Gå til innhold

EGR ventil feil på Astra'95

Ranger emnet

spectrum

Anbefalte innlegg

Har de siste månedene vært hyppig innom Opel Mobile i Skien pga 'motorfeillampa' begynner å lyse, når de kjører diagnose på den får de opp at det er EGR ventilen (ekssosretur ventil eller no, jeg er ikke bilmekaniker :) ) som det er noe galt med, denne har de nå byttet to ganger, men lampa kommer tilbake ganske raskt etterpå.

Somregel er det bare å stoppe og starte motoren igjen så forsvinner den, men noe er jo tydligvis galt siden den tenner i utgangspunktet.

Mekanikeren fortalte meg at sansynligvis var det bare på grunn av soting fordi den ikke var kjørt nok ut på gira, men det blir den absolutt, nærmere på grensa til straffing til tider.

Feilen kommer somregel når jeg kjører lengre turer med litt 'hard' kjøring, forbikjøringer etc. :)

Garantien på bilen er nå ute så nå begynner jo reparasjoner å koste og jeg vil ikke ned der to ganger i måneden resten av tiden jeg har bilen.

Noen som har vært borti tilsvarende feil eller vet hva som kan være galt?

Bilen er foresten en Astra'96 1.6 16v ecotec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg snakka med deg en gang etter at du hadde kjøpt bilen og frotalte hvor mye dritt det var med den.. hehe (sjekk signatur).

Sikker på at du ikke har en 96 mod førstegangsregistrert i 95?

Jeg har akkurat samme problemet som deg.. og det kommer ofte etter forbikjøringer etter at jeg har bremset ned å ligger rundt 2-3 på turtallet igjen, det er fryktelig irriterende.. noen ganger hører jeg også at det er noe galt med tenninga (akkurat som om den bare går på 3 sylindere) når denne lampa lyser, men ikke hver gang.

Lampa lyser forresten hyppigere ved regnvær og etter motor-vask :D

Min bruker også mye olje.. gjerne en liter i uka.. hehe. har du samme problemet?