Gå til innhold

Lavtrykksturbo

Ranger emnet


Thomas189

Anbefalte innlegg

Hvis du vil ha skyv hele veien er vel kompressor tingen for deg.

En vanlig turbo kicker ikke skikkelig inn før du kommer litt opp i turtall... Hvor sent den kommer avhenger av bl.a. størrelse.

En kompressor vil gi deg power fra 0 og oppover.

 

Men mener du nevnte noe om at du ønsket psj lyden i en eller annen tråd.

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Phantom

Hvis du vil ha skyv hele veien er vel kompressor tingen for deg.

En vanlig turbo kicker ikke skikkelig inn før du kommer litt opp i turtall... Hvor sent den kommer avhenger av bl.a. størrelse.

En kompressor vil gi deg power fra 0 og oppover.

 

Men mener du nevnte noe om at du ønsket psj lyden i en eller annen tråd.

 

Ja, sant det! Jeg har en annen tråd om bra ungdomsbil, har litt lyst til og kjøpe meg en MB 190E med 2.0 motor og bygge om til 2 liter med turbo fra mosselman! Finner den på Autopower Er dette noe og anbefale???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Thomas189

 

Ja, sant det! Jeg har en annen tråd om bra ungdomsbil, har litt lyst til og kjøpe meg en MB 190E med 2.0 motor og bygge om til 2 liter med turbo fra mosselman! Finner den på Autopower Er dette noe og anbefale???

 

Aner ikke.. Har ikke noen kunnskap angående Mercedes i det hele tatt, men et par på jobb både har og skal turbokonvertere 190e.. Personlig tror jeg heller jeg ville lagt pengene i en Merce med større motor i sånn utgangsmessig.

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Phantom

 

Aner ikke.. Har ikke noen kunnskap angående Mercedes i det hele tatt, men et par på jobb både har og skal turbokonvertere 190e.. Personlig tror jeg heller jeg ville lagt pengene i en Merce med større motor i sånn utgangsmessig.

 

Har egentlig lyst på en Merce 190 e 2.3 16v, men er litt dyrt, mellom 50-80.000 har jeg sett! Kan hende jeg bommer stort! koster ca. 50.000 kr for 2 liter bilen + turboen (lagt sammen) men har lyst på turbolåta! hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Thomas189

 

Har egentlig lyst på en Merce 190 e 2.3 16v, men er litt dyrt, mellom 50-80.000 har jeg sett! Kan hende jeg bommer stort! koster ca. 50.000 kr for 2 liter bilen + turboen (lagt sammen) men har lyst på turbolåta! hehe!

 

Det syntes jeg hørtes usannsynelig billig ut, sist jeg sjekket hva det ville koste å smelle på en Mosselmann turbo på min C180, så var prisen 39k, riktignok inkludert montering.

Jeg ville mye heller satset på å anskaffe en 2.3 16v eller 2.5 16v.

-Nissan 200SX S14A '99

http://www.eplejus.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Phantom

Hvis du vil ha skyv hele veien er vel kompressor tingen for deg.

En vanlig turbo kicker ikke skikkelig inn før du kommer litt opp i turtall... Hvor sent den kommer avhenger av bl.a. størrelse.

En kompressor vil gi deg power fra 0 og oppover.

 

Men mener du nevnte noe om at du ønsket psj lyden i en eller annen tråd.

 

hvor mye kjennskap har du til turbo/kompressor? jeg har tittet litt på ett firma i danmark kaldt "trykladning" eller no slikt.

De har 2 pakker til bilen min, en med kompressor og en med turbo, prisene er så og si nesten like rundt 30 000 ferdig montert.

og effekt økningen er også ganske lik... ca 172hk.

Bilen det gjelder er en 90hk's Golf Mk3 1.8l

 

Hva er mest holdbart og trenger minst vedlikehold/overhaling? Turbo eller Kompressor?

 

Vinner jeg i lotto så reiser jeg vertfall ned til dem på ferie :)

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mono

Hva er mest holdbart og trenger minst vedlikehold/overhaling? Turbo eller Kompressor?

 

Hvis turboen og kompressoren bil kjørt etter produsentens spesifikasjoner er det nok minst vedlikehold på turboen, da kompressoren må bytte reim med jevne mellomrom. Holdbarheten vil nok være omtrent likt tenker jeg, beroende på bruk og vedlikehold (oljeskift).

 

De som trimmer helt værst holder seg langt unna kompressor, da reima har veldig lett for å ryke på de fleste kompressorer ved høy belastning. Når denne reima ryker kan den jo vikle seg inn i hva som helst i motoren og forårsake havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mono

 

hvor mye kjennskap har du til turbo/kompressor? jeg har tittet litt på ett firma i danmark kaldt "trykladning" eller no slikt.

De har 2 pakker til bilen min, en med kompressor og en med turbo, prisene er så og si nesten like rundt 30 000 ferdig montert.

og effekt økningen er også ganske lik... ca 172hk.

Bilen det gjelder er en 90hk's Golf Mk3 1.8l

 

Hva er mest holdbart og trenger minst vedlikehold/overhaling? Turbo eller Kompressor?

 

Vinner jeg i lotto så reiser jeg vertfall ned til dem på ferie :)

 

Tja, kjennskapen min til turbo og kompressor er vel ikke større enn at jeg har interesse for det.

 

Hva som er å foretrekke av de to er vel mange meninger om. Mercedes bruker jo stort sett kompressor og Audi/Vag turbo stort sett på nye modeller.

 

Personlig foretrekker jeg vel kanskje kompressorprinsippet siden det gir skyv hele veien. Skal jo ikke benekte at Turbo er gøy, spesielt akkurat i det den "slår inn". Har en Rotrex turbokompressor i bilen min nå... Prinsippet dens har jeg egentlig ikke klart å blir helt klok på enda, men det svaret jeg har fått er at den bruker kompressordelen til en turbo. Den gir i alle fall ikke noe særlig skyv før rundt 3500 o/min.

 

Meeeen, det du spør om er vedlikehold... Vil tro det stort sett avhenger av hvordan du behandler det. En g-lader f.eks har fått et ufortjent dårlig rykte. Laderen vil nok holde veldig lenge om man bare er forsiktig når motoren er kald og lar den få kjøle seg ned før man skrur av tenninga.. Kan løses med en timer.

 

Så i bunn og grunn kommer det vel an på hva du selv ønsker.

 

Mener howstuffworks.com har fine guider til turbo og kompressor, brukte vel faktisk noe av det på skolen.

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lavtrykksturbo er vel en turbo som leverer lavt ladetrykk og funker mye før en annen. Men hvilke turboer gir mest aks? Det spørs jo helt hva du regner fra det da. Fra feks 0-50 kan en liten turbo være mer effektiv men når du begynner å få turtall på 2gir er jo større bedre. Men husk at du må ha litt størrelse på motor også da:D Dessuten er det veldig viktig å ha en motor med bunndrag og en som er sterk fra bunnen av om en skal turbokonvertere. Dette vil medføre at bilen går bra også før turboen kikker inn og du slipper så mye ketsjup effekt. Men personlig ville jeg gått for en skrukompressor;)

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår