Gå til innhold

Getrag På B230FT??

Ranger emnet


parelius

Anbefalte innlegg

Hva er det man trenger for og få montert en Getrag 265 kasse på en B230FT??

 

Jeg er klar over at man må ha en adapter, men er denne adapteren til BMW clutchhuset, eller kan man bruke clutchhuset fra b21/230?

 

Hvilket svinghjul, clutch, trykkplate trenger jeg?

 

Hva må gjøres med spaksstillingen?

 

Hva med mellomakslingen?

 

Traversen

 

Etc

 

Etc....

 

Håper noen kan hjelpe her, og hvis noen har ei kasse som tåler litt power så si ifra hvis det er til salgs..

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

Hva er det man trenger for og få montert en Getrag 265 kasse på en B230FT??

Man må vel dreie til en hylse som skal ligge rundt inngående aksel på girkassa. og kanskje dreie ned bmwkassas inngående aksel, slik at den passer inn i centrummet på veiva? Er egentlig ikke helt 100% sikker på det. Du kan vel heller ikke bruke M45,46,47 gaffel for å løse ut clutchen heller. Vet ikke hvordan de pleier å gjøre det.

Originally posted by parelius

Jeg er klar over at man må ha en adapter, men er denne adapteren til BMW clutchhuset, eller kan man bruke clutchhuset fra b21/230?[/b]

Volvogirkassene og bmwgirkassene har løst clutchhus. Du skrur av volvoclutchhuset og setter det på BMWkassa, med en adapterplate mellom, for å få det til å passe. Du må vel også slipe bort litt på M45,46,47 clutchhuset inn mot girkassa, samt litt ved utløserarmen.

Originally posted by parelius

 

Hvilket svinghjul, clutch, trykkplate trenger jeg?

?

Spørs på motoreffekt. Du kan vel bruke det plane eller det forsenkte svinghjulet. Dobbelmassesvinghjulet vet jeg ikke om du får tak i noen trykkplate/clutch til. Jeg for min del har ikke bestemt meg ennå, men tror det blir ett forsenket svinghjul med en forsterket trykkplate og en organisk lamell, slik at bilen kan brukes til daglig kjøring. Det holder til rundt 450nm, tror jeg det var. Merk at man kan ikke bruke noen vanlig standard lamell, fordi den vil bli knust av motoren. Må også passe på at du får ett nav på clutchen med 10 splines, da bmwkassa har det. VolvoM45-47 har 22splines.

Originally posted by parelius

Hva må gjøres med spaksstillingen?

 

?

På den getragkassa jeg har, ser den ut til å passe meget bra, og kommer rett opp i 240ens spakhull. Skal du ha den i en 740/940, så må du forlenge spakstellet litt.

Originally posted by parelius

 

Hva med mellomakslingen?

?

Etter å ha målt med en M47kasse, ser det ut som om M47mellomakselen passer, men pass på at du får en med hardykopling, og ikke 4bolta drivflens. bmw-kassas hardykopling har likt boltmønster som volvokassenes hardykopling
Originally posted by parelius

 

Traversen

?

Den må tilpasses slik at du ikke belaster det utgående lageret på girkassa for mye. Girkassa på XR4x4en min uler bra nå, etter at traversen knakk
Originally posted by parelius

 

Etc

 

Etc....

 

Håper noen kan hjelpe her, og hvis noen har ei kasse som tåler litt power så si ifra hvis det er til salgs..

 

Hva slags svinghjul, clutch og trykkplate bruker dere som har gjort dette før?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dre Racing@

jeg har gjort dette.

har en getrag 262 til salgs

 

Er dette en 262cr eller en vanlig 4 trinns kasse?

Hva tåler den, og hva er det du har av tilbehør til den?

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

offtopic. men lurer. hvem bmw girkasse har førstegiret bakover og andre framover?

"262CR"

CR står for close ratio. dvs tett utveksling. 5giret har 1:1 utveksling og det er den utvekslingen vanligvis 4gir pleier å ha på de fleste andre girkasser.

De sitter i blant annet BMW M3, hvis jeg ikke tar feil..

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags drivflens er det på utgående aksel på kassa? 3bolta for hardykopling eller 4bolta drivflens? Vet du om M45mellomakselen passer, eller om det er noen mellomaksel som passer bolt on?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Hva slags drivflens er det på utgående aksel på kassa? 3bolta for hardykopling eller 4bolta drivflens? Vet du om M45mellomakselen passer, eller om det er noen mellomaksel som passer bolt on?

 

den sitter det 3arma til hardykobling.

M45 burde passe, men værre med hardykobling på disse da.

740 kom vel ikke med M45?

jeg har medbringer fra volvo getrag M50 på min 265, da passer M47 akslingen rett på.

 

har også en 265 som jeg ikke får i revers liggende...

1000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dre Racing@

 

den sitter det 3arma til hardykobling.

M45 burde passe, men værre med hardykobling på disse da.

740 kom vel ikke med M45?

jeg har medbringer fra volvo getrag M50 på min 265, da passer M47 akslingen rett på.

 

har også en 265 som jeg ikke får i revers liggende...

1000kr

Må nesten tillate meg å spørre om hva en medbringer er jeg:)

Hva er en medbringer?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

 

Han mener vel den overgangen fra utgående aksling til mellomaksling.

var egentlig det jeg trodde, men tro kan man gjøre i det storehvite huset som har tårn med bjeller og ett kort på toppen. :)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

var egentlig det jeg trodde, men tro kan man gjøre i det storehvite huset som har tårn med bjeller og ett kort på toppen. :)

 

Det huset som bråker så fælt tidlig på morran hver søndag?

Akkurat da huet mitt ikke tåler høye lyder...

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får tid skal jeg legge ut noen bilder fra Getrag-konvertering på hjemmesiden min.....:D

 

Forresten har jeg fått tak i svinghjulslager (12 mm inv.) som passer til BMW-kassa; så slipper man å dreie hylse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår