Gå til innhold

EGR ventil feil på Astra'95

Ranger emnet


spectrum

Anbefalte innlegg

Har de siste månedene vært hyppig innom Opel Mobile i Skien pga 'motorfeillampa' begynner å lyse, når de kjører diagnose på den får de opp at det er EGR ventilen (ekssosretur ventil eller no, jeg er ikke bilmekaniker :) ) som det er noe galt med, denne har de nå byttet to ganger, men lampa kommer tilbake ganske raskt etterpå.

 

Somregel er det bare å stoppe og starte motoren igjen så forsvinner den, men noe er jo tydligvis galt siden den tenner i utgangspunktet.

 

Mekanikeren fortalte meg at sansynligvis var det bare på grunn av soting fordi den ikke var kjørt nok ut på gira, men det blir den absolutt, nærmere på grensa til straffing til tider.

 

Feilen kommer somregel når jeg kjører lengre turer med litt 'hard' kjøring, forbikjøringer etc. :)

 

Garantien på bilen er nå ute så nå begynner jo reparasjoner å koste og jeg vil ikke ned der to ganger i måneden resten av tiden jeg har bilen.

 

 

Noen som har vært borti tilsvarende feil eller vet hva som kan være galt?

 

Bilen er foresten en Astra'96 1.6 16v ecotec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg snakka med deg en gang etter at du hadde kjøpt bilen og frotalte hvor mye dritt det var med den.. hehe (sjekk signatur).

Sikker på at du ikke har en 96 mod førstegangsregistrert i 95?

 

Jeg har akkurat samme problemet som deg.. og det kommer ofte etter forbikjøringer etter at jeg har bremset ned å ligger rundt 2-3 på turtallet igjen, det er fryktelig irriterende.. noen ganger hører jeg også at det er noe galt med tenninga (akkurat som om den bare går på 3 sylindere) når denne lampa lyser, men ikke hver gang.

Lampa lyser forresten hyppigere ved regnvær og etter motor-vask :D

 

Min bruker også mye olje.. gjerne en liter i uka.. hehe. har du samme problemet?

 

Jeg har også vært innom mobile, angående olje bruken. Da fikk jeg høre av en kjenning der at det var mye trøbbel med 1,6 16v.. og de brukte en del olje i utgangspunktet. Lurer på om han sa 0.5l pr 1000km..

 

Men uansett.. lykke til med drittbilen :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og kjøp en boks med motor rens fra omega eller bland litt diesel o oljen å la den stå og gå noen min for å få renset den opp. Etter det så bytt til mobil1 olje det har virket på noen bilen.

 

Bilen er bra den men ikke motoren;)

 

Dem holder 60-100.000 alt etter hvordan den blir kjørt.:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljeforbruk på de er veldig vanlig ja,for ett års tid sia kunne du få bytta hele motoren for en rimelig penge der gm dekka mesteparten.tror ikke denne kampanjen gjelder ennå.

kan være mye kødd med EGR`en på disse motora,som oftest som nevnt over så soter de igjen. kan jo vær elektrisk feil som gjør at dne lyser å..,ikke lett å si uten videre

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene på min startet mellom 150-160 en plass.. har gått 170 nå.. hatt den siden 90 og noe.

 

Det ble ikke betalt all værdens summer for den, fordi den hadde gått som leasing bil.. det er vell kansje også forklaringen på alle problemene? :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbokano

oljeforbruk på de er veldig vanlig ja,for ett års tid sia kunne du få bytta hele motoren for en rimelig penge der gm dekka mesteparten.tror ikke denne kampanjen gjelder ennå.

kan være mye kødd med EGR`en på disse motora,som oftest som nevnt over så soter de igjen. kan jo vær elektrisk feil som gjør at dne lyser å..,ikke lett å si uten videre

 

Det som skjer er at motoren blir slitt og da blir det litt for mye trykk i bundpanne og det fører til mye olje damp opp i ånderøret.

Ånderøret går jo inn på innsuget noe som da fører til at innsuget blir full av olje.

Olje soter og det fører til at det kommer mye sot i egr ventilen.

Vet det finnes til noen mod. ett kitt der man setter et filter på åndeslangen.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når EGR'ventilen er gåen som "nykker" bilen og har en ujevn tomgang, hvis du lurer på om det er den som er gåen så blender du den bare ved å sette en plate i mellom ventilen. Den er festet med fire muttere eller var det bolter.

 

Hadde problemer med kraftig nykking på min bil, men det var i 1. omgang tennings modulen og i 2. omgang pluggledningen. Når disse to var ute å kjørte så lyste motorlampa et par gang.

Sjeldent at man skal bytte EGR ventil så ofte, en gang burde holde.

 

Mitt råd er, blend ventilen. Nykker den enda da så er det IKKE EGR ventilen.

 

Tennings modulen har også en tendens til å ryke, for å sjekke dette så tar du en plugg f.eks fra 3 sylinder og legger den mot en eller annen skrue. Hvis den tenner dårlig(du skal kunne løfte opp pluggen og strømmen skal følge med fra skruen og opp til pluggen) så kan det være tenningsmodulen men også pluggledningene ellller pluggen.

 

PS. Bruk tang som er godt isolert, det gjorde ikke jeg og fikk en fin piggsveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by Chevy350

Nei, bilen er ok! Du har bare en drit-motor! Mutter'n har en '95mod Astra F stv med 1.8L 16V, ingen problem der...

 

(Hilsen tidligere Opel mekaniker:) )

 

 

Helt rett, astra er en bra bil så lenge det ikke sitter en 1,6 i den..:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår