Gå til innhold

Olje!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by CamaroCab

Ettersom jeg vet Ottesen er ikke Pennzoil lenger minerals, Eller pennsylvansk olje som det heter, det er vist kun Kendall og Quekr State som oppfyller disse krava nå.

 

Drunk ? ;) hehe.... hva mente du nå ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å få frem er vel best neskrevet på sidene i quaker state http://www.ccparts.no/bilde/quaker1.htm, og etterson jeg vet er det kun Kendall og Q!uaker State som lager denne oljen etter de gamle resepter eller hva det heter.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en historie fra torbokjeften på Pony Parts en gang (han med den gule 67 Mustang Fastback'en på stripa):

 

En av de første løpene han kjørte kom en av de mer rutinerte kara bort til ham og sa: "Hører du kjører på syntetisk olje.. " "Jo, jeg er jo sponset av mobil - så det er mobil 1 på den, men hvordan visste du det?" "Hører tikkinga" var svaret. De gamle V8'erne har så store klaringer at den syntetisk 5-40 olje kan bli litt tynt. Jeg ble anbefalt å benytte quaker state 20-50 på min slitne 289 cid, og det har fungert bra. I den senere tid har jeg fått anbefalinger av folk jeg har tiltro til at 15-40 olje er helt greit dersom en har pen kjøring. Ingen av dem er noe særlig på vinteren..... Mineralske oljer er visst mye bedre enn før i tiden.

 

En annen ting er at syntetiske oljer kan være bedre til å løse opp avleiringer. Vel og bra - men på min motor som kanskje ikke er tatt fra hverandre på 40 år er jeg litt redd for at klumper skal løsne og tette en kanal... Noen med erfaringer? På den gamle Hondaen jeg hadde tilsatte jeg litt (1 dl?) automatolje noen dager før oljeskift. Den olja ble svart!

 

Appropos svart olje: Det er vel at tegn på at oljens renseegenskaper er der...

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du her beskriver kan jeg skrive under på. Kostet meg 15 tusen i 1990 å fylle syntetisk olje på en 302 jeg hadde i en båt, siden den bommerten aldri mer syntetisk på amerikanske motorer.

Hører også en klar forskjell på biler jeg har kjøpt før og etter oljeskift til kendall, går mye penere.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CamaroCab

Det du her beskriver kan jeg skrive under på. Kostet meg 15 tusen i 1990 å fylle syntetisk olje på en 302 jeg hadde i en båt, siden den bommerten aldri mer syntetisk på amerikanske motorer.

Hører også en klar forskjell på biler jeg har kjøpt før og etter oljeskift til kendall, går mye penere.

 

 

Det var leit med 302'en! Håper noen der ute kan lære av andres feil - det er så dyrt å gjøre dem selv hele tiden...

 

Men vi får vel nyansere litt: Dette gjelder vel spesielt gamle motorer. Nye (eller totalt overhalte) uten slagg og drit vil jo ikke tette seg. Da er det mer å kunne opprettholde en god nok smørefilm. For meg høres det fornuftig at en motor med "gode" klaringer da trenger litt tykkere olje. Om den er mineralsk eller syntetisk er vel i slike tilfeller av mindre betydning. Prisen favoriserer gjerne mineralsk.

 

Leste om en 56 Cadillac limo. som hadde gått kjempelangt (var det rekord for bensinbil?), og der ble mye tilskrevet hyppige oljeskift. Min oppfordring er derfor å skifte olje ofte, det tror jeg er viktigere enn noe annet. Er forøvrig skeptisk til de lange serviceintervallene på enkelte nyere biler.

 

Fikk et tips vedrørende hobbybil: Det optimale er å skifte olje umiddelbart før den skal settes bort på vinterlager. Da er det minimalt med sure stoffer, vann med mer som kan tære under stillstand. Viktig dog at motoren startes opp før lagring. Siden jeg har T-birden lagret kaldt om vinteren passer jeg også på å toppe opp bensintanken før vinterdvalen. Dette mener jeg reduserer faren for kondens/rust i tanken.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CamaroCab

Det jeg prøver å få frem er vel best neskrevet på sidene i quaker state http://www.ccparts.no/bilde/quaker1.htm, og etterson jeg vet er det kun Kendall og Q!uaker State som lager denne oljen etter de gamle resepter eller hva det heter.

 

Okay !.....da er jeg med vettu....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår