Gå til innhold

Trimkam fra kollevold?

Ranger emnet


Hurricane

Anbefalte innlegg

Går med planer om å friske opp min Golf3 Gl 96mod 1,8 ltr litt med en kam, men hvilken bør jeg velge, mild road inj eller fast road inj, hva er egentlig forskjellen??

Noen som har noen erfaringer med disse, vil jo helst ikke ha en bil som er helt vrang å kjøre i bygater med :)

 

Har det å planfrese toppen noe for seg på disse motorene, for toppen blir levert til sliping ved bytte av kam?

 

Siden dette er min 1st post så må jeg nesten takke for timer med masse informativ lesestoff som finnes på forumet :)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hurricane

Går med planer om å friske opp min Golf3 Gl 96mod 1,8 ltr litt med en kam, men hvilken bør jeg velge, mild road inj eller fast road inj, hva er egentlig forskjellen??

Noen som har noen erfaringer med disse, vil jo helst ikke ha en bil som er helt vrang å kjøre i bygater med :)

 

Har det å planfrese toppen noe for seg på disse motorene, for toppen blir levert til sliping ved bytte av kam?

 

Siden dette er min 1st post så må jeg nesten takke for timer med masse informativ lesestoff som finnes på forumet :)

 

Skal du ha en bil som er lettkjørt og grei,( les: bruksbil ) skal du ikke ha en kam som er for hvass...altså for lang durasjon/åpningstid. Dette slipper igjennom mye av den effektive kompresjonen,fordi innsugsventilen står oppe for lenge på lavt turtall,men det gir mer hk på høyt turtall...i bytte for laber tomgang og elendig forbruk. Så ikke gå for en kam med stort mer enn 10-15 grader mer durasjon og rundt 1 mm mer løft enn standard. På en relativt standard motor koster det mer enn det smaker med tøffere kam enn det...

Skal du på død og liv ha en brutalkam,må du gjør mer...høyere komp er et must,som et absolutt minimum. Personlig hadde jeg heller tatt en relativt snill kam,og fått laget et innsug som er mer effektivt litt høyere opp i registeret enn standard-innsuget. Det hjelper mer enn "359.8 graders kam med 19.9mm løft!!" på en relativt standard motor. :) :D

 

Velkommen på forumet,forresten.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ganske dødfødt å begynne å skulle gjøre noe som helst med en slik 1.8 liter. Bruk pengene på noe annet i stedet.

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: takk for god forklaring, tror jeg går for mild road inj kam, er ikke ute etter no racerbil, for det vet jeg at koster mer enn det smaker, hvis jeg skal bygge om den jeg allerede har :)

 

Grunnen til at jeg spurte var egentlig om noen hadde erfaring med noen av disse kammene, og kunne fortelle litt om hvordan motoren oppførte seg etter bytte :)

 

Noe bilbytte blir ikke aktuelt :)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurricane: du vil jo ikke få noe som helst utav en sånn 1.8 liter, så om du gidder å kjøpe en kam blir jo det bare bortkasta penger.

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hurricane

 

Erfaring???

 

:o 93 Golf 3 GTI 8v :o

 

Vanvittig usaklig kommentar å komme med.

 

Jeg kommer med et helt saklig poeng, du får lite igjen for pengene hvis du begynner å skulle bruke de på en slik 1.8 liter, og det er idiotisk om du gjør det.

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppnå 104 hk med denne motoren bruker HMS følgende

 

Bestandteile:

 

HM-BiKat Fächerkrümmer (grenrør med 2 katter a la Rallye)

 

HM-Sportnockenwelle (kam, tror det er Schrick 264 eller 268)

 

HM-Wasserthermostat (termostat med laver temp)

 

HM-Lüfterschalter (tempføler til radiatorvifte med lavere temp)

 

beheizte Lambdasonde (ny lambda)

 

Bare for å gi en ide om hvor mye som skal til for å klatre over 100 hk i denne motoren.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Polo Classic

For å oppnå 104 hk med denne motoren bruker HMS følgende

 

..........

 

Bare for å gi en ide om hvor mye som skal til for å klatre over 100 hk i denne motoren.

 

Så kan man tenke på hvor mye de 14hk'ene kostet :D

 

Btw, er den sølvfarga poloen din? Syntes jeg så noe sånt parkert ved sagene her om dagen.

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ideal

 

Så kan man tenke på hvor mye de 14hk'ene kostet :D

 

Btw, er den sølvfarga poloen din? Syntes jeg så noe sånt parkert ved sagene her om dagen.

 

Den sølvmet Poloen er min ja, finger weg :D

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår