Gå til innhold

Saab 900

Ranger emnet


X-ecutioner

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe en Saab 900 noenog80 modell.. har hørt at man ikke bør kjøpe 900 turbo, siden de ofte er skamkjørt.. er det noen problemer med disse? har den dyre deler? Dyr service etc?

 

Takker på forhånd.. og værsåsnill.. bare seriøse svar.. ikke noen beemer-folk som prøver å prakke på meg en 3-serie som har gått for langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by X-ecutioner

Jeg har planer om å kjøpe en Saab 900 noenog80 modell.. har hørt at man ikke bør kjøpe 900 turbo, siden de ofte er skamkjørt.. er det noen problemer med disse? har den dyre deler? Dyr service etc?

 

Takker på forhånd.. og værsåsnill.. bare seriøse svar.. ikke noen beemer-folk som prøver å prakke på meg en 3-serie som har gått for langt...

 

Skal ikke skryte på meg så stor kompetanse om Saab, ei heller prøve og overtale deg til å kjøpe G60. Men i alle fall, en Turbo-bil trenger jo ikke nødvendigvis være skamkjørt. Finnes jo entusiaster innenfor Saab som med alle merker som tar godt vare på bilene sine. Vil tro at det er mulig å oppdrive et fint velholdt eksemplar av Saab 900 Turbo som er eid av en eller annen som har tatt godt vare på bilen sin.

 

Sånn egentlig forstår jeg ikke hvorfor folk ofte er redd for å kjøpe biler med stor motor. En vanlig 900 er vel neppe noen entusiastbil som er tatt godt vare på med mindre eieren er en 80 år gammel gubbe som har hatt den siden den var ny.

 

Gå for turbo du =)

Er sikkert morro det.

 

Vet ikke om dette innlegget var så mye til hjelp, men men

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel bli beskyldt for å bli partisk her, men jeg kan anbefale en og900 på det varmeste :)

 

Det er en god del 900i og forgasserbiler som er i hysterisk god stand, mange "gubbebiler" som har hatt det veldig godt. På linje med gode gamle japsebiler er dette evighetsmaskiner :)

 

På Turbofronten er det nok litt mer forskjellig å finne, men jeg vil absolutt anbefale å gå for en med snurre når du først skal handle :)

 

Pass på rust, spesielt i dører/dørsider, i bagasjerommet ved reservehjulet og innfesting til bærebruer foran. Det er de verste punktene. Skjermbuer har også en tendens til å bli litt sprø ...

 

Girkasser og 900 turbo er også et kapittel for seg, som de sa på Top Gear "listen for a whining sound like dying dogs in 3rd and 5th" :)

 

Av årsmodeller kan det være lurt å lete fra 88 og oppover. Fra og med 88 modellen ble håndbrekket flyttet bak og bilen fikk oppdaterte bremser fra 9000 og vannkjølt Turbo. På noen av de eldre bilene kan man oppleve "blokkeringsfrie" bremser uten at det helt er meningen :)

 

Uansett, en 900 Turbo 8v/16V fra slutten av "hockeytallet" gir deg garantert mer kjøreglede enn du noengang har drømt om :cool:

-98 Saab 9-5 - Gamle Svarten

-74 Saab 96 V4 - Den grønne rønne

 

Have Turbo .. will travel ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår