Gå til innhold

Hvordan blande lakk og hva er de forskjellige tingene?

Ranger emnet

Ole-H

Anbefalte innlegg

Har fått kjøpt meg kompressor og lakksprøyte i dag.

Gikk for å kjøpe lakk. Da fikk jeg en boks med lakk, en boks med DuPont Centari AK321 2K Thinner og DuPont Centari AK210 2K Activator.

Hva er de forskjellige tingene?

Prøve og blande 2 deler lakk og 1 del thinner og activator.

Ble egentlig litt bra resultat. Men når jeg skulle legge på klarlakken (som jeg fikk på sprayboks) ble alt ødelagt.

Ble mørkere noen steder osv.

Hva har jeg gjort feil?

Er Activator lik Herder?

Hva skal jeg blande i og hva skal jeg ikke blande i?

Skal jeg la lakken tørke helt føre jeg tar på klarlakk?

På forhånd takk for alle svar ;)

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ole-H

Har fått kjøpt meg kompressor og lakksprøyte i dag.

Gikk for å kjøpe lakk. Da fikk jeg en boks med lakk, en boks med DuPont Centari AK321 2K Thinner og DuPont Centari AK210 2K Activator.

Hva er de forskjellige tingene?

Prøve og blande 2 deler lakk og 1 del thinner og activator.

Ble egentlig litt bra resultat. Men når jeg skulle legge på klarlakken (som jeg fikk på sprayboks) ble alt ødelagt.

Ble mørkere noen steder osv.

Hva har jeg gjort feil?

Er Activator lik Herder?

Hva skal jeg blande i og hva skal jeg ikke blande i?

Skal jeg la lakken tørke helt føre jeg tar på klarlakk?

På forhånd takk for alle svar ;)

Må si en stor takk til porsche_dude som har hjulpet meg med noen svar.

-Blandinga med tynner, herder og lakk er forskjellig fra produsent til produsent, og blandings forholda skal følge med.

- Activatoren får lakken til å reagere med de andre løsemidlene.

- Tynneren er "transportmidlet" for lakken. Gjør det tynt nok til å spørytes, og den fordamper og tar med seg aktivatoren. Da er lakken herda.

- Det er litt forskjellig fra produsent til produsent når klarlakken skal legges.

- Tiden mellom hvert lag med lakk kommer helt ann på hva slags tynner det er.. noen kan man vente litt med, andre så må du omtrent løpe rundt bilen for å ta.

- Skal du lakkere hvor det er vibrasjoner eller litt bevegelse kan du legge i mykner i stedet for herder. Er en spess kjemisk sak som gjør lakken flexibel.

- Sprayboks er helt greit det. så lenge du skal lakkere no verktøy eller no sånt.. har egentlig ikke noe i nærheten av en bil å gjøre..

- Viktig Viktig! Bruk maske når du holder på med blanding og lakkering!

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider