Gå til innhold

Tungtransport på E6

Ranger emnet


NISMO racing

Anbefalte innlegg

Kjører daglig E6 mellom Oslo-Eidsvoll, og ser veldig ofte lastebiler som sniker seg forbi hverandre på 4-felten fra gardermoen. Greit nok på morgenen da det er lite trafikk (før 7), men når det samme skjer hjemover på ettermiddagen i rushen...Kan ikke fatte at det er mulig at en lastebil skal kjøre forbi en annen fordi denne ligger i 99 km/t mens den andre under forbikjøringen klarer å presse seg opp i kanskje 101..For noen dager siden lå jeg bak en trailer som la seg ut i bakken ved Bøler industiområde og la seg inn igjen på toppen av bakken etter avkjøringen til Frogner (før Kløfta). Noen som kan svare meg hvorfor dette skjer? Litt irriterende noen ganger..:rolleyes:

- 07 mod VW touran tdi highline dsg

- 04 mod Ford Mondeo ghia x 2.0 tdci

- 05 mod Ford Mondeo viva x 2.0 tdci

- 97 mod Nissan Primera 2.0i SLX P11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lastebiler har ikke all verden med muligheter for å kjøre forbi... når de da i tillegg ofte kjøre lange strekninger så vil kanskje 5km/t i timen forskjell ... i 8 timer så utgjør dette en del forskjell. Og det er ikke bare for en lastebil å slakke ned 5km/t ... den bruker fort noen liter drivstoff og noen minutter for å få opp igjen farta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NISMO racing

Kjører daglig E6 mellom Oslo-Eidsvoll, og ser veldig ofte lastebiler som sniker seg forbi hverandre på 4-felten fra gardermoen. Greit nok på morgenen da det er lite trafikk (før 7), men når det samme skjer hjemover på ettermiddagen i rushen...Kan ikke fatte at det er mulig at en lastebil skal kjøre forbi en annen fordi denne ligger i 99 km/t mens den andre under forbikjøringen klarer å presse seg opp i kanskje 101..For noen dager siden lå jeg bak en trailer som la seg ut i bakken ved Bøler industiområde og la seg inn igjen på toppen av bakken etter avkjøringen til Frogner (før Kløfta). Noen som kan svare meg hvorfor dette skjer? Litt irriterende noen ganger..:rolleyes:

 

Nei, jeg skulle gjerne visst det selv. Jeg kjører samme strekke. Jeg syns ikke det er så fryktelig stort problem på slettene, men med en gang man kommer til bakker, skal de absolutt konkurere om hvem som har mest motor. Så viste det seg etter et kvarter at den ene hadde 3,7 hk mer og kom forbi. Veldig dumt når trafikken flyter i 100/120 (høyre / venstre felt), for så plutselig å gå i 80/80,0001

 

Det må være noe rart med bakker, for på vei hjemover skjer det samme selv om det ikke er lastebiler med i bildet. Opp bakken ved karihauen, skedsmovollen, frogner og like før kløfta synker gjerne farten fra 100-110 til 70-80. I de dagene med bittelitt mer trafikk (fredag vanligvis) er dette nok til at det sklir unna i nedoverbakkene og på slettene for så å snike seg opp bakkene i 30-40 ...

 

t.o.m. den gamle laurelen min greide å holde 120 opp disse bakkene (2,8D)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

lastebiler har ikke all verden med muligheter for å kjøre forbi... når de da i tillegg ofte kjøre lange strekninger så vil kanskje 5km/t i timen forskjell ... i 8 timer så utgjør dette en del forskjell. Og det er ikke bare for en lastebil å slakke ned 5km/t ... den bruker fort noen liter drivstoff og noen minutter for å få opp igjen farta...

 

Men da burde de heller kunne legge seg på rekke etter hverandre opp bakkene. Det burde vært som enkelte steder i tyskland, at det ikke er lov for lastebiler å kjøre forbi i motbakkene, det kunne spart oss for mye kø på motorveiene.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de kjører forbi i bakker (kan være) at han i høyre fil er tyngre lastet en han i venstre. Derfor er det logisk å kjøre forbi i bakken hvor den tyngste mister mest fart. Det verste du kan gjøre mot en lastebilsjåfør er å bremse ned i en motbakke, eller kaste deg ut i vegen når han kommer. Da må han bremse ned og du bruker utrolig mye mindre tid en han for å komme deg opp i fart igjen. Du kan kneppe den ned et gir eller to for å dra på, men han kan risikere å måtte ned en hel serie. Dvs. 4-5 gir. Min mening er at de fleste trafikanter skulle ha prøvd å kjørt en tur med lastebil, slik at de får se hvordan det er å kjøre noe stort og tungt noe. Det er som å kjøre i sirup. Er greit nok at de nye motorene yter 580hk og 2600nm, men det blir liksom ikke en racerbil fordi. Kunne sikkert ha skrevet side opp og ned om dette, men det gidder jeg ikke.

 

Ja, jeg støtter lastebilsjåførene i det de gjør i denne situasjonen. Nei, jeg er ikke lastebilsjåfør selv :)

 

ps. en lastebil går bare 90km/t sålenge du ikke fjerner en pling og en plong.

 

mvh

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Men da burde de heller kunne legge seg på rekke etter hverandre opp bakkene. Det burde vært som enkelte steder i tyskland, at det ikke er lov for lastebiler å kjøre forbi i motbakkene, det kunne spart oss for mye kø på motorveiene.

 

Ja, og veistandarden i norge burde også vært slik den er i tyskland, men slik er det desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lastebilsjåfør. og svaret er enkelt. vi kjører i 4 timer i strekk og kjeder oss, og å irritere dere er skikkelig skikkelig kult. fjernlys og horn og alt mulig når jeg lunter meg forbil ett vogntog i 80 når jeg selv kjører i 80,5 ;D;D

 

happy campi'n

 

neida, selv om dette er delvis sant så har King rett. Vi ser at vogntoget forran oss kommer til å miste mer fart enn oss selv og velger og legge oss ut. sett at han kjører 50t og jeg kjører 30 vil han kanskje behøve og gå helt ned i 60 opp lierbakkene mens jeg kan holde 70-80.

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

Jeg er lastebilsjåfør. og svaret er enkelt. vi kjører i 4 timer i strekk og kjeder oss, og å irritere dere er skikkelig skikkelig kult. fjernlys og horn og alt mulig når jeg lunter meg forbil ett vogntog i 80 når jeg selv kjører i 80,5 ;D;D

 

Haha.. minner meg om dagene i militæret. Var om å gjøre å få en Scania P93 mot en Scania P92 / P113, da dem var få prosent sintere :D

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår