Gå til innhold

Mercedes radiator

Ranger emnet


Øyvind h.l

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt problemer med at radiatoren på min mercedes 300d 82 mod. lett begynner å koke.

Har kjørt med termostat på 82 grader men fikk da problemer med å trekke en tilhenger på ca 300kg.

Har nå byttet til en termostat på 80 grader som det skal være orginalt, men jeg synes fortsatt motoren blir veldig varm.

Har noen erfaringer med denne radiatoren?

Svar motas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pri1: Spyl rein radiator fra grillen og mot motoren med en høytrykkspyler for å få vekk gammel møkk som hindrer luftfløde igjennom radiatoren.

 

Pri2: start opp motor og la den få drifts tempratur. Kjenn rundt på radiatoren med hånda om det er noen kalde punkt noe sted. Finner du kalde punkt(de er selvsagt ikke skikkelig kalde men kaldere enn resten av radiator) er radiatoren din tett innvendig der hvor det er kaldt.

På jobben (B.O.S) bruker vi en spesiell sitron syre som vi heller i radiatoren for å rense den, den er dyr (orig MB sak...) men den funker ok. Men siden du har en gammel 123 bil spørs det om det ikke er for mye dritt i radiatoren til at det går å fjerne det med sitronrens.... Da er det ny/annen radiator som gjelder.

 

Regner med at kjøle vifta fungerer som den skal?

Er det viskose vifte på den? I såfall sjekk om du kan snurre vifta rundt for hånd(med motor av selvsagt!) når motor er kald, det skal være litt motstand men ikke veldig mye.

Start opp og la motor bli skikkelig varm, hører du at den blåser godt ved rusing av motor(Nesten mer lyd fra vifte enn fra motor) så funker den. Stopper du motor nå skal vifta være veldig treg å snurre rundt.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Radiatoren er ikke mer en toppen to månder gammel og jeg har sjekket at kjølevesken sirkulerer greit gjennom radiatoren.

Hvilken vifte det er skal jeg ikke si sikkert men den går vertfall rundt som den skal.

Men hovedproblemet tror jeg er typen radiator fordi den er laget uten ekspansjonskammer, dermed blir trykket i radiatoren ganske høyt allerede på ca 90 grader.

Et annet problem er at termometeret har tatt kveld så jeg ikke kan følge med på når tempraturen blir høy.

Vet du hva det kan skylldes at temometeret ikke virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på gamle MBer er det en kobberkabel som går til temperaturmåleren, denne kan ofte ryke, eller bli "slitt" i isolasjonen. eller hvis du har dårlig jording bli brukt som jord...

 

På nyere biler er vel det vanligeste at kabelen til føleren har hoppet av, eller har ett brudd i selve kabelen.

 

kan jo seff også være føleren eller selve viseren som er defekt, men da må man ha skjema/data på føler osv for å finne ut hvor feilen ligger.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår