btl Skrevet August 15, 2004 Rapporter Share Skrevet August 15, 2004 Da jeg leste at politiet har fått nye radarer som kan sjekke om en bil er eugodkjent, stjålet, forsikret osv.. tenkte jeg med engang at radaren scanner årsavgiftsoblatet og sjekker det opp mot registeret. Men jeg tviler ikke på at dette oblatet etterhvert vil brukes til å f.eks måle snitthastigheten på en bil. Kommer sikkert til å være små radarer som erstatter fotobokser langsveiene etterhvert og kan måle snitthastigheten på f.eks E6 mellom Gardermoen og Skedsmo. Politiet har jo sagt at de skal bli strengere i 100sona. Når jeg kjører i 100sona, går det i 130-140 når det er lite trafikk. Dette mener jeg er forsvarlig. Men det som er uforsvarlig er alle disse fotoboksene. Jeg kjører i 110 mot en fotoboks, og bremser ned til 80 når jeg passerer, og bilen bak meg følger vist ikke helt med og må bremse så hardt at hjulene på bilen låser seg. Ser bare masse røyk i speilene på bilen min jeg, mens jeg tenker.. JÆVLA Norge! Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PeteR33 Skrevet August 16, 2004 Rapporter Share Skrevet August 16, 2004 Originally posted by btl Da jeg leste at politiet har fått nye radarer som kan sjekke om en bil er eugodkjent, stjålet, forsikret osv.. tenkte jeg med engang at radaren scanner årsavgiftsoblatet og sjekker det opp mot registeret. Feil. Bildet fra radaren blir sendt til PC'n og derefter blir den kjørt en programvare på bildet som leser ut skiltet. Tenk "OCR" skanning av dokument. Kjent system som brukes mye i Europa. Sjekk: http://www.accontrols.co.uk/solutions/anpr.html Avgiftsmerket blir ikke brukt til noe fornuftig. Mulig for å hindre kopiering eller forfalskning? Mistenker at det er et system som ikke er helt gjennomtenkt enda. Må være en strekode leser som ble for dyr å kjøpe inn. :D Originally posted by btl Men jeg tviler ikke på at dette oblatet etterhvert vil brukes til å f.eks måle snitthastigheten på en bil. Kommer sikkert til å være små radarer som erstatter fotobokser langsveiene etterhvert og kan måle snitthastigheten på f.eks E6 mellom Gardermoen og Skedsmo. Politiet har jo sagt at de skal bli strengere i 100sona. Når jeg kjører i 100sona, går det i 130-140 når det er lite trafikk. Dette mener jeg er forsvarlig. Finnes allerede idag. ;) Hver gang du kjører over Norskegrensa på Svinesund eller Ørje blir du loggført. Spennende eller hur? :rolleyes: Husk at Politi er langt etter i Norge. UK har dette gjennomført i ca. 300 V70'er et automatisk nummer gjenkjenning system. De kjører bare rundt og fanger opp rappa biler + biler som ikke har betalt avgiftene sine. Personlig synes jeg at dette er riktig bruk av ressurser. Drit i om jeg ligger i 30 km over fartsgrensa mot at de tar et par biltjuver sier jeg. Husk nå at all infomasjon om deg i fremtiden skal legges inn et sentral register. (Kilde: VG Søndag) Offisielt skal det hjelpe diverse byråkratiske funksjoner men gjett hva det egentlig skal brukes til? Sier bare Big Brother jeg... :( Siter Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet August 16, 2004 Rapporter Share Skrevet August 16, 2004 Originally posted by Loco200sx Finnes allerede idag. ;) Hver gang du kjører over Norskegrensa på Svinesund eller Ørje blir du loggført. Spennende eller hur? :rolleyes: Husk at Politi er langt etter i Norge. UK har dette gjennomført i ca. 300 V70'er et automatisk nummer gjenkjenning system. De kjører bare rundt og fanger opp rappa biler + biler som ikke har betalt avgiftene sine. Personlig synes jeg at dette er riktig bruk av ressurser. Drit i om jeg ligger i 30 km over fartsgrensa mot at de tar et par biltjuver sier jeg. Husk nå at all infomasjon om deg i fremtiden skal legges inn et sentral register. (Kilde: VG Søndag) Offisielt skal det hjelpe diverse byråkratiske funksjoner men gjett hva det egentlig skal brukes til? Sier bare Big Brother jeg... :( Jeg stuffa noe på at du sa at man blir loggført ved ørje? Hvordan da? Er jo forsåvidt å bare sette hvit teip over den strekkoden så får dem ikke lest den fra avstand:) Siter Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet August 16, 2004 Rapporter Share Skrevet August 16, 2004 Originally posted by Tape-R Jeg stuffa noe på at du sa at man blir loggført ved ørje? Hvordan da? Er jo forsåvidt å bare sette hvit teip over den strekkoden så får dem ikke lest den fra avstand:) kjekt... hva med resten av skiltet?! liten vits å teipe over strekkoden når reg nr syns vel? :) Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wicked Skrevet August 16, 2004 Rapporter Share Skrevet August 16, 2004 Siden dette nye systemet går på radar så bør det jo være lite å bekymre seg for da? Radarvarsler i frontruta så er man sikret? Eller? Siter "It's not WHAT you know, it's WHO you know!" 1988 bmw 525 turbo (watch out) 1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan) 1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PeteR33 Skrevet August 16, 2004 Rapporter Share Skrevet August 16, 2004 Originally posted by Tape-R Jeg stuffa noe på at du sa at man blir loggført ved ørje? Hvordan da? Er jo forsåvidt å bare sette hvit teip over den strekkoden så får dem ikke lest den fra avstand:) Gjelder ikke strekkodene her heller. Er på gamle måten med manuel skilt sjekking og vekt på bilen din. Ikke spess avansert men du ser kameraene spesielt godt når du kjører forbi den boden til "Statens Vegvesen" på andre siden av shell ved grensa. Hvor kameraet er plassert på tollstasjonen har jeg ikke klart å se enda. (Mulig plassering er skilt "brua" ved veikroa rett før/etter brua) Gjelder Svinesund. Ørje kjører jeg lite forbi og ikke lagt merke til hvor kameraene er plassert enda. Er et system som jeg veit er i bruk, funnet hint om det i intervju men lite tekniske data. Tror det er så gammelt system at det ikke en gang er verdt som info i mediene. Mye mere avanserte greier på vei, de skal få mere penger slik at de kan oppgradere det i nær fremtid. Mye fint du kan finne på nettet hvis du bare leiter lenge nok (eller kjeder ræva av deg på jobben :D ) Siter Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet August 16, 2004 Rapporter Share Skrevet August 16, 2004 Originally posted by btl Da jeg leste at politiet har fått nye radarer som kan sjekke om en bil er eugodkjent, stjålet, forsikret osv.. tenkte jeg med engang at radaren scanner årsavgiftsoblatet og sjekker det opp mot registeret. Men jeg tviler ikke på at dette oblatet etterhvert vil brukes til å f.eks måle snitthastigheten på en bil. Kommer sikkert til å være små radarer som erstatter fotobokser langsveiene etterhvert og kan måle snitthastigheten på f.eks E6 mellom Gardermoen og Skedsmo. Vel...Det er en strekkode på de, ikke noe verre enn det. Det gjøres for at myndighetene kan lese av reg nr ditt med en strek maskin i stedet for å skrive inn reg nr ditt manuelt. Dette gjør at man slipper at de som skal skrive ned reg nr ditt skriver feil reg nr. Dessuten er de nye oblatene mye vanskeligere å kopiere. Det er ikke noe som en radar stående langs veien kan lese av (hvorfor skal den det egentlig, når den leser av reg nr?). Snittmåling med årsmerke oblater tror jeg heller ikke du trenger å bekymre deg for ;) Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PeteR33 Skrevet August 17, 2004 Rapporter Share Skrevet August 17, 2004 Originally posted by funkes Vel...Det er en strekkode på de, ikke noe verre enn det. Det gjøres for at myndighetene kan lese av reg nr ditt med en strek maskin i stedet for å skrive inn reg nr ditt manuelt. MEN! Hvor er en agurk nyhet om VG om dette? Mistenker at de rett og slett har "glemt" å kjøpe inn strekk kode leseren eller det kanskje ikke funker i det hele tatt? :D Siter Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage Skrevet August 17, 2004 Rapporter Share Skrevet August 17, 2004 Man får jo oblater med og uten strekkode. Ingen som har lagt merke til det? Jeg fikk oblater i posten med kode, og når jeg omregga bilen på biltilsynet så skulle hun skrive ut nye til meg, som ikke hadde strekkode. Siter x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.) 1991 Nissan Pulsar GTi-R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shadow_iX Skrevet August 17, 2004 Rapporter Share Skrevet August 17, 2004 Strekkoden på oblatet er samme som regnr til bilen bare i strek-kode-format. Siter '95 Subaru Legacy Wagon - beater. :) nad_freak@hotmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet August 17, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 17, 2004 Det er sikkert muligheter for at oblatet kan leses trådløst på en eller annen måte (infrarødt?). Jeg hadde sesongkort i trysilfjellet der man bare kunne ha kortet i lomma og passere lesestasjonene med kortet i lomma. Når jeg skulle ha dagskort, fikk jeg bare en klistrelapp, som jeg limte på det gamle sesongkortet og den klistrelappen kunne leses uten å ha kortet synlig for leseren. Det går sikkert ann å gjøre det samme med de årsoblatene etterhvert når de får godkjenning av datatilsynet. Er jo nesten samme typen klistrelapper. Litt sånn tjukt.. Og når vi har en prest som statsminister og Thorild som samferdselsminister er nok mulighetene gode for at det blir satt opp lesestasjoner langs veiene, og registerer hvor for man kjører i gjennomsnitt. Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PeteR33 Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Originally posted by btl Det er sikkert muligheter for at oblatet kan leses trådløst på en eller annen måte (infrarødt?). Jeg hadde sesongkort i trysilfjellet der man bare kunne ha kortet i lomma og passere lesestasjonene med kortet i lomma. Når jeg skulle ha dagskort, fikk jeg bare en klistrelapp, som jeg limte på det gamle sesongkortet og den klistrelappen kunne leses uten å ha kortet synlig for leseren. Det går sikkert ann å gjøre det samme med de årsoblatene etterhvert når de får godkjenning av datatilsynet. Er jo nesten samme typen klistrelapper. Litt sånn tjukt.. Og når vi har en prest som statsminister og Thorild som samferdselsminister er nok mulighetene gode for at det blir satt opp lesestasjoner langs veiene, og registerer hvor for man kjører i gjennomsnitt. Tja.. Er ikke helt enig i teorien rundt den strekkoden som kan bli avlest gjennom klær.. Tror vi snakker om en liten RFID (Radio Frequency Identification) sak som er integrert i kortet. Det som feks. blir brukt i sesongkorta i Hemsedal. De tok ikke kortet ditt inn i bua og "ladet" det før du fikk merkelappen? Strekkoder er fint nok det, men har sine klare begrensninger på avstand og lese muligheter. RFID kan en feks. registerer hvor den rappa jakka er på vei gjennom kjøpesenteret eller opereres under huden din for å erstatte feks. minibankkortet ditt. Siter Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Tror ikke dere trenger å bekymre dere så mye om at det er noe sci-fi med de nye oblatene.. Det er rett og slett en IQ-test skjønner dere vel.. hvor mange forskjellige måter kan man egentlig klistre dem på skilta sine hvis man ser bort fra den riktige måten?? Jeg har til nå sett folk sette dem: -På langs, som ett bindestrek mellom bokstaver og tall.. -Helt ytterst på enden av skiltene.. -Ved siden av fjorårets gule, eller vannrett over det.. -I fram og bakrutene og fortsatt gule oblater på skiltene.. -Begge ved siden av hverandre på bakskiltet, ingen forran.. Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet August 20, 2004 Rapporter Share Skrevet August 20, 2004 Originally posted by btl Men det som er uforsvarlig er alle disse fotoboksene. Jeg kjører i 110 mot en fotoboks, og bremser ned til 80 når jeg passerer, og bilen bak meg følger vist ikke helt med og må bremse så hardt at hjulene på bilen låser seg. Ser bare masse røyk i speilene på bilen min jeg, mens jeg tenker.. JÆVLA Norge! Du tenker ikke på at det faktisk er DU som er skyld i dette selv, siden DU bryter fartsgrensen? Vet jeg høres ut som moralens vokter her nå, men det er jo fakta. Dessuten er det vel ABS på de fleste biler idag, så låsing av bremser? Det har vi ikke sett! :cool: Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k9v Skrevet August 20, 2004 Rapporter Share Skrevet August 20, 2004 Originally posted by Loco200sx Tja.. Er ikke helt enig i teorien rundt den strekkoden som kan bli avlest gjennom klær.. Tror vi snakker om en liten RFID (Radio Frequency Identification) sak som er integrert i kortet. Hva om det er en liten RFID i oblatet? :rolleyes: Siter 04 BMW 320Cd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg