Gå til innhold

Fjerning av katalysator....!?

p10

Anbefalte innlegg

Før jeg begynner må jeg bare si at jeg VET at dette er et spørsmål det er STOR uenighet om, og at det finnes like mange meninger som det finnes russerhorer i Skippagurra!!!!

Jeg vurderer å fjerne katalusatoren på bilen min siden den etter snart 340 000km nok har sett sine beste dager... Planen er å skru den av, fjerne innholdet og sette den tilbake igjen... Fordel eller ulempe?

Jeg vet at dette spørsmålet har vært oppe til diskusjon tidligere, men har ikke funnet noe tilfredsstillende svar blandt de tidligere postene!

Er det noe som kan ta skade av at jeg fjerner den???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en så gammel bil tar ingenting skade av det. En 2.0 med lite på tellern tjener minimalt med hk på å fjerne, men som du sier, etter 340.000 km er den nok bra slitt ja. Kan bi litt rar lyd om man fjerner innmaten. Rommleaktig lyd. Erstatte den med rør eller demper er det beste.

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katalysatoren demper eksoshastigheten når den er på vei ut igjennom eksosanlegget. Som de fleste vet så for at motoren skal yte mer så må den har minst mulig restriksjoner på innsugsiden og eksossiden, med andre ord så må motoren puste så lett som mulig. Derfor når du skal trimme en motor så starter de fleste med ett åpent luftfilter for og få luften lettere inn i motoren og ett bedre eksosanlegg for og få dritten ut igjen fortere. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklarte meg litt dårlig. Poenget mitt var hva er vitsen med å la katen stå igjen?? På en teknisk/EU kontroll tar jo biltilsynet å skjekker avgassen og ikke om katen henger under bilen, så hvorfor ikke bare sette på et test rør?

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt offtopic her, men uansett.

Jeg skal førstegangs registrere bilen min (mazda 323 gt-x) og vet at den greier avgass kravene uten katalysator. Vil jeg få den igjennom uten?

-Mazda Rx8 High Power 2004 bruksbil

-Mazda Rx7 Type R 1993 Banebil

*Mazda RX7 Type R 1993 (solgt)

*Mitsubishi Lancer 1995 (kondemnert)

*323 GT-X 1990 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider