Gå til innhold

Skifte av clutch

JONHE

Anbefalte innlegg

Clutchen på bilen min røk selvfølgelig her for en liten stund siden, og nå skal jeg skifte den. Men er jo en skikkeklig møkkajobb jo. Må eg virkelig ut med girkassen og halve forhjulstillingen? Noen som har gjort den jobben før? Er på en P10 diesel. Samme som på bensinutgaven eller?

Mazda Miata 1.6 90mod

X Nissan Primera 91mod 2.0dLX

X Toyota Camry 88mod 1.8xl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjordt det på bilen min for 4 uker siden. Du må ha ut hele girkassa ja og MINST halve forstillinga + at jeg fjerna luftfiltere, batteriet for å komme til boltene over girkassa og clutch vaieren.

Edit: Så må du ha av en sånn bjelke av noe slag på under siden av motoren som det sitter to motorfester på. (dette gjelder da selfølgelig på SR20 motorene)

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tåpelig. Har heldigvis en med god greie på slikt som skal hjelpe meg. Godt clutchen holdt 282.000km jaffal. Satser på at denne holder minst like lenge, hehe :D Noe annet du skiftet mens du hadde girkassen ute likevel da?

Mazda Miata 1.6 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivaksel, bremse klosser bak, smørte opp hele bremse systemet bak, lufta bremsene. Så skulle jeg bytte høyre multilink men verken Romnes, Sørensen og Balcon eller Mekonomen hadde den inne så da fikk jeg ikke gjordt det. Så skulle jeg også ha bytta grøftlys, men hadde ikke penger. Det var vel det hele ;)

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et raid her for noen mnd siden hvor jeg skiftet toppakning, reg.reim,radiator, nesten alle bremserør, starter m.m. Kjipt at alt pleier å ryke samtidig. Satser på at clucthen blir det siste på en stund no.. Ryker mye penger når alt plutselig finner ut at det skal ta kvelden :(

Mazda Miata 1.6 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også ute girkassa for noen måneders siden.

Sørg for å rense selve clutch-arm-mekanismen som styrer clutch-lageret og sett det inn med en teflon-basert smurning dersom du har.

Kan være lurt å kjøpe/bytte de simmeringene som står i innføringen til drivakslingen, lett å skade dersom man plages eller er litt uforsiktig under montering/demontering. (Verkstedhåndboka sier at de skal byttes)

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hvordan tilstanden på de er. Sikkert ikke billige nei.. Gleder meg til å få bilen på veien igjen. Låner en Carina E no, og selv om den er nyere og kjørt mindre, er den kjedelig og lite inspirerende å kjøre i forhold Primeraen.. Snakk om natt og dag :)

Mazda Miata 1.6 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider