Gå til innhold

Vaske bil RUTENE?

Ranger emnet

kongen

Anbefalte innlegg

Noen her som vet om bra midler/metoder man kan bruke for og få helt fine og rene vinduer på bilen uten skjoller, har prøvd alt Jif og avispapir, vann med litt salmiakk ti, for da skal vist fjerne alt fett fra rutene, tatt jiff på rutene og tørket av med avispapiert, men blir like sjollete og stygt hver gang!

Fint vis noen har forslag på hvordan man kan få best resultat på rutene! takk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Suvdal

Om du føler du har prøvd alt av "hjelpe midler" når det gjelder rutene dine, å det fortsatt ikke har hjulpet i det hele tatt, vil jeg anbefale å bytte ruter, kjøp noen nye ;) :D

Eller å vaske brillene .. ;)

Neida. Salo og vann funker bra. Glassrens får en jo også fra diverse merker, viktig å polere godt etterpå så det ikke blir merker. Poleringsduk (eller frottê, heter det vel kanskje?) eller vanlig tørkepapir.

Men .. om du ikke får de rene med avis/jif++ så .. er jo luxusutgaven det jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jiff for glass.. Tørker det av med no veldig mykt "Ikke-loende" papir..

Etter at det er tørket bort/gnidd bort så polerer jeg ruta med turtlewax paste på utsiden og Autoglym Car glass polish på innsiden.. null skjoller.. :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk til nærmeste Bilpleie og spørr om de kan legge på ett lag Teflon på ruta.. hehe.

Kamerat som jobber med dette gjorde dette på sin Honda Del sol og skrudde av vindusviskerne (lå i bagasjen) og kjørte til rudskogen 2003.... Kom ett stygt regnvær på vei til, men vannet bare falt rant av.. tøft;)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller aller beste å bruke på rutene er nal. Hvis du har ei bøtte vann, så tar du en bitteliten sprut med zalo aller annen såpe for å få vannet til å binde seg, så pakker du en klut nedi vannet å gnukker ruten som skal vaskes. Så tar du en nal å fjerner det meste av vannet, så bruker du sånn polering eller polish papir til å tørke kantene. Det legger ikke igjen lo og rester. Gjør du dette rett vil vilduene bli HELT rene uten skjolder å dritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kongen

Noen her som vet om bra midler/metoder man kan bruke for og få helt fine og rene vinduer på bilen uten skjoller, har prøvd alt Jif og avispapir, vann med litt salmiakk ti, for da skal vist fjerne alt fett fra rutene, tatt jiff på rutene og tørket av med avispapiert, men blir like sjollete og stygt hver gang!

Fint vis noen har forslag på hvordan man kan få best resultat på rutene! takk;)

Autoglym glass-polish!

Deretter går du over med Rain-x (som du får på shell (lita gul flaske)), da slipper du å bruke vinduspusseren, samt at dritt og møkk ikke fester seg noe særlig. Jeg vasket frontruta mi neeeesten helt rein for insekter med bare vaskekosten på bensinstasjonen etter hyttetur i helga (den ruta var nesten ikke til å se gjennom, og jeg gnikka ikke noe særlig)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AXi0N

Stikk til nærmeste Bilpleie og spørr om de kan legge på ett lag Teflon på ruta.. hehe.

Kamerat som jobber med dette gjorde dette på sin Honda Del sol og skrudde av vindusviskerne (lå i bagasjen) og kjørte til rudskogen 2003.... Kom ett stygt regnvær på vei til, men vannet bare falt rant av.. tøft;)

Samme opplegget som rain-x . Da jeg kjøpte bilen var vinduspusseren så dårlig at jeg knapt turte å kjøre til jobben. Den sitter der ennå, for den er nesten aldri i bruk, og de gangene jeg må bruke den sørger rain-x for at vannet ikke dras utover, men legger seg i striper/dråper som en lett ser gjennom.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pantera

Bare tull å kjøpe dyr AutoGlym, når nylonvask til 19 kroner gjør jobben minst like bra.

Ellers så er avispapir noe av det beste til å tørke av rutene med. Bare ta en dobbel avisside, krøll den sammen og tørk i vei. Bedre en nal til og med.

Pantera

Har aldri prøvd nylonvask, men det kan jo godt være at det inneholder omtrent akkurat det samme. Uansett så har jeg nå ei flaske glasspolish stående (har vel hatt den tre år nå) og den funker veldig bra. Fordelen er at man tar den på, lar det tørke og tar det av. Når det er borte, så ER det borte. Ulempen er at det kan drysse litt, men det er bare å bruke det før man vasker av dashen og støvsuger, ikke omvendt :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

Samme opplegget som rain-x . Da jeg kjøpte bilen var vinduspusseren så dårlig at jeg knapt turte å kjøre til jobben. Den sitter der ennå, for den er nesten aldri i bruk, og de gangene jeg må bruke den sørger rain-x for at vannet ikke dras utover, men legger seg i striper/dråper som en lett ser gjennom.

Og den største fordelen med det er at du har grunn til å kjøre litt fortere! funker bedre jo fortere det går! :D

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider