat det samma som å sette på et YZ250 merke på en 50ccm scooter

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider