Gå til innhold

Det er ikke bare ungdommen som kjører fort nei..

Ranger emnet

Kubbikkåre

Anbefalte innlegg

Fattern ble stoppet i laserkontroll her om dagen. Ble målt til 132 i 80 Sone. Sent på kveld, lite trafikk og rett fin strekning. For dette fikk han 16 Dager + mista lappen i 9 Mnd og ingen bot. Er dette en normal straff?? Med tanke på at han er avhengig av førerkort i arbeidet, synest jeg det hørtes litt strengt ut. Noen som har greie på hva som er normale reaksjoner??

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kubbikkåre

Fattern ble stoppet i laserkontroll her om dagen. Ble målt til 132 i 80 Sone. Sent på kveld, lite trafikk og rett fin strekning. For dette fikk han 16 Dager + mista lappen i 9 Mnd og ingen bot. Er dette en normal straff?? Med tanke på at han er avhengig av førerkort i arbeidet, synest jeg det hørtes litt strengt ut. Noen som har greie på hva som er normale reaksjoner??

Tror dette er ca "vanlig" for slike forseeleser ja, 16 dager på Playa del Pall er vel istedenfor en bot i 10.000 kr klassen skulle jeg tro...

Synes personlig det burde vært vurdert mer hvilken fare man utsatte seg selv og andre trafikanter for under fortkjøringen, slik at lite trafikk og fin veg ville være mye mer formildende omstendigheter... Men UP har jo sine lister og regler, så da får de bli upopulære deretter :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble målt i 127 i 80 sone, og fikk tilsvarende. Har lappen igjen nå :D

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes kanskje noe mye ut ja.

Forresten så er min mentalitet om yrkessjofører at det ikke burde være noe mildere straff for de. Er tross alt mange av de på veien og de kjører jo hele tiden. Hva er logikken som tilsier at de skal slippe lettere unna ? De burde jo tross alt ha nok vett til å klare å holde loven (uansett om loven i seg selv er alt for streng). Er selvfølgelig med på tankegangen om at de får da dobbel straff (ikke kan jobbe etc), men det i seg selv burde jo få de til å kjøre fornuftig.

Ser det ut som en toller får lavere straff dersom han smugler ? Neppe, og han får jo og dobbel straff dersom han blir tatt. Mister jobb og får bot og evt fengsel..

Det skal nå og sies at lovverket burde åpne mer for skjønn, med det tenker jeg på at straff bør avpasses etter risiko, dvs. 150 i en 90 sone på god vei utenfor by ikke nødvendigvis bør bli straffet så hardt, mens 60 i en 30 sone derimot bør straffes hardt...

Merkelig land vi lever i der en voldtektsmann kan få mindre straff enn en som har kjørt alt for fort...

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kubbikkåre

Tro meg, jeg vet veldig godt hvordan din far føler seg nå. Jeg mistet lappen i ni måneder, ca 13000 kr i bot, ble degradert på jobben på grunn av at jeg ikke kunne starte tidligere på jobben, bilferien til Sweitz gikk i vasken, bruker over to timer for å komme meg til jobben en vei. Kollektiv transport suger. Håper politijuristen og dommeren er grei mot din far. Har ikke lenger noe tillit til politiet. De behandlet meg som en stor kjeltring/kriminell.

BILEN MIN: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86456

K&N innsats filter selges!

Det er bagatellene som skaper de store konfliktene, fordi prinsippene teller mer enn sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig her. De burde legge større vekt på hvor stor fare en utsetter seg selv og andre for når en skal straffes for høy fart. Med slike straffer som det er nå blir en jo nesten fristet til å følge fartsgrensene.... Er det forresten mulig å si at en var sinnsyk i gjerningsøyeblikket grunnet adrenalinrus?? Det hadde vært no..

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jens

Politiet gir blanke i om det er ufornuftig/ulogisk/urettferdig. Så lenge de tjener penger er de fornøyde vettu. Er en grunn til at de har 80-sone på fine strekker...

Ja hadde enda politiet fått pengene de innkrever selv, så hadde jeg skjønt hvorfor de stopper folk på 4-felts E6 midt på natta, men pengene går til Staten, derfor er UP's prioriteringer ofte enda mer utpå jordet...

Jeg mener fartskontroll på veier med fartsgrense over 80 km/t hovedsakelig gjøres for å markere handlekraft overfor trafikkulykkene pga at de som bestemmer slikt har en total inkompetanse overfor hva som skaper ulykker.

Også er det jo også litt morsomt at Statens Vegvesen setter opp en fotoboks hvis en fyllekjører meier ned fotgjengere eller mopedister på en strekning, slik at alle andre trafikanter "soner en gal persons synder" mens fyllekjøreren sannsynligvis er ute og kjører igjen noen mnd etter...

Norge altså... ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider